مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در آخرین روزهای سال 90 از ساخت تونل انتقال آب از سد کرج به تهران تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: با ایجاد تصفیه‌خانه شماره 7، آب سد ماملو از سال آینده به مصرف شرب پایتخت خواهد رسید.
کد خبر: ۴۶۴۵۹۴

به گزارش مهر، خسرو ارتقایی افزود: برای این منظور با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، کارهای مربوط به حفر تونل انجام خواهد شد.

وی در این زمینه که آیا پس از نهایی شدن حفر تونل، انتقال آب از سد کرج به تهران آغاز می‌شود، گفت: از طریق ایجاد تصفیه‌خانه ششم تهران که هم‌اکنون دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است، آب سد کرج به تهران منتقل می‌شود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو، تکمیل طرح انتقال آب سد کرج به تهران را باعث ایجاد صرفه‌جویی قابل توجه اقتصادی دانست و بیان کرد: از طریق حفر تونل انتقال آب، می‌توان به جای انتقال آب به حاشیه شمالی و شمال‌غربی تهران، آب را به صورت مستقیم در تهران مورد استفاده قرار داد.

وی همچنین در زمینه وضعیت فعلی سد ماملو و برنامه‌های مربوط به انتقال آب این سد به تهران برای مصارف شرب نیز گفت: هم‌اکنون در مخزن این سد، نزدیک به 50 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

به گفته ارتقایی، پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش سطح بارندگی‌ها در استان تهران و البرز، ذخیره‌سازی سد ماملو به 100 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

ارتقایی عنوان کرد: تصفیه‌خانه هفتم تهران نیز در حال ساخت و اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا سال 91، بخشی از پروژه وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی افزود: با توجه به در حال ساخت بودن این تصفیه‌خانه، فعلا مصرف آب سد ماملو کشاورزی و زراعی است و از سال آینده با ذخیره‌سازی بیشتر آب، شاهد افزایش ذخیره آب شرب تهران و همچنین انتقال پایدار آب برای مصرف خواهیم بود.

در حالی که این تصمیم وزارت نیرو با مخالفت‌هایی از سوی مسوولان استان البرز روبه‌رو شده است و رئیس‌جمهور هم دستور داده این طرح تا بررسی کامل عملیاتی نشود، ولی کارشناسان وزارت نیرو معتقدند که آب رودخانه کرج به دلیل آلوده شدن به فاضلاب 56 روستای واقع در حاشیه جاده چالوس بشدت آلوده است و بهترین راه جلوگیری از هدررفتن این آب، انتقال تونلی آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها