شی جین پینگ، معاون رئیس‌جمهور چین و فردی که انتظار می‌رود بزودی بر کرسی رهبری جمهوری خلق چین تکیه بزند، عصر دوشنبه وارد ایالات متحده آمریکا شد. هدف از این سفر یک هفته‌ای، بهبود روابط 2 قدرت 2 سوی اقیانوس آرام اعلام شده است.
کد خبر: ۴۵۷۶۸۰

به گزارش بی‌بی‌سی، سفر شی جین پینگ زمانی انجام می‌شود که تنش‌ها بین آمریکا و چین در زمینه‌های مختلفی رو به افزایش است. آمریکا، چین را به اعمال مقررات بازرگانی غیرمنصفانه متهم می‌کند و چین نیز از تمرکز فزاینده باراک اوباما بر تقویت توان آمریکا در آسیا نگران است. در برخورد با بحران‌های اخیر خاورمیانه نیز دو کشور در نقطه مقابل هم قرار داشته‌اند.

وی در نخستین روز سفر خود در نشستی که مقامات سابق آمریکایی از جمله هنری کیسینجر و مادلین آلبرایت وزرای امور خارجه اسبق آمریکا حضور داشتند، گفت: امیدواریم که طرف آمریکایی بتواند دیدگاهی منصفانه و منطقی نسبت به چین داشته باشد و تدابیر ملموسی را به کار بندد تا اعتماد دوجانبه ارتقا یابد.جین پینگ رسما در اکتبر سال گذشته میلادی به سمت قائم مقام کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد، سمتی که هو جین تائو، رئیس جمهور فعلی چین تا پیش از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و متعاقبا کسب مقام ریاست جمهوری در اختیار داشت.با این انتصاب، انتظار می‌رود که شی جین‌پینگ ۵۸ ساله، در سال جاری میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شود و سال آینده کرسی ریاست جمهوری را به دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها