بلندقامت‌ترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران :

کاری نکرده‌ام که تا سال بعد محروم باشم

مصطفی صبری، مدافع تنومند و سرزن صنعت نفت آبادان، یکی از گلزن‌ترین مدافعان فوتبال ایران طی سال‌های اخیر بوده که به لطف قامت 195 سانتی‌متر و مهارت خوبش در سرزنی به این توفیق رسیده است. خشم و اعتراض تند این بازیکن به کارت زرد داور دیدار تیم‌های تراکتورسازی و صنعت نفت آبادان، برای او آنقدر گران بود که نه فقط از آن بازی اخراج شد بلکه باید از حضور در 4 بازی بعدی تیمش در لیگ (یعنی تا بهار 1391) محروم بماند. از این گذشته، جریمه 2 میلیون تومانی هم مزید بر محرومیت‌های اوست.
کد خبر: ۴۵۹۷۰۷

من لب‌خوانی نمی‌دانم ولی آنچه از تصاویر بازی صنعت نفت ـ تراکتور دیدم، اعتراضی بود که پس از دریافت اخطاربه داور کردید. مگر در آن لحظات چه گفتید​که محرومیتی اینقدر سنگین نصیب‌تان شد؟

خوب شد این پرسش را طرح کردید، چون مردم زیادی در آبادان این را از من می‌پرسند و خیلی‌ها اصلا نمی‌دانند که به خاطر اعتراض کلامی، چنین جریمه‌ای برای من در نظر گرفته‌اند و فکر می‌کنند مرتکب حرکت دیگری شده‌ام. اخطاری که داور در آن بازی به من داد، اخطار سومم بود که به طور خودکار، مرا از انجام بازی بعدی محروم می‌کرد، به همین دلیل متاسفانه خشمگین شدم و به سمت داور جوان بازی رفتم و با لحنی تلخ گفتم «اگر اینطوری قضاوت کنید، بازی را خراب خواهید کرد.»

داور هم با نشان دادن کارت قرمز، مرا از بازی اخراج کرد که تا اینجا واکنش وی را صحیح می‌دانم و این تنبیه را می‌پذیرم ولی به واقع نمی‌دانم بعد از آن چه گذشته است و او چه گزارشی ارائه یا چه برداشتی از گزارش او شده است که چنین تنبیه سنگین و غیرمعمولی برای من در نظر گرفته‌اند. متاسفانه قبل از اعمال چنین جریمه‌ای، هیچ دعوتی از من نشد و هیچ توضیحی در کمیته انضباطی نخواستند.

به هر حال، من دراولین فرصت به کمیته انضباطی فدراسیون می‌روم و اعتراض خود را تسلیم می‌کنم چون مطمئنم این جریمه سنگین ماحصل یک سوءتفاهم است که خیلی شدیدتر از رفتار من است و اگر داور باتجربه‌تری آن مسابقه را قضاوت می‌کرد، هرگز جوگیر نمی‌شد یا چنین سوءتفاهمی به وجود نمی‌آمد.

یعنی شما به داور توهینی نکردید؟

حاضرم در کمیته انضباطی‌‌تان قسم بخورم که هیچ‌گونه ​ توهینی به داور نکرده‌ام و کل ماجرا همانی بود که بازگو کردم. قطعا اگر داور بازی اینقدر جوان نبود، می‌توانست با تجربه خود، صحنه را طوری اداره کند که همان صحنه به توقف چند دقیقه‌ای مسابقه منجر نشود.

نگران این نیستید که صنعت نفت در غیاب مدافع ثابت و همیشگی خود، نتایج بدتری بگیرد و حتی به لیگ دسته اول سقوط کند؟

تیم‌های دیگری با شرایط بدتر از ما در جدول لیگ حاضرند و خوشبختانه خطر شدیدی ما را تهدید نمی‌کند. با این حال، شرط عقل، احتیاط است و باید بازی‌های بعدی را خیلی جدی بگیریم. من هم به تخفیف مجازات خود خیلی امیدوارم وگرنه به خاطر هیچ و پوچ باید تا سال بعد بازی نکنم.

رفتن غلام پیروانی از نفت و آمدن مربی پرتغالی، چه تحولی در این تیم ایجاد کرده است؟

من در جایگاهی نیستم که بتوانم تحول فنی ایجاد شده یا نشده را قضاوت کنم و در این مورد کارشناسان اظهار نظر خواهند کرد ولی در ابعاد روحی ـ روانی، فکر می‌کنم در زمان مربیگری آقای پیروانی، شرایط بهتری داشتیم.

به این دلیل می‌گوییدکه کشف پیروانی بوده‌اید؟

صبری: تا موقعی که تیم صنعت نفت آبادان می‌برد، همه‌چیز عادی است ولی خدا نکند باشگاه وارد بحران شود که در آن صورت باید خیلی مواظب بود، چون واقعا شرایط سخت می‌شود. سخت‌تر از هر باشگاه دیگری!

درست است که وی مرا از بازی‌های امید کشور کشف کرد و به فجر سپاسی برد ولی فکر می‌کنم همه می‌دانند که او بخوبی با بازیکنانش ارتباط صحیح برقرار می‌کرد، در حالی که طبیعی است یک مربی خارجی تازه وارد، در سال نخست حضورش در ایران نتواند درک متقابل چندانی بین خود و بازیکنانش به وجود آورد. البته شاید به مرور زمان، شرایط بهتری بین او و بازیکنان صنعت نفت به وجود آید.

کلا حال و هوای حضور در فوتبال آبادان و باشگاه صنعت نفت با دیگر باشگاه‌ها متفاوت است.

تا موقعی که تیم می‌برد، همه‌چیز عادی است ولی خدا نکند باشگاه وارد بحران شود که در آن صورت باید خیلی مواظب بود، چون واقعا شرایط سخت می‌شود. سخت‌تر از هر باشگاه دیگری!

تا چه زمانی در صنعت نفت بازی خواهید کرد؟

قراردادم تا پایان همین فصل است و آن موقع باید در مورد ماندن یا رفتن تصمیم بگیرم.

رفتن به کدام باشگاه؟ پیشنهاد استقلال به بلند قامت‌ترین بازیکن لیگ (بجز دروازه‌بان‌ها)‌ تا چه حد صحت دارد؟

البته پیشنهاد 2 تیم بزرگ، برایم تازگی ندارد و در طول بیشتر فصل‌های قبلی زمزمه‌هایی مطرح می‌شد ولی تجربه به من آموخته است که فقط در فصل نقل و انتقالات به این موضوع فکر کنم. در مجموع، چون اسلامشهری هستم و در تهران زندگی می‌کنم، مایلم در تیمی تهرانی توپ بزنم.

فکر می‌کنید به تیم ملی هم دعوت شوید؟

البته الان در 28 سالگی زود است که از حضور در تیم ملی ناامید باشم و همه تلاش خودم را برای بهتر شدن به کار می‌برم ولی اگر به گفته کارشناسان، در جمع مدافعان موثر لیگ قرار داشته‌ام، دست‌کم باید برای ارزیابی، به اردوی ملی دعوت می‌شدم که متاسفانه کسی پشتم نبوده تا سفارشم را کند؛ به هر حال مایلم دیگر راجع به این موضوع صحبتی نکنم چون به ضررم تمام می‌شود.

و در پایان...

صنعت نفت باشگاهی مظلوم است که امیدوارم برخی درپی ضربه‌ زدن و محرومیت و جریمه‌اش به هر بهانه‌ای نباشند. ما فردی در فدراسیون نداریم ولی دلیل نمی‌شود سرمان بریده شود.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها