اتحادیه عرب گفت آخر این هفته گزارش نهایی بازرسان خود در مورد اوضاع سوریه را ارائه خواهد کرد

اسد فرمان عفو عمومی صادر کرد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به منظور نشان دادن حسن‌نیت خود برای حل بحران کشورش و همکاری با اتحادیه عرب، فرمان عفو عمومی تمام بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر را صادر کرد. طی 2 ماه اخیر بیش از 3000 نفر در چند نوبت به دستور اسد آزاد شده‌اند. آزادی بازداشت‌شدگان یکی از خواسته‌های اتحادیه عرب از دولت سوریه بود که در ابتکار عربی برای حل بحران سوریه ذکر شده است. از سوی دیگر، روز شنبه امیر قطر، یکی از اعضای موثر اتحادیه عرب خواستار اعزام نیروهای نظامی اعراب به سوریه شد. در چنین شرایطی، اتحادیه عرب اعلام کرده است آخر این هفته گزارش نهایی بازرسان خود را ارائه خواهد کرد.
کد خبر: ۴۵۲۴۰۸

به گزارش فارس، منابع سوری اعلام کردند، بشار اسد در دستور شماره 10 سال ۲۰۱۲ خواستار عفو عمومی همه کسانی شد که در پی اتفاقات ماه‌های اخیر از تاریخ 15 مارس سال 2011 تاکنون بازداشت شده‌اند. از تعداد زندانیان سوری اطلاعی در دست نیست، اما منابع غربی می‌گویند در جریان ناآرامی‌های اخیر سوریه بیش از 5000 نفر کشته و ده‌ها هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند. به گزارش ایرنا، از جمله موارد عفو اسد می‌توان به عفو شهروندان سوری دارنده سلاح و مهمات بدون مجوز که سلاح و مهمات مزبور را تا 31 ژانویه 2012 (11 بهمن 90) تحویل دهند، اشاره کرد. همچنین افراد فراری از جمله سربازان در داخل و خارج نیز مشمول این عفو می‌شوند، اما اگر افراد متواری تا 11 بهمن 90 خود را تسلیم نکنند، شامل عفو نخواهند شد.

دیدگاه‌های متفاوت

فرمان عفو عمومی اسد در شرایطی صادر می‌شود که همچنان ناآرامی‌ها در سوریه ادامه دارد و دولت‌های خارجی نیز با دخالت‌های خود این بحران را پیچیده‌تر می‌کنند. بحران سوریه از اردیبهشت ماه گذشته آغاز شد.

در همین رابطه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان دیدار خود با وزیر خارجه ترکیه در بیروت، پایتخت لبنان گفت بحران سوریه دچار چرخش خطرناکی شده است. از سوی دیگر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در خلال سفر خود به لبنان از طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا برای متوقف ساختن خشونت‌ها تلاش کنند. با این حال محمد رعد، نماینده پارلمانی حزب‌الله لبنان پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه، ضمن مخالفت با دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید کرد که این جنبش با آنکارا درباره تشخیص وضعیت جاری در سوریه اختلاف‌‌نظر دارد. وی افزود: تغییراتی که اکنون منطقه شاهد آن است باید از ملت‌ها سرچشمه بگیرد، نه این که در خارج از این کشورها محرک‌هایی وجود داشته باشد و از خارج اقداماتی صورت گیرد. نماینده حزب‌الله خاطرنشان کرد: درست نیست که مداخلات خارجی تحت عنوان شعارهای مختلف و به منظور تحمیل اصلاحاتی که در جهت منافع دیگران است نه ملت‌ها، بر سوریه اعمال شود.

خطر جنگ

در یک اظهارنظر دیگر مرتبط با تحولات سوریه، منصف المرزوقی رئیس‌جمهور موقت تونس با هشدار نسبت به هرگونه دخالت نظامی در سوریه گفت که این دخالت به معنای وارد کردن منطقه به جنگی تمام عیار خواهد بود. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور موقت تونس افزود: اگر هر کشور یا هر قدرتی در این کشور دخالت کند، معنای آن شعله‌ور شدن آتش جنگ در سراسر منطقه است که زمینه را برای دخالت همه از جمله اسرائیل و ترکیه فراهم خواهد کرد. المرزوقی که با روزنامه الخبر مصاحبه می‌کرد، از روی آوردن مخالفان سوری به اقدامات و فعالیت‌های مسلحانه بشدت ابراز نگرانی کرد. وی افزود: از برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه و هیثم مناع، هماهنگ‌کننده گروهی موسوم به هیات هماهنگی برای تغییر در سوریه، طی سفرشان به تونس خواسته است از اقدامات خشونت‌آمیز و طایفه‌ای و هرگونه دخالت خارجی پرهیز کنند.این اظهارات در حالی بیان می‌شود که به گزارش منابع خبری، نیروهای مخالف سوریه درسایه سکوت نهادهای بین‌المللی همچنان به فعالیت‌های نظامی و اخلالگرانه خود ادامه داده و متشکل‌تر از گذشته می‌شوند. به گزارش فارس، شورای مخالفان سوریه و شبه‌نظامیان موسوم به ارتش آزاد این کشور اعلام کردند شورای جدیدی به نام مجلس شورای نظامی تشکیل داده‌اند. شبکه الجزیره با اعلام این خبر افزود، این شورا برای نظامیانی ایجاد شده است که از ارتش سوریه فرار می‌کنند. بنا بر این گزارش، این توافق در حضور اعضایی از شورای ملی سوریه با سران گروهک‌های مسلح حاصل شد. الجزیره می‌گوید در این نشست حتی درباره حقوق افراد جدا شده از ارتش سوریه صحبت شده است. این امر نشان می‌دهد که مخالفان سوریه با پشتیبانی دولت‌های خارجی قدم به قدم این کشور را به سمت یک جنگ داخلی پیش می‌برند.

از سوی دیگر، اقدام دولت سوریه در عفو زندانیانی که در حوادث چند ماه گذشته این کشور دست داشته‌اند، با وجود آن‌که از موارد درخواستی اتحادیه عرب بود، روز گذشته بازتاب خبری چندانی در شبکه‌های خبری عربی و غربی نداشت. این در حالی است که این شبکه‌ها حتی شنیدن صدای شلیک یک گلوله را در سوریه در قالب خبرهای فوری پوشش می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها