jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۴۵۱۹۲۷   ۲۲ دی ۱۳۹۰  |  ۱۹:۱۳

پوست و موی شما بازتاب وجود یا نبود بسیاری از تعادل‌های بیوشیمیایی در بدن است که تحت تاثیر عواملی مانند تغذیه، استرس، نگرانی و برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرند به طوری که اثر آنچه که می‌خوریم و آنچه که می‌اندیشیم و احساس می‌کنیم، خیلی سریع در پوست و موهایمان ظاهر می‌شود.

عواملی مانند کم‌بودن اسید معده، یبوست، کاندیدا (نوعی قارچ پوستی)، سیستم ایمنی ضعیف، یائسگی (در زنان)، عدم تعادل هورمون تستوسترون (در مردان)، تغذیه بد و ناکافی، کم‌آبی، سابقه خانوادگی، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی و نور خورشید، سیگار کشیدن و ورزش بیش از حد می‌توانند باعث خشکی و شکنندگی، موخوره و ریزش موی ناحیه‌ای و نیز چروک پوست و لکه‌های پوستی شوند. مو و ناخن به طور معمول پس از 6 ماه به نداشتن تعادل‌ها واکنش نشان می‌دهند، در حالی که پوست بسیار سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد چرا که مسوول دفع انواع سموم است.

خوب بخورید تا پوست و موی سالمی داشته باشید

پوست خوب بازتاب یک دستگاه گوارش خوب است. افرادی که به اختلالات پوستی مانند آکنه، روزاشی و پزوریاسیس مبتلا هستند، اغلب از یبوست، نبود تعادل بین باکتری‌های خوب (پروبیوتیک‌ها) و بد دستگاه گوارش و سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌کشند. 2 دلیل اصلی این بیماری‌ها، کمبود آب و فیبرهای غذایی است که از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند. نوشیدن آب به میزان کافی به خارج‌شدن سموم از بدن کمک می‌کند، مصرف توصیه شده برای فیبر در روز حدود 25 گرم است که می‌تواند از غلات سبوسدار، گل‌کلم، سیب، ‌میوه‌های خشک، بذر کتان و غیره تامین شود. همچنین برای داشتن پوست خوب، باید حتی‌الامکان از مصرف زیاد قندها و کربوهیدرات‌ها اجتناب کرد. هرچه قند بیشتری بخوریم، قند بیشتری نیز وارد خون می‌شود. این موضوع در درازمدت می‌تواند منجر به فرآیندی به نام گلیکاسیون شود که در آن مولکول‌های قند با چسبیدن به مولکول‌های پروتئین به آنها آسیب می‌رسانند و در نهایت باعث آسیب به کلاژن، غضروف و رباط‌های پوست می‌شوند، چروک‌ها شکل می‌گیرند و پوست شروع به شل‌شدن و فروافتادگی می‌کند. از دیگر ملاحظات تغذیه‌ای، می‌توان به محدودکردن چربی‌های اشباع، کافئین و سایر محرک‌ها اشاره کرد. در این میان، مصرف اسیدهای چرب ضروری توصیه می‌شود که برای ساختن غشاهای سلولی، هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی بدن مورد نیاز هستند و برای بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و آکنه و نیز برای افرادی که پوست خشک دارند، حائز اهمیت است. از منابع خوب اسیدهای چرب می‌توان به ماهی‌های آب سرد مانند ساردین و سالمون، مکمل‌های روغن ماهی، روغن بذر کتان و گردو اشاره کرد. همچنین پیروی از یک رژیم متعادل که تمامی ویتامین‌های مورد نیاز برای حفظ پوست و موی سالم را دربر داشته باشد، ضروری است؛ از جمله ویتامین A که به رطوبت پوست و سلامت مو کمک می‌کند.

ریبوفلاوین برای بهبود ضایعات پوستی، بخصوص در اطراف بینی، لب‌ها و دهان موثر است. نیاسین نیز برای جلوگیری از ضایعات پوست، بخصوص در نواحی از بدن که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، مفید است. ویتامین C برای مرطوب نگهداشتن پوست و ویتامین D برای حفظ سلامت پوست لازم است. بتاکاروتن نیز از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. برای بهبود کیفیت پوست و مو، خوردن مواد خام مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک حائز اهمیت است و سم‌زدایی را افزایش می‌دهد. حرارت‌دادن غذاها در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد باعث تخریب بسیاری از آنزیم‌ها، 50 درصد پروتئین‌ها و70 تا 90 درصد از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. پیری زودرس پوست در اثر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود که در تولید کلاژن دخالت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر مصرف غذاهای فرآیندشده و غذاهای با چربی و قند بالا و بسیاری از مواد افزودنی شیمیایی افزایش می‌یابد. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.

انواع توت، مرکبات و کاکائوی خام به تولید کلاژن کمک می‌کنند و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهند. کوآنزیم Q10 یک آنتی‌آکسیدان موثر است که در فرآیند انرژی دخالت دارد و در همه سلول‌های بدن یافت می‌شود، اما سطح آن با افزایش سن، کاهش می‌یابد. کوآنزیم Q، رادیکال‌های آزاد را تخریب و روند پیری را کند می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در اسفناج، کلم بروکلی و بادام‌زمینی به وفور یافت می‌شود. آلفالیپوئیک‌اسید نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که قدرت آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند ویتامین C و E را تقویت و به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در اسفناج، مخمر bremer، بروکلی، گوجه‌فرنگی و نخودسبز یافت می‌شود.

در این میان، گوگرد نیز یک ماده معدنی است و در تمامی سلول‌های بدن یافت می‌شود و برای تولید کلاژن و سلامت پوست و مو مورد نیاز است. سطح گوگرد در مواد غذایی که فرآیند و حرارت داده شده یا خشک می‌شوند، کاهش می‌یابد. از موادغذایی حاوی گوگرد می‌توان به مارچوبه، بروکلی، شاهدانه، سیر، پیاز، کلم‌پیچ و تخم کدو اشاره کرد. سیلیکون ماده معدنی دیگری است که برای سلامت پوست و مو مورد نیاز است و با افزایش سن کاهش می‌یابد. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، پرتقال، گیلاس، انگور، توت‌فرنگی، چغندر، خیار، هویج و سبزیجات برگ سبز از غنی‌ترین منابع سیلیکون هستند. مواد فیتوشیمیایی نیز که به دفاع از بدن در برابر آسیب‌ها کمک می‌کنند و خواص ضدپیری دارند در توت‌ها، بروکلی، گل‌کلم، اسفناج، هویج، فلفل سبز، کرفس و کاکائوی خام یافت می‌شوند. وجود ویتامین E در تخم‌ها و مغزهای خام نیز برای سلامت پوست مفید است. سلنیوم هم که خاصیت الاستیک پوست را حفظ می‌کند در سیر، پیاز و موسیر وجود دارد. گفتنی است، رژیم‌های غذایی عجیبی که تنها متشکل از یک یا 2 نوع غذا هستند و منجر به کاهش سریع وزن می‌شوند، می‌توانند منجر به ریزش مو شوند.

استرس ریزش مو می‌آورد

استرس ناشی از فشارهای کاری، فشارهای خانوادگی و عاطفی، زندگی سریع و رقابتی همچنین کاهش ایمنی و آلودگی‌ها می‌تواند سلامت روحی و ذهنی و در نتیجه سلامت کلی بدن از جمله پوست و مو را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه و ریزش و حتی از دست‌دادن موها شود. هنگامی که فردی دچار استرس می‌شود، سطح هورمون کورتیزول در بدنش بالا می‌رود و باعث افزایش تولید چربی و در نتیجه پوست چرب، آکنه و سایر مسائل مربوط به پوست می‌شود. همچنین استرس، اثری منفی بر عملکرد محافظ پوست دارد. این اثر باعث کاهش آب پوست شده و از توانایی پوست برای بازسازی خود پس از جراحت جلوگیری می‌کند. اثر استرس در رابطه با مو نیز به این صورت است که وقتی فرد تحت استرس قرار می‌گیرد، مو به فاز تلوژن (ریزش) می‌رود. تلوژن می‌تواند تا 3 ماه بعد از واقعه استرس‌زا اتفاق بیفتد. پس از ریزش اولیه مو، رشد مجدد مو به طور معمول در عرض 6 تا 9 ماه بازمی‌گردد.

وقایعی مانند تغییر زندگی از جمله زایمان یا جراحی نیز می‌تواند باعث ریزش موها شود. هر چند ریزش مو یک واکنش طبیعی به استرس است،‌ اما باید برای ارزیابی و منتفی‌شدن سایر علل پزشکی، به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

آنچه پوست و مو را تخریب می‌کند

برخی از بیماری‌ها از جمله گریو (grave) (یک بیماری خودایمنی که در اثر افزایش تولید هورمون‌های تیروئید (تیروئید سمی) باعث اختلال در تعادل متابولیک بدن می‌شود و با بزرگ‌شدن غده تیروئید همراه است می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های بدن از جمله پوست و مو تاثیر بگذارد. پوست بخصوص در ناحیه ساق پا دچار آماس، قرمزی و ضخیم‌شدن می‌شود و موها شروع به ریزش می‌کند. درمان این بیماری با استفاده از داروها، ید رادیواکتیو یا جراحی صورت می‌گیرد.

سیگارکشیدن نیز علاوه بر ایجاد چروک بخصوص در اطراف چشم‌ها و دهان می‌تواند باعث ایجاد سرطان لب‌ها، دهان یا آمفیزم (اتساع ریه‌ها در اثر تراکم هوا) شود. در این شرایط پوست به دلیل کاهش اکسیژن، کاملا رنگ پریده و زرد می‌شود.

اما برای سالم نگهداشتن پوست و مو چه باید کرد؟ استفاده از موادغذایی تازه، سالم و ارگانیک و بدون مواد شیمیایی، ورزش منظم بخصوص یوگا و استفاده از تکنیک‌های تنفسی، ترک سیگار، رعایت بهداشت پوست و مو، رضایت بیشتر از زندگی و دوری از استرس برای داشتن پوست و موی سالم حائز اهمیت است و چنانچه مساله و علت استرس جدی است، بهترین راه مشورت با مشاوران مربوطه است. لازم به ذکر است، محصولاتی که برای رنگ‌کردن و یا فرکردن موها استفاده می‌شود نیز می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و به موها آسیب برساند و بهتر است فواصل فرکردن موها دست‌کم هر سه ماه یکبار باشد.

فروغ فلاح‌زاده

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
بحران بی‌تدبیری

بحران بی‌تدبیری

تعداد قربانیان کرونا چند روزی است دوباره سه‌رقمی شده است و دیروز ۳۹۸ ایرانی قربانی کرونا لقب گرفتند.

راه مقاومت ادامه دارد

راه مقاومت ادامه دارد

عروج ملکوتی سردار محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، همه محبان و طرفداران جبهه مقاومت را مغموم کرده است.

یک انقلابی کارآمد

یک انقلابی کارآمد

سردار حجازی نمونه یک انسان متخلق بود. آشنایی ایشان با پدرم شهیدهمدانی به دوران دفاع‌مقدس بازمی‌گردد و در یک بازه زمانی یکساله از ۶۶ تا ۶۷ ارتباط و دوستی میان سرداران جعفری، همدانی و حجازی بیشتر می‌شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر