چینی‌ها به استقبال سال نو می‌روند

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. تقویم چینی، ترکیبی از تقویم شمسی و قمری است و در حقیقت در این کشور حرکت ماه،‌ خورشید و ستارگان تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند.
کد خبر: ۴۵۱۸۲۹

از آنجا که سال نوی چینی با ظاهر شدن ماه در نخستین روز سال نو آغاز می‌شود، گاهی به آن سال نو قمری هم گفته می‌شود. این جشن معمولا 15 روز طول می‌کشد. زمان شروع سال نو بسته به این‌که نخستین روز ماه قمری چه روزی باشد، از 21 ژانویه تا 21 فوریه متغیر است. اگرچه هنوز چند روزی تا آغاز سال نوی چینی زمان باقی است، اما سفرهای سال نو آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در تعطیلات سال جدید تعداد سفرهایی که با هواپیما، اتوبوس و کشتی انجام می‌شود، با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از 2/3 میلیارد برسد. علاوه بر چین، هنگ‌کنگ، تایوان، کره، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، سنگاپور، ویتنام و نپال نیز از جمله کشورهایی هستند که سال جدید را براساس تقویم چینی جشن می‌گیرند.چینی‌ها در نخستین روز سال نو، از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند و از آنجا که بر این باورند در این روز، روشن کردن‌ آتش و استفاده از کارد برای تهیه غذا خوش‌یمن نیست، معمولا غذای مخصوصی را که برای نخستین روز سال نو تهیه می‌شود، یک روز قبل آماده می‌کنند.

در کشور چین، رسم بر این است که با آغاز سال نو به دیدن اقوام و بزرگان رفته و سال جدید را به همدیگر تبریک بگویند. یکی از رسوم جالب چینی‌ها در جشن سال نو، هدیه پاکت سرخ است. پاکت سرخ، پاکتی است که چینی‌ها در جشن‌های مذهبی و ملی، هدیه و پولی که می‌خواهند به خویشاوندانشان تقدیم کنند، در آن قرار می‌دهند.

در گذشته به جای این پاکت‌ها از گلبرگ استفاده می‌شد. پولی که به عنوان عیدی در این پاکت‌ها قرار می‌گیرد، باید به کودکان یا جوانانی که هنوز مجرد هستند و ازدواج نکرده‌اند، هدیه داده شود. براساس یک باور قدیمی، مقدار پولی که در این پاکت‌ها قرار می‌گیرد، هیچ‌گاه نباید برابر عدد 4 یا محتوی عدد 4 باشد، زیرا این عدد تداعی‌کننده مرگ یا آرزوی مرگ است. /AFP

فرانک فراهانی جم / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها