اهمیت مجلس نهم در بررسی جام‌جم آنلاین

انتخابات به معنای مشارکت در حق سرنوشت

تا چند روز دیگر، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و متعاقب آن، جمهوری اسلامی در جریان تجربه دیگری از مردم سالاری دینی قرار خواهد گرفت.«جام جم آنلاین» با توجه به حساسیت و اهمیت این رخداد ملی،چرایی و ضرورت شرکت در این میدان سرنوشت ساز را مورد کنکاش قرار می دهد.
کد خبر: ۴۵۹۲۳۰

چرایی حضور گسترده در انتخابات مجلس نهم

1- در برهه فعلی، حضور گسترده در انتخابات، پیام های صریح و روشنی را به جامعه جهانی انعکاس می دهد.

با وجود تحریم نفتی ایران از سوی اروپا و آمریکا، تلاش برای متوقف کردن فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور و تهدیدهای نظامی غرب و رژیم صهیونیستی، حضور پرشور در انتخابات این پتانسیل را دارد که تمامی محدودیت های بین المللی علیه ایران را محکوم سازد.

به بیان دیگر، امریکا و متحدانش در تلاش هستند تا به هر طریق ممکن به جامعه جهانی القا کنند که گفتمان مردم ایران با حکومت جمهوری اسلامی، وجه اشتراکی ندارد و مواضع جمهوری اسلامی، مواضع مردم ایران نیست.

 اما شرکت گسترده در انتخابات، به افکار عمومی جهان اثبات می کند که بین مردم و حکومت ایران فاصله عقیدتی وجود ندارد و در نتیجه، مخالفت با سیاست های انقلابی جمهوری اسلامی، مخالفت با آرمان های ملت ایران است.

2- با توجه به حوادث رخ داده در انتخابات سال 1388، حضور گسترده در انتخابات اخیر، کارکردهای داخلی گوناگونی دارد.

انتخابات مجلس نهم، به راحتی وزن مخالفان نظام را به عموم مردم نمایش می دهد و اثبات می کند که بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط معاندان نظام، مردم نه تنها از مکانیسم انتخابات دلسرد نشده اند، بلکه همچنان به میثاق های ملی و اسلامی حکومت، پایبند هستند.

با وجود تحریم نفتی ایران از سوی اروپا و آمریکا، تلاش برای متوقف کردن فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور و تهدیدهای نظامی غرب و رژیم صهیونیستی، حضور پرشور در انتخابات این پتانسیل را دارد که تمامی محدودیت های بین المللی علیه ایران را محکوم سازد

در حالی که جناح اپوزیسیون با صدور بیانیه های متعدد، خواهان تحریم گسترده انتخابات توسط مردم است اما حضور میلیونی مردم در انتخابات مجلس، آب پاکی را روی دست آنان خواهد ریخت و  بی پشتوانه بودن این بیانیه ها را بیش از پیش آشکار خواهد کرد.

3-جدای از مباحث مطرح شده، حضور در انتخابات، به معنای مشارکت در حق سرنوشت است.

به گفته امام خمینی (ره)؛ "مجلس در راس امور است." حال زمانی که یک فرصت قانونی برای تعیین روسای امور کشور وجود دارد، با منطق و برهان سازگار نیست که از این موقعیت طلایی استفاده نشود.

با وام گرفتن از مضمون جمله امام (ره) می توان عنوان کرد که انتخابات مجلس در ساختار نظام جهموری اسلامی، به حدی با اهمیت و حیاتی است که مهم ترین کانون مردم سالاری در کشور را تشکیل خواهد داد.

با توجه به حساسیت قانون گذاری و نظارت نمایندگان بر فعالیت مدیران اجرایی کشور، انتخابات مجلس می تواند نقش پررنگی در آینده سیاسی و اجتماعی ایران داشته باشد.

به تعبیر دیگر، "بهره گیری کامل از حقوق اعطا شده" ویژگی برجسته هر شهروند هوشمندی است که ضمن حضور در انتخابات، از نهایت حقوق شهروندی خود بهره می برد.

مشارکت حداکثری در انتخابات، به مثابه استفاده حداکثری از حقوقی است که در کف اختیار مردم قرار گرفته است و اگر از بعد دینی هم به این موضوع نگاه کنیم، منفعل بودن نسبت به آینده یک حکومت اسلامی، توجیه شرعی چندانی نخواهد داشت.

انتخابات مجلس نهم از منظر نمایندگان مجلس


پیرامون اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر، چند تن از نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با «جام جم آنلاین» به ایراد نظرت خود پرداختند.

قدرت الله علیخانی، عضو اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، برپایی انتخابات باشکوه را موجب کم رنگ شدن تهدیدها دانست و افزود: انتخابات اخیر می تواند توطئه های بین المللی علیه ایران را خنثی کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر انتخاباتی دشمن شکن داشته باشیم، نظام جمهوری اسلامی در برابر خطرات مختلف، مصون تر خواهد شد.

"البته باید مراقب باشیم که در این انتخابات از بداخلاقی های سیاسی و تخریب کاندیداها پرهیز شود."

چند ماهی است که غربی ها با تمام توان رسانه ای خود برای کاهش شرکت مردم در انتخابات برنامه ریزی کرده اند و همین موضوع نشان می دهد که آن ها از عدم حضور مردم ایران در پای صندوق های رای، مطامع و منافع زیادی خواهند برد

محمد قیوم دهقانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، برنامه های استکبار جهانی را ناامید خواهد کرد.


"حضور در انتخابات پیش رو نشان می دهد که مردم همچنان از اقتدار 33 ساله نظام دفاع می کنند و در جهت رسیدن به اهداف عالی انقلاب، عقب نشینی نکرده اند."

وی با اشاره به لزوم آسیب شناسی انتخابات آینده، عنوان کرد: در این دوره از انتخابات شاهد هستیم که در بسیاری از موارد، پایبندی به اصول حزبی وجود ندارد و برخی از کاندیداها، به محض این که در یک جبهه پذیرفته نمی شوند، اقدام به تاسیس جبهه ای جدید می کنند.

"به نظرم وجود جبهه های متعدد و به این شکلی که می بینیم، به نفع انتخابات نیست و بهتر است حداقل به جای این که نام گروه های انتخاباتی خود را جبهه بگذارند، از نام ائتلاف استفاده می کردند."

غلامرضا کرمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که حضور یکپارچه مردم در انتخابات اخیر، مردمی بودن نظام را به جامعه جهانی ، بیش از پیش نشان خواهد داد.

"با وجود جنگ های روانی که تازگی ها علیه ایران به راه انداخته اند، حضور پرشور مردم در انتخابات می تواند کلیه این توطئه ها را خنثی سازد."

وی با بیان این که نباید هیچ فرد یا گروهی، کام مردم را در این انتخابات تلخ سازد، اضافه کرد: معمولا اگر مردم برای حضور منتخبان خود در مجلس تلاش کنند اما نمایندگان راه یافته به پارلمان، به وظایف خود عمل نکنند، آسیب جدی به روند انتخابات بعدی وارد خواهد شد.

انتخابات پیش رو، کارشکنی ها را خنثی می کند

محمد نبی حبیبی،‌ دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «جام جم آنلاین»، نسبت به حساسیت انتخابات اخیر، اظهار داشت: چند ماهی است که غربی ها با تمام توان رسانه ای خود برای کاهش شرکت مردم در انتخابات برنامه ریزی کرده اند و همین موضوع نشان می دهد که آن ها از عدم حضور مردم ایران در پای صندوق های رای، مطامع و منافع زیادی خواهند برد.

"حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، تمام کارشکنی های چند ماهه دشمن را خنثی خواهد کرد."

وی با بیان این که کاندیداها حق تخریب هیچ رقیبی را ندارند، اضافه کرد: کاندیداها بهتر است مراقب باشند تا در وهله اول، به صحبت های ایراد شده از سوی خودشان اعتقاد داشته باشند؛ زیرا پایبندی به چنین روندی باعث می شود تا کاندیداها، نه به خود و نه به مردم دروغ نگویند.

اتهام زدن های بی اساس به کاندیداهای مجلس نهم موجب می شود که در آن صورت، رقابت های انتخاباتی به تخاصم تبدیل شود

این فعال سیاسی در ادامه به تفاوت رقابت و تخاصم در انتخابات اشاره کرد و گفت: کاندیداهای مجلس نهم باید تنها از نکات مثبت خود در تبلیغات انتخاباتی بهره ببرند و سعی نکنند با تخریب دیگران، تاییدی برای خود بگیرند.

"اتهام زدن های بی اساس به کاندیداهای مجلس نهم موجب می شود که در آن صورت، رقابت های انتخاباتی به تخاصم تبدیل شود."

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان اظهار داشت: من نسبت به تکثر فعلی لیست های انتخاباتی کاندیداهای اصولگرا مخالف هستم؛ زیرا در چنین شرایطی اگر اصلاح طلبان با انسجام وارد کارزار انتخاباتی شوند، این خطر وجود دارد که پیروز انتخابات باشند.

انتخابات، انگیزه خدمت را بالا می برد

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، بالا رفتن انگیزه خدمت رسانی را یکی از دستاوردهای انتخابات اخیر دانست و عنوان کرد: این انتخابات می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند؛ چه تهدیدهای همه جانبه ای که از سوی استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی وجود دارد و چه تهدیداتی که در داخل کشور ، نظام را هدف قرار داده است.

رئیس ستاد انتخابات "جبهه ایستادگی" اضافه کرد: این انتخابات می تواند انگیزه پرداختن به برخی از موضوعات مغفول مانده را در کشور افزایش دهد. مثلا پرداختن به امر تولید و سرمایه گذاری روی این موضوع، یکی از نتایج ارزشمند حضور پرشور مردم در انتخابات خواهد بود.

"شاید در ظاهر بین مقوله تولید و انتخابات مجلس رابطه ای احساس نشود اما نباید فراموش کنیم که توسعه بخش تولید، رابطه مستقیمی با تصمیم نمایندگان دارد. قوانین و تصمیمات جدید وکلای مجلس می تواند تولید ملی و رفاه عمومی را افزایش داده و انگیزه مردم را برای شرکت در انتخابات بعدی، افزایش دهد."

نگاه مقایسه ای به انتخابات مجلس پیشین

در مقایسه با انتخابات مجلس هشتم، تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده در انتخابات مجلس نهم با روندی نزولی روبرو بوده است.

در انتخابات مجلس هشتم، بالغ بر چهار هزار و 500 نفر از کاندیداها تایید صلاحیت شدند اما این تعداد در مقایسه با انتخابات فرارو، حدود 30 صدرصد کاهش یافته است.

البته الزام قانونی مبنی بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد توسط نامزدهای مجلس نهم، یکی از عمده دلایل کاهش تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات است.

همچنین، حضور پرتعداد لیست های انتخاباتی اصولگرایان در این دوره بسیار چشمگیرتر از دوره پیشین بود؛ به گونه ای که با وجود تلاش های پیوسته بزرگان جناح اصولگرا (جهت اجماع کاندیداهای جناح متبوع خود) باز هم شاهد بودیم که در این دوره، افتراق نظر میان کاندیداهای اصولگرا، بارزتر از مجلس هشتم، خودنمایی کرد.

مطابق آمارهای رسمی ستاد انتخابات کشور، سطح مشارکت مردم در انتخابات مجلس پیشین، بالغ بر 65 درصد بود و با وجود حساسیت های مضاعف تر این دوره از انتخابات، دور از ذهن نیست که مردم انقلابی ایران از دل صندوق های رای، حماسه ای به جاودانگی تاریخ خلق کنند.

امین جلالوند- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها