2بانک ایرانی و هندی برای تسهیل تجارت میان دو کشور فعال شده‌اند

توافق ایران و هند برای پذیرش روپیه در تجارت دوجانبه

در گردهمایی بزرگ تجار ایرانی و هندی در اتاق تهران بر حل مشکلات بانکی دو کشور و پرداخت 45‌درصد پول فروش نفت ایران به روپیه تاکید شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، بازرگانان هند روز گذشته برای ملاقات با همتایان ایرانی خود به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران آمدند که این هیات 70 نفره را سفیر هند در ایران، دبیرکل وزارت تجارت هند و رئیس فدراسیون صادرات هند همراهی کرد.
کد خبر: ۴۶۲۶۸۱

نمایندگانی از 2 بانک پارسیان ایران و UCO بانک هند نیز در این همایش شرکت و آخرین نتایج توافقات این 2 بانک برای تسهیل تجارت میان دو‌کشور را تشریح کردند. پس از پایان این گردهمایی، فعالان اقتصادی دو کشور ایران و هند درباره همکاری‌ها در حوزه فعالیت خود رودررو به گفت‌وگو نشستند تا زمینه‌های ارتقای همکاری‌های تجاری دو کشور از تهران کلید بخورد.گردهمایی بزرگ تجار هندی و ایرانی در حالی در تهران برگزار شد که کشورهای غربی تحت فشار آمریکا تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌های یکجانبه نفتی بر ایران، دیگر کشورها از جمله هند را نیز به تبعیت از خود وادارند و در این زمینه، علاوه بر نفت، بانک مرکزی ایران را نیز در فهرست تحریم‌‌های خود گنجانده‌اند. هدف از اعمال این فشارها جلوگیری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. در چنین شرایطی، سفر هیات بزرگ تجاری هند برای همگان معنا و پیامی روشن دارد.

دبیرکل اتاق تهران در آغاز این نشست با اشاره به سابقه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و هند گفت: «باید بپذیریم که حجم روابط اقتصادی ایران و هند برای طرفین قابل قبول نیست؛ ارزیابی توانمندی‌ها و تحلیل آمار مبادلات تجاری دو کشور نیز نشان می‌دهد زمینه رشد روابط اقتصادی ایران و هند گسترده است.»

محمدمهدی راسخ، صنایع غذایی، دارویی، فلزات و قطعات خودرو را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری تجاری دو کشور برشمرد و افزود: «در مقابل، توانمندی‌های بسیاری در زمینه تولید پلاستیک، محصولات پلیمری و مواد شیمیایی در ایران وجود دارد که می‌تواند به کشور هند صادر شود.»وی ادامه داد: «امروز گردهم آمده‌ایم تا راه جدیدی را در توسعه پایدار روابط اقتصادی میان ایران و هند ایجاد کنیم. اتاق تهران نیز تلاش خود را برای دستیابی به این هدف مهم به کار خواهد بست.»

سریواستاوا، سفیر هند در ایران نیز با تشریح کیفیت روابط تجاری ایران و هند گفت: کشور هند، اقلام مختلفی را از ایران وارد می‌کند و موازنه تجاری 2 کشور به نفع ایران است.

وی با بیان این ‌که هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت از ایران است، افزود: «باید تلاش کنیم حجم صادرات کالا به ایران را نیز افزایش دهیم. البته هند در طول سال‌های گذشته، علاوه بر خدمات، تولیدات و تکنولوژی خود را نیز به ایران صادر کرده است.»

حذف واسطه‌ها به دنبال جایگزینی روپیه با دلار

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه ایران نیز در این گردهمایی با بیان این ‌که قرن 21 قرن آسیا است، گفت: طبق توافقات صورت گرفته میان دولت‌های 2 کشور، مبادلات تجاری میان ایران و هند از این پس با روپیه انجام می‌شود.

احمد سبحانی تصریح کرد که با این تصمیم و جایگزینی روپیه به جای دلار آمریکا، بسیاری از واسطه‌ها میان تجارت ایران و هند از دور خارج می‌شوند. وی با بیان این که در حال حاضر رشد اقتصادی هند 8 درصد است، خاطرنشان کرد که دولتمردان و فعالان اقتصادی هند برای ثبات رشد اقتصادی این کشور نیاز به بازار ایران دارند. مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش یادآوری کرد که ایران به عنوان هاب منطقه‌ای می‌تواند عمل کرده و موقعیت استراتژیک برای کشور هند باشد.

رضایت هند از جایگزینی روپیه به جای دلار

رئیس فدراسیون صادرات هند نیز در ادامه این همایش گفت: فدراسیون صادرات هند از طرف وزارت اقتصاد این کشور به منظور ارتقای تجارت هند با سایر کشورهای دوست تأسیس شده است. به گفته رفیق احمد، شرکت‌های تجاری، مشاوره‌ای و بانک‌ها عضو این فدراسیون هستند که در حال حاضر فدراسیون صادرات هند بیش از 15 هزار عضو دارد. رسالت این فدراسیون ارتقای تجارت هند با کشورهای مورد اعتماد در سراسر جهان است.

رفیق احمد افزود: با وجود اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران، کشور هندوستان همچنان ایران را به عنوان شریک تجاری قابل اعتماد خود می‌داند؛ از این‌رو 2 کشور موافقت کردند که پول 45 درصد صادرات نفت ایران به هند به صورت روپیه به ایران پرداخت شود و 2 بانک پارسیان ایران و UCO بانک هند نیز توافق کردند در این زمینه همکاری داشته باشند.براساس این گزارش، با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران هند همچنان به روابط تجاری خود با کشورمان ادامه داده و در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری و یکی از خریداران عمده نفت ایران است.

هند روزانه 350 تا 400 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که از یک سال گذشته به دلیل فشارهای تحریم در مبادلات پولی بین2کشور مشکلاتی ایجاد شده است که سال گذشته حدود 5/5 میلیارد دلار از پول نفت صادراتی از طریق یکی از بانک‌های ترکیه مبادله شد.

پس از رایزنی‌های صورت گرفته بین2 کشور برای پرداخت پول نفت به روپیه، تصمیم نهایی اتخاذ شد که قرار است 45 درصد فروش نفت به روپیه معامله شود که این مقدار به صورت تهاتر کالا خواهد بود. در حال حاضر ایران در ازای فروش نفت با تهاتر برنج، چای، کالاهای کشاورزی و علوفه دام وارد می‌کند که بر اساس توافق اخیر یک میلیارد دلار تهاتر کالا و نفت میان ایران و هند صورت می‌گیرد.

فرصت‌های بزرگ اقتصاد هند برای همکاری

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد هند که رشد 10 درصدی را تجربه می‌کند فرصت‌های بسیاری برای همکاری و تعامل دارد که ایران باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند. محمد نهاوندیان روز شنبه در حاشیه دیدار با هیات هندی که در محل اتاق ایران برگزار شد، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در صورتی که نتایج سفر هیات اقتصادی هند به ایران مثبت باشد، پس از ایام نوروز 91، هیاتی از صنعتگران و تجار ایران به هند اعزام می‌شوند.

وی یادآور شد: در نشست‌های مشترک هیات هندی با همتایان ایران خواستار شراکت استراتژیک 2 کشور شدیم.

به گفته نهاوندیان، هند سرزمین فرصت‌هاست و به دنبال نوآوری و خلاقیت برای توسعه روابط 2 کشور هستیم.

وی با اشاره به توسعه اقتصادی هند گفت: با توسعه و رشد اقتصادی در هند، درآمد متوسط افراد افزایش می‌یابد که این خود استفاده از کالاهای مصرفی را افزایش خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها