برای گردشگران ماجراجو که در پیچ و خم دالان های بناهای قدیمی به دنبال افسانه های پریان و دیوها هستند، نارین قلعه گزینه مناسبی است که در استان یزد در انتظار مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۴۵۸۳۲۱

برای این قلعه تاریخی میبد یزد که از آن به عنوان دومین بنای خشتی دنیا یاد می شود، مردم محلی افسانه های زیادی ساخته اند که بیشتر به خاطر کهن بودن و معماری عجیب و اسرارآمیز آن است.

بنای این قلعه که قدمتی سه هزار ساله دارد، در 50 کیلومتری شمال غربی شهرستان یزد و در محدوده شهرستان میبد واقع است و گفته می شود به خاطر رنگ آتش آن را ''''نارین قلعه'''' یا ''''نارنج قلعه'''' می نامند.

البته برای که می خواهند در طول تعطیلات نوروز علاوه بر جاذبه های تاریخی از طبیعت بکر این سرزمین لذت ببرند، استان یزد مقصد مناسبی است که کویر و شب های پر ستاره آن را در خود جای داده است.

تاریخ نگاران از شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان یاد می کنند؛ شهری کویری که در میان دوستداران فرهنگ و هنر این سرزمین به شهر بادگیرها شهره است.

طولانی‌ترین قنات ایران

طولانی ترین قنات ایران یعنی «قنات زارچ» که 100 کیلومتر طول دارد نیز در این استان واقع شده که سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد.

در کنار همه جاذبه های تاریخی این استان، سرو چهار هزار ساله ابرکوه بر تارک استان یزد می درخشد؛ سروی که در منطقه کویری این شهرستان با 25 متر ارتفاع همچنان زنده است.

تنها در استان یزد است که اوج معماری ایرانی را در ساخت بادگیرها جست و جو کرد؛ باد گیرهایی که دوران زندیه تا به امروز گرمای جانسوز این منطقه را برای کویرنشینان گوارا می کرد.

مسجد جامع فهرج که گفته می‌شود قدیمی ترین مسجد ایران است و بلندترین مناره جهان که در مسجد جامع کبیر یزد برپاست و از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می رود در این شهر واقع شده اند.

آتشکده زرتشتیان، آب انبارها، آسیاب ها، بازارهای تاریخی، باغ ها، برج ها، دخمه های زرتشتیان از دیگر جاذبه های تاریخی این استان هستند اما در کنار همه اینها آنچه که طبیعت یزد را متمایز از دیگر استان های این کشور می کند، کویر و شب های کویری و پر ستاره آن است.

مهریز و شب‌های پرستاره‌اش

دیدن آسمان کویر در شبی پرستاره را می توان در تنها کاروانسرای دایره ای شکل ایران که در شهرستان مهریز استان یزد (در مسیر یزد به کرمان) واقع شده، تجربه کرد.

کاروانسرای زین الدین که در دوران شاه عباس صفوی ساخته شد، امروز یک اقامتگاه سنتی برای دوستداران کویر است که بسیاری برای همین جاذبه کوله بار سفر به یزد را در نوروز می بندند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها