گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند برای نخستین بار، با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، توانایی بینایی 2 زن نابینا را به آنها بازگردانند. اگرچه از زمانی که دانشمندان موفق به جداسازی سلول‌های بنیادی شدند بیش از 10 سال می‌گذرد، اما اغلب آزمایش‌های بالینی که تاکنون در این زمینه انجام شده روی حیوانات بوده است.
کد خبر: ۴۵۶۸۲۴

این نخستین بار است که از این روش برای درمان نابینایی در انسان‌ها استفاده شده است. اگرچه برای این‌که بتوان از این روش به عنوان یک راهکار مناسب برای درمان نابینایان استفاده کرد لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما نتایج موفقیت‌آمیز به دست آمده حاکی از آن است که می‌توان از این روش به عنوان راهکاری برای بازگشت بینایی در افرادی که به هر علت بینایی خود را از دست داده‌اند، استفاده کرد. یکی از این بیماران اثر خشکی شدید چشم و ابتلا به عوارض ناشی از تخریب بافت چشم بینایی خود را از دست داده بود.

این بیماری از جمله بیماری‌های چشمی شایع در میان سالمندان است که به نابینایی منجر می‌شود. بیمار دیگر مبتلا به یک بیماری چشمی نادر بود که تخریب شدید بافت چشم و نابینایی را در پی دارد. برای هیچ یک از این دو بیماری راه درمانی وجود ندارد.

پس از گذشت 4 ماه از تزریق سلول‌های بنیادی جنینی به چشم این دو بیمار آنها می‌توانستند حروفی که روی تابلوی مقابلشان حک شده بود، تشخیص دهند. این در حالی است که پیش از این هیچ یک از آنها قادر به تشخیص حروف حک شده روی این تابلو نبودند. با وجود این بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بهبود بینایی این بیماران تا حدودی جنبه روان شناختی دارد.

به گفته دکتر پائول استرنبرگ، متخصص شبکیه و نایب‌رئیس آکادمی چشم پزشکی آمریکا، بهبود توانایی این بیماران پس از تزریق سلول‌های بنیادی جنینی به این معنی نیست که از این پس این افراد در گروه بیماران مبتلا به نابینایی قرار نمی‌گیرند، بلکه این یافته نشان می‌دهد می‌توان با اطمینان بیشتری از روش‌های درمانی مبتنی بر تزریق سول‌های بنیادی در درمان انسان‌ها استفاده کرد.

در این دو بیمار پس از گذشت چند ماه از تزریق سلول‌های بنیادی، هیچ علائمی مبنی بر واکنش سلول‌های چشم نسبت به سلول‌های بنیادی تزریق شده یا رشد غیرعادی سلول‌های بافت چشم دیده نشد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سلول‌های بنیادی جنینی این است که قابلیت تغییر شکل به انواع مختلف سلول‌های بدن را دارند.محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از توانایی سلول‌های بنیادی جنینی از آنها برای تولید انواع مختلفی از بافت‌های بدن که نیازمند انجام عمل پیوند و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده هستند، استفاده کنند.

زهرا هداوند

منبع: Technology Review

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها