نینجای فروشنده، گیک لینوکس، راک‌استار بازاریابی. اینها همه در بازار تجارت دنیا اسامی‌ واقعی و بر اساس آماری که وب‌سایت moo.com (شرکت بزرگ طراحی کارت‌های شغلی) منتشر کرده است، در حال گسترش هستند.
کد خبر: ۴۵۱۱۱۹

این عناوین را بیشتر می‌توان در کنفرانس‌های شرکت‌های بزرگ رایانه‌ای یا افتتاحیه‌ شرکت‌های تازه‌تاسیس پیدا کرد. اما آیا عنوانی چون چوپان، کلمات یا استاد کپی برازنده شخص است؟

وب‌سایت OpenForum در گفت‌وگویی که با چند مدیر حرفه‌ای منابع انسانی داشته است و طی آن نظرات آنها را در مورد عناوین شغلی عجیب و غریب جویا شده است، نتیجه کاملا به فضای شغلی و سازمان بستگی دارد. اگر بخواهیم معایب و مزایای این گونه عناوین را مورد بحث قرار دهیم، باید بررسی‌های زیادی انجام گیرد؛ اما کسانی که تمایل دارند به‌عنوان «خوره طراحی» و ... شناخته شوند نباید ناامید باشند. در ادامه فهرست کوتاهی از معایب و مزایای انتخاب خلاقانه عنوان شغلی از نظر 12 مدیر منابع انسانی را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

در گفت‌وگوی ما با این مدیران، 3 مزیت اصلی برای عناوین خلاقانه برشمرده شد. بیشتر آنها معتقد بودند این عناوین کاملا تزئینی هستند، به اعتقاد آنها کسانی که بار این عناوین را به دوش می‌کشند، مسوولیت زیادی را به عهده دارند و باید خود را از نظر فنی بیشتر از دیگران ثابت کنند. آیا یک عنوان عجیب و غریب شغلی توجه شرکتی را به استخدام یک فرد جلب می‌کند؟ پاسخ ، شاید است. این سه مزیت را می‌توان به‌طور خلاصه این‌طور بیان کرد:

1- بیرون ایستادن

اد ناتانسن، مدیر استعدادیابی شرکت Rapid7 معتقد است: «در شرایط استخدام امروزی، به عقیده من باید خلاق بود و از جمع فاصله گرفت. اگر عنوان درست انتخاب شود، پیغامی که چنین عنوانی به مخاطب می‌فرستد به‌طرز معناداری بر شرکت تاثیر خواهد گذاشت و طرف مقابل را کاملا از دیگران متمایز خواهد کرد.»

2- شرکت در جمع

چردون بدفورد، صاحب و ابرقهرمان خلاق شرکت هامبلبی مدیا معتقد است: «یک نام خاص باعث می‌شود در جمع حضور بهتری داشته باشیم. من از عناوین خلاقانه خوشم می‌آید، اما آنها باید اصیل باشند. اسامی کهنه خوب نیستند. شاید بهترین عنوانی که شنیده‌ام، عنوان نینجای صحنه است که متعلق به یک کارگردان بود.»

3- ارتباط با فرهنگ شرکت

کارلوس خیمنز، رئیس شرکت زلا عناوین عجیب و غریب شغلی را یکی از بخش‌های برند شرکت می‌نامد و معتقد است این گونه اسامی باعث می‌شود شرکت شما فرهنگ بامزه‌ای داشته باشد و خودش را بیش از حد جدی نگیرد.

معایب

در این میان متخصصان منابع انسانی فهرست بلندبالایی ارائه کردند که چطور یک عنوان خلاقانه می‌تواند احتمالات را در بازار شغل به‌هم بریزد. البته اگر یک عنوان خوب ذهن شما را تسخیر کرده است، نباید گذاشت چیزی مانع پیشرفت شود. بیشتر این معایب در واقع، حضور این عناوین در شرکت‌های سنتی است. اگر تمایل دارید در شرکتی پیشروتر حضور داشته باشید، بهترین گزینه، داشتن فهرستی از عناوین قبلی شما خواهد بود.

1- به‌دنبال موضوعات مرده نباشید

آلن گوین، مدیر عامل گروه شرکت‌های مشاوره گوین معتقد است:‌ عناوین خیال‌‌برانگیز اوضاع را به گل و بلبل تبدیل نمی‌کند. قبل از انتخاب نام باید همه جوانب را سنجید. یکی از بحث‌های پیش آمده این است: «متاسفم، اگر کار شما برای خودتان جدی بود، سمتی به‌عنوان مدیر اوقات فراغت با حقوق 100هزار دلار در سال استخدام نمی‌کردید. این شغل شبیه مسوول نظارت بر مهدکودک است.»

2- تا حد ممکن واضح باشید

عناوین شغلی، خود به یک ابزار مهم بازاریابی تبدیل می‌شوند؛ اما باید بخش اصلی شغل را به‌صورت صحیح برجسته کند. عناوینی که واضح نیستند، بخصوص در صنعت رایانه اعتبار منفی به‌همراه خواهد آورد. شرکت و فرد هنگام انتخاب این کار باید بدانند که با حضور چنین شغلی، چه ارزشی به شرکت اضافه می‌شود. بیشتر عناوین خلاقانه معمولا در بخش‌های کمتر رسمی حضور خود را نشان می‌دهند. از میان این محل‌ها می‌توان به پروفایل‌های شخصی یا کارت‌های ویزیت اشاره کرد که بیشتر جنبه بیان شخصیت دارند تا معرفی شغل.

3- از کلیشه دوری کنید

مگان پیتسلی، معاون موسسه الاکارته معتقد است: «نینجا و راک‌استار خیلی مورد استفاده قرار گرفته است. ترجیح این است که القاب تا حد امکان اصیل و دست نخورده باشد. عناوین نو بخوبی می‌تواند توجه کاندیداها را به‌سوی شخص جلب کند، اما وقتی شخص وارد شرکت می‌شود، هر چی می‌توانند صدایش کنند. »

4- تمرکز بر کار، نه عنوان

زاکاری کیلیان، مدیر استخدام موسسه بازاریابی Arm معتقد است: «شخصا تمایلی ندارم از عناوین غیرسنتی استفاده کنم و در جلساتی که با مدیران داشتم، آنها نیز این عناوین را دوست ندارند. از نظر برخی استعدادهای درخشان صنعت رایانه، این عناوین کمی لوس به‌نظر می‌رسند. استعدادهای درخشان بهتر است از عناوین خوب، مشتریان خوب، کارهای ارزشمند و فرهنگ شغلی خوب خود برای جذب بیشتر مشتری استفاده کنند.»

5- سیستم‌های اتوماتیک را در نظر بگیرید

هیدر هامن، بنیانگذار و رئیس شرکت کام ریکامندد معتقد است:«عناوین خلاقانه شغلی در رزومه ابدا ضروری نیستند؛ چرا که سیستم‌های بررسی رزومه نمی‌تواند آنها را تشخیص دهد. از این سیستم‌ها برای خواندن رزومه‌ استفاده می‌شود و تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ و اکثر شرکت‌های متوسط از این سیستم‌ها برای بررسی رزومه استفاده می‌کنند. در این سیستم‌ها، اگر عناوین خاصی وجود نداشته باشد، رزومه بی‌ربط تلقی شده و هیچ وقت از مرحله اول عبور نخواهد کرد.»

6- جدی گرفته شوید

مایک اسپراوس، مدیر بازاریابی گروه اپیک مدیا می‌گوید: «این عناوین خلاقانه در نگاه اول جالب به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که این شغل یا کار چقدر پتانسیل خواهد داشت، بنابراین اگر 2 رزومه مشابه را با عنوان‌های نینجای فروش و مدیرفروش بررسی کنم، دومی را بیشتر جدی خواهم گرفت.»

7- حواس مدیران را پرت نکنید

به عقیده شارون دیلای، مدیرعامل موسسه Adjunct solutions، بسیاری از کسانی که عهده‌دار پروسه استخدام هستند، پا به سن گذاشته به‌حساب می‌آیند و قاعدتا با اصطلاحات قدیمی بیشتر آشنا هستند تا عناوین خلاقانه. از این رو این احتمال می‌رود که استخدامی اتفاق نیفتد.

8- نارسیسیست نباشید

شان موار، مدیر بازاریابی MRINetwork می‌گوید: «اخیرا با شرکتی کار کردم که قرار بود «معلم رسانه اجتماعی» خود را برای میتینگ دعوت کند. این عنوان رسمی او در کارت ویزیت و تابلو درج شده بود. آدم انتظار داشت ایده‌های ناب او برای شبکه‌های اجتماعی هر کسی را از خود بی‌خود کند؛ اما این انتظار زیاد باعث ‌شد او نتواند تاثیر زیادی بگذارد. حالا بعد از 6 ماه به تنها چیزی که از آن دوران فکر می‌‌کنم این است که چه چیزی در ذهن آن شخص بود که چنین نام بزرگی را برای خود انتخاب کرده بود؟»

9- بلندمدت بیندیشید

لیزا مریام، مشاور برند موسسه مریام در مورد انتخاب نام معتقد است: «انتخاب نامی خلاقانه که فقط برای امروز عجیب باشد، کار ساده‌ای است. تیم یا گروهی که با شما کار می‌کنند این‌گونه برداشت می‌کنند که شخصیت باثباتی ندارید. حتی ممکن است فکرکنند چقدر بی‌مزه هستید. چیزی که امروز خیلی جالب به‌نظر می‌رسد، 10 سال بعد ممکن است کاملا باعث شرمندگی شود.»

محمدرضا قربانی

منبع: http://mashable.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها