تعویق ادامه دادگاه نخست وزیر پاکستان

دیوان عالی پاکستان ادامه رسیدگی به اتهامات نخست وزیر این کشور را به اول فوریه امسال موکول کرد.
کد خبر: ۴۵۲۹۲۱

به گزارش خبرگزاری ها، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان که ممکن است به دلیل اتهامات سنگینی که با آن روبرو است پست خود را از دست بدهد، روز پنجشنبه در مقابل قضات دیوان عالی پاکستان ظاهر شد و از خود دفاع کرد.

گیلانی به «سرپیچی از حکم دیوان عالی» متهم است. دیوان عالی پاکستان دو سال قبل از یوسف رضا گیلانی خواسته بود که رسیدگی به اتهامات مالی آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان را به جریان بیندازد. اما نخست وزیر با استناد به این که رییس جمهوری از مصونیت قضایی برخوردار است از اجرای این حکم سر باز زد.

وکیل مدافع گیلانی می گوید: «ما در برابر حکم دادگاه تسلیم هستیم. من تلاش می کنم که درخواست دادگاه را درباره مصونیت قضایی رییس جمهوری اجابت کنم. به خواست خدا من خواهم توانست آنها را نسبت به این موضوع قانع کنم.»

یوسف رضا گیلانی که از منتقدان ارتش است و ریاست دولت غیرنظامی پاکستان را به عهده دارد همچنین بر سر نامه ای جنجالی که نویسنده آن ناشناس است با ارتش این کشور هم درگیر است.

در این نامه از ارتش آمریکا خواسته شده است که در صورت کشته شدن اسامه بن لادن جلوی کودتای نظامی را در پاکستان بگیرد.

دفاع یوسف رضا گیلانی از زرداری 

نخست وزیر پاکستان با حضور در دادگاه عالی این کشور تلاش کرد تنش‌های سیاسی و بحران حقوقی در این کشور را کاهش دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، حضور یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان در دادگاه عالی این کشور تازه‌ترین رویداد در رابطه با مناقشه میان دولت، قضات و ژنرال‌های ارتش پاکستان محسوب می‌شود. ارتش پاکستان از سال 1947 تا به حال سه مرتبه با کودتای نظامی قدرت را در دست گرفته است.

از سوی دیگر هم اکنون آینده رهبری پاکستان و روابط این کشور با آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پس از حمله یک جانبه آمریکا به خاک پاکستان در ماه مه و کشتن اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده روابط دو کشور بسیار تیره شده است.

دولت پاکستان همچنین به خاطر افشای مسئله ارسال نامه محرمانه به آمریکا برای درخواست از واشنگتن جهت مقابله با کودتای نظامی احتمالی، با ارتش دچار مشکل شده است.

ارتش پاکستان به خاطر این نامه محرمانه بسیار خشمگین شد و از دادگاه عالی خواست تا یک کمیسیون برای انجام تحقیقات در این خصوص تشکیل دهد. دولت پاکستان تاکید دارد که نامه‌ای به آمریکا نفرستاده است.

روز پنج شنبه دادگاه عالی وارد مرحله‌ای دیگر از مناقشات شد و آن پرونده فساد مالی آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان بود. برخی معتقدند که ارتش از دادگاه عالی برای سرنگونی دولت زرداری استفاده می‌کند و برخی دیگر معتقدند بازگشایی پرونده فساد مالی زرداری به خاطر روابط تیره وی با قضات دادگاه است.

یوسف رضا گیلانی، موافقت کرد تا در دادگاه حضور یابد و در خصوص اتهامات وارده مبنی بر بی‌توجهی به درخواست دادگستری پاسخ دهد.

گیلانی متهم به این است که به درخواست دادگاه برای درخواست از مقامات سوئیس جهت بازگشایی پرونده فساد مالی زرداری بی‌اعتنایی کرده است.

دادگاه سوئیس در سال 2003 زرداری را به طور غیابی محاکمه کرد و او را در انجام پولشویی و فساد مالی در رابطه با شرکت‌های سوئیسی گناهکار اعلام کرد.

در سال 2009 بنا به درخواست دولت پاکستان با دادستانان سوئیسی پرونده زرداری را به حالت تعلیق درآوردند.

گیلانی تاکید کرد: زرداری دارای مصونیت قضایی است. نزدیک به دو سال است که دولت پاکستان به درخواست دادگاه این کشور مبنی بر بازگشایی پرونده فساد مالی زرداری بی‌توجهی می‌کند که این موضوع باعث عصبانیت دادگستری شده است.

وفاداران به زرداری مدت زمان طولانی است که ادعا کردند دادگاه به دنبال سرنگونی زرداری است.

گیلانی در سخنرانی 10 دقیقه‌ای خود در دادگاه اظهار داشت: زرداری در داخل و خارج از کشور دارای مصونیت قضایی کامل است. من به هیچ عنوان قصد بی‌احترامی به دادگاه را ندارم و بالاترین احترام را برای دادگاه قائل هستم. سپس "ایتزاز احسان"، وکیل گیلانی با درخواست دادگاه مبنی بر صحبت در خصوص مساله مصونیت قضایی زرداری در جلسات آتی دادگاه که از یکم فوریه آغاز می‌شود، بحث شود.

پیشتر دولت پاکستان اعلام کرده بود که مساله مصونیت قضایی رئیس جمهور یک حق قانونی است و نیازی نیست در دادگاه به آن پرداخته شود.

احسان به خبرنگاران گفت: من به دستور دادگاه احترام می‌گذارم و در خصوص مصونیت قضایی رییس جمهور صحبت خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها