پرسپولیس در انتظار محرومیت

شبی تلخ برای فوتبال و داوری ایران

اهانت‌ها و توهین‌های تماشاگران پرسپولیس شب تلخی را برای فوتبال رقم زد؛ شبی که در آن اخلاق زیر پا گذاشته شد تا داور این دیدار بازی را نیمه کاره رها کند و کمیته انضباطی درخصوص این بازی تصمیم‌گیری کند.
کد خبر: ۴۶۵۵۷۵

سرپرست سازمان لیگ برتر فوتبال با بیان این که اتفاقات بازی پرسپولیس و داماش شب بدی را برای فوتبال ایران رقم زد،‌ گفت: گزارش‌های بازی تا امروز به کمیته انضباطی می‌رسد.

غلامرضا بهروان درباره مسایل پیش آمده در دیدار یکشنبه شب پرسپولیس و داماش که منجر به ناتمام ماندن بازی شد، گفت: واقعا شب بدی برای فوتبال کشور و داوری بود. به عقیده من حتی اگر داور اشتباه تاثیرگذاری هم در بازی داشته باشد، مجوزی برای تماشاگران نیست که علیه او از رکیک‌ترین فحاشی‌ها استفاده کنند. این کار دور از آموزه‌های دینی ما است. ما مسلمان هستیم و تمدن چند هزار ساله داریم و معتقد به اخلاق حسنه‌ایم.

وی در ادامه و در واکنش به صحبت‌های رییس کمیته‌ انضباطی که گفته بود " معمولا گزارش‌های داوری و ناظر‌ بازی‌ها دیر به کمیته‌ انضباطی می‌رسد"، اظهار کرد: ممکن است آقای حسن زاده درباره مورد خاصی صحبت کرده باشد که من از آن بی اطلاع‌ام ، اما همیشه این طور بوده که چه در لیگ برتر و چه در لیگ دسته یک گزارش بازی‌ها حداکثر یک روز پس از بازی به کمیته‌ انضباطی می‌رسد و در این کار حتی اگر شده خلاصه گزارش را از طریق فکس ارسال کنیم، این کار را انجام داده ایم. ضمن این که در بازی دیشب خود آقای حسن زاده به همراه حسین عسگری حضور داشتند و موارد را از نزدیک دیده‌اند.

وی افزود: ما از آقای حسین شمس که ناظر فدراسیون در بازی پرسپولیس و داماش بود هم خواسته ایم که سریعا گزارش را ارسال کند، به هر حال آنچه مسلم است، گزارش های این بازی حداکثر تا ظهر روز دوشنبه به کمیته‌ انضباطی می‌رسد و ما آرزو می‌‌کنیم که کمیته‌ انضباطی نیز در اسرع وقت رای این بازی را صادر کند. البته این را نیز باید اضافه کنم که در بازی دیشب تعداد قلیلی از تماشاگر میهمان هم در ورزشگاه حضور داشتند که در طول 90 دقیقه بازی علیه یکی از بازیکنان همشهری‌شان فحاشی می‌کردند.

سرپرست سازمان لیگ برتر در ادامه و با اشاره به حساسیت پنج هفته‌ آخر رقابت‌های لیگ برتر گفت: بعد از ظهر یکشنبه جلسه مفصلی با حضور رییس و اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال، اعضای هیات رییس سازمان لیگ برتر و مسئولین کمیته‌های انضباطی، استیناف، فرهنگی ، داوران و حراست فدراسیون فوتبال تشکیل دادیم و در آن حساسیت هفته‌‌های پایانی لیگ و تمام رفتارهایی که لازم است باشگاه‌ها، بازیکنان ، تماشاگران ، داوران و مسئولان برگزاری مسابقات از خود نشان دهند را بررسی کردیم. من امیدوارم که همه خانواده فوتبال کمک کنند که فضای فوتبال به گونه‌ای شود که مردم رغبت کنند خانواده خود را به ورزشگاه‌ها بفرستند.

رفیعی: شاید دیگر قضاوت نکنم

داور دیدار پرسپولیس و داماش که به دلیل توهین‌های تماشاگران منتسب به پرسپولیس نیمه تمام ماند، درباره اتفاقاتی که در دیدار یکشنبه شب دو تیم رخ داد، گفت: به هر صورت این اولین باری نبود که برای پرسپولیس قضاوت می‌کردم. برای من و سایر داوران بین هیچ تیمی تفاوتی وجود ندارد. یک روز قضاوت پرسپولیس را بر عهده داریم و یک روز قضاوت بازی تراکتورسازی را، اما در دیدار شب گذشته فحاشی‌های بسیاری صورت گرفت.

وی با بیان این که رفته رفته به این نتیجه‌ رسیدم که دیگر دلیلی برای قضاوتم وجود ندارد، گفت: با چه انگیزه‌ای و برای چه کسی باید قضاوت کنم. مگر قرار است پرسپولیس و استقلال و یا هر تیمی دیگر در خانه‌اش پیروز شود؟ مگر وقتی در بازی بارسلونا و رئال مادرید داور به اشتباه پنالتی را اعلام کرد اتفاقی برای آن داور افتاد؟ من مرتبه نخستی که بازی را متوقف کردم، به خاطر علی کریمی که واقعا باید از او تشکر کنم، بازی را ادامه دادم. او نماینده و کاپیتان پرسپولیس بود و من به خاطر عذرخواهی‌هایش باید بازی را ادامه می دادم. اما وقتی دوباره بازی شروع شد، فحاشی‌ها هم آغاز شد. اصلا شاید با این اتفاقاتی که افتاد قضاوت در هیچ رده‌ای را نپذیرم.

وی درباره عملکردش در بازی گفت: هنوز فیلم بازی را ندیده‌ام، اما من هر آنچه که اتفاق افتاد را دیدم و قضاوت کردم.

رفیعی درباره واکنش‌ها به تصمیمش گفت: من با هیچ کارشناس داوری مشکلی ندارم، اما این را می گویم که آقایانی که طبابت می‌کنند، بهتر است به طبابتشان بپردازند و راجع به داوری اظهارنظری نکنند. اگر آن‌ها در مطبشان کارشان را بهتر انجام دهند، مردم از آن‌ها راضی‌ترند. من بدهکار کسی نیستم و طبق قانون اختیار بازی دست خودم بود که بازی را قطع کنم و یا ادامه دهم. اکنون این کمیته‌ انضباطی و حسن زاده است که هر تصمیمی بگیرد، محترم است. من وظیفه داشتم گزارش بازی را بدهم و این کار را هم انجام دادم.

رفیعی درباره تصمیم مظفری زاده و ترکی برای تحریم بازی‌های لیگ به خاطر آنچه تسامح و تساهل فدراسیون فوتبال در قبال رفتار‌ها علیه داوری خواندند و ادامه این رفتارها به ایسنا گفت: در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی سیاوش اکبرپور بدترین توهین ها را به من کرد، من به او ایرادی نمی‌بینم، چرا که او بازیکن است و زیر فشار. اما پس از لب خوانی که صورت گرفت من این مساله را به فدراسیون فوتبال گزارش کردم، اما متاسفانه فدراسیون فوتبال تنها این بازیکن را یک جلسه محروم کرد و سوال من این است که اگر چنین رفتاری با خود آن‌ها صورت می‌گرفت، چنین تصمیمی می‌گرفتند؟ پس از این اتفاق نزد عسگری رفتم و گفتم که دیگر نمی خواهم قضاوت کنم، اما او از من خواست که در تصمیمم تجدید نظر کنم و من به احترام او نظرم را عوض کردم.

رفیعی در پاسخ به این سوال که اکنون در تصمیم‌تان چقدر جدی هستید؟ گفت: برای چه باید قضاوت کنم؟ چه انگیزه‌ای برایم باقی مانده است؟ من مشکلم این است که چرا ما قانونمند نیستیم؟ مانند آن نامه ای که ترکی و مظفری زاده نوشتند را من هم نوشتم و تعدادی از داوران آن را امضا کردند، ما اعلام کردیم که اگر قرار باشد همین رفتارها ادامه پیدا کند، دلیلی برای ادامه کارمان وجود ندارد. من اکنون 45 سالم است و به خاطر این که داور بین‌المللی هستم می توانم سه سال دیگر قضاوت کنم، اما با این رفتارها دلم به قضاوت نمی‌رود. بهتر است که صبح تا عصر در همین مدرسه‌ای که هستم با دانش‌آموزان کار کنم.

تشکر از علی کریمی

وی در پایان گفت: بار دیگر می‌‌خواهم از علی کریمی تشکر کنم. بعضی‌ها درباره صحبت‌هایی که کریمی با من کرده، مسایلی را مطرح کرده‌اند، اما تنها چیزی که کریمی گفت این بود که اولا عذرخواهی کرد، ثانیا به من گفت اگر هر تصمیمی که شما بگیرید، ما می‌پذیریم، اما این تصمیم با نظر خودتان باشد و از بیرون کسی به شما نظری را تحمیل نکند که من هم به او اطمینان دادم که توقف بازی تصمیم خودم است و او هم پذیرفت.

هفته‌ای بد برای داوران

حسین عسگری ، با بیان این که هفته‌ بیست و نهم لیگ برتر فوتبال، هفته‌ خوبی برای داوری نبود، اظهار کرد: پس از بررسی فیلم بازی‌های این هفته‌ متوجه شدیم که چندین اشتباه تاثیرگذار در این بازی‌ها اتفاق افتاده است که هفته‌ بدی را برای داوری کشور رقم زده‌اند.

وی در ادامه گفت: در این بازی تخلفاتی انجام شد که مقداری از آن به عملکرد اشتباه داور بر می گشت، اما بیشتر آن‌ها به دلایل دیگری بوده است. مشکل از آنجایی شروع شد که محمود رفیعی یک پنالتی صحیح را برای پرسپولیس اعلام کرد، اما برخی به عنوان کارشناس عنوان کردند که علی کریمی در آن صحنه تمارض کرده است. در این صحنه روی کریمی خطا انجام شد، اما ممکن است که او خواسته باشد که در افتادن بزرگنمایی کند که اینجا این عمل تخلف محسوب نمی‌شود.

عسگری ادامه داد: در نیمه دوم و با توجه به رفتار تماشاگران متاسفانه کمک داور بازی گل اول داماش را که در موقعیت کاملا آفساید به ثمر رسید، مورد قبول قرار داد و باعث شد تا با تساوی کشیده شدن بازی حساسیت دیدار بیشتر شود. همچنین در صحنه‌ای که محمد نصرتی را به دلیل خطا بر روی مهاجم داماش اخراج کرد، اشتباهی مرتکب شد و آن این بود که مهاجم داماش پیش از این صحنه توپ را با خطا از مدافع پرسپولیس گرفته بود و داور این صحنه را ندیده بود. در ادامه هم الفاظ رکیک تماشاگران که بسیار زشت و زننده بود، باعث شد داور بر اساس قانون، بازی را تعطیل کند.

رییس سازمان داوری فوتبال در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نباید محمود رفیعی پیش از تعطیل کردن بازی از طریق بلندگوهای ورزشگاه به تماشاگران هشدار می‌داد؟ گفت: خیر. چرا که داور بازی پیش از این که تصمیم به تعطیلی کامل بازی بگیرد، از طریق کاپیتان پرسپولیس دو بار تذکر داد و کریمی هم کاملا حرفه‌ای عمل کرد و تلاش کرد که تماشاگران را آرام کنند، اما آن‌ها توجهی به حرف‌های او نکردند.

عسگری در ادامه بار دیگر به برخی از منتقدین داوری اشاره کرد و گفت: وقتی کسی قوانین را به خوبی نمی داند، چگونه می‌تواند درباره صحنه های داوری صحبت کند؟ مثلا در صحنه ای که برخی از کارشناسان معتقد بودند که مدافع داماش در محوطه جریمه تیم خود توپ را با دست گرفته است، هیچ اتفاقی نیفتاده بود، چون مدافع داماش در آن صحنه در حال تکل زدن بود و طبیعی بود که دستانش باز باشد. این حرف‌ها است که برای داوری فشار ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تیمی که تصور کرده که متضرر شده است، علیه کمیته‌ داوران جبهه گیری کند.

عضو کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال در ادامه به دو دیدار دیگر انجام شده در روز یکشنبه اشاره کرد و گفت: متاسفانه کمک داور دیدار استقلال و مس سرچشمه با اشتباهی که انجام داد، گل اول استقلال را که آفساید بود، مورد پذیرش قرار داد و داور دیدار شاهین و نفت نیز در صحنه ای به اشتباه دستور به ادامه بازی داد و باعث شد یک موقعیت گل از دست برود.

فضای امن برای داوران

عسگری در پایان گفت: پنج هفته‌ پایانی فصل همیشه از حساسیت بالایی برخوردار بوده است، ولی اگر همه کمک کنند تا فضای امن برای داوران ایجاد شود، یقینا داوران با تسلط بیشتری به وظایف خود عمل خواهند کرد.

 در آخرین دیدار هفته بیست‌ونهم لیگ برتر فوتبال، عصر یکشنبه تیم های پرسپولیس تهران و داماش گیلان به مصاف هم رفتند و در شرایطی که این بازی تا دقیقه 88 با نتیجه دو بر یک به سود داماش ادامه داشت، به دلیل توهین شدید هواداران پرسپولیس این بازی متوقف شد.

هواداران پرسپولیس پس از اخراج محمد نصرتی، شعارهای تندی علیه محمود رفیعی داور این بازی سر دادند. شعارهای تند و عجیب هواداران پرسپولیس به قدری زیاد شد که رفیعی برای دقایقی بازی را متوقف کرد. علی کریمی هم سعی کرد با پادرمیانی تماشاگران را در دو دقیقه مانده به پایان بازی از ادامه این شعارها منصرف کند اما نه هواداران پرسپولیس راضی به این کار می‌شدند و نه رفیعی به ادامه بازی رضایت می‌داد که در نهایت این بازی از سر گرفته شد. با این حال پس از ادامه بازی دوباره تماشاگران پرسپولیس به شعارهایشان ادامه دادند و بازی به دستور رفیعی متوقف شد.

در این بازی محمد نصرتی و مازیار زارع از پرسپولیس اخراج شد. تماشاگران پرسپولیس به گل اول داماش و همچنین صحنه خطای بازیکن داماش در لحظه اخراج نصرتی معترض بودند.

بعد از اینکه رفیعی تصمیم گرفت این بازی را لغو کند بر شدت توهینهای هواداران منتسب به پرسپولیس افزوده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها