فرانسه روهر آلمان را اشغال کرد

89 سال پیش در روز 11 ژانویه سال 1923 میلادی 60 هزار سرباز فرانسوی و بلژیکی وارد منطقه روهر آلمان شدند. این ارتش ازهنگام پایان جنگ جهانی اول منطقه رنانی آلمان را در اشغال داشت.
کد خبر: ۴۵۱۰۸۰

ارتش مستقر در رنانی به دستور ریمون پوانکاره ، نخست وزیر فرانسه منطقه اشغال خود را گسترش داده و منطقه صنعتی روهر را تصرف کرد.

جمهوری آلمان که با مشکلات زیادی دست به گریبان بود، یک سال قبل از این از فرانسه خواستار مهلت در پرداخت غرامت جنگی مقرر در پیمان ورسای شده بود.
 
اما ، بریتانیایی ها به نوبه خود از فرانسه خواسته بودند بدهی هایی که به دلیل جنگ به بریتانیا داشت را تسویه کند.

پوانکاره بدهی های فرانسه به بریتانیا را پرداخت و از آلمان خواست در پرداخت غرامت جنگی تاخیر نکند.

چون آلمان قادر به دادن غرامت نبود ، پوانکاره تصمیم گرفت روهر منطقه صنعتی اصلی آلمان را اشغال کرده و از طریق بهره برداری از منابع این منطقه مطالبات خود را تامین کند.

ویلهلم کونو، صدراعظم آلمان به اقدام فرانسه اعتراض کرد و از هموطنان خود خواست دست به مقاومت مسالمت جویانه بزنند.
 
اما سربازان فرانسوی به سوی کارگران اعتصابی کارخانه های روهر آتش گشودند و تعدادی را به قتل رساندند و یک مرز گمرکی را میان روهر با سایر قسمت های آلمان ایجاد کردند.

به این ترتیب ، در روز 11 ژانویه سال 1923 میلادی 60 هزار سرباز فرانسوی و بلژیکی به دستور ریمون پوانکاره، نخست وزیر فرانسه منطقه صنعتی روهر آلمان را اشغال کردند تا فرانسه از طریق بهره برداری از منابع این ناحیه غرامت جنگی که از آلمان مطالبه کرده بود را تسویه کند.
 
این اقدام فایده چندانی برای فرانسه نداشت ، اما موجب تحقیر آلمانی ها شد. تحقیر و کینه ای که سرانجام به جنگ دوم جهانی که به مراتب خونین تر ، بی رحمانه تر و مرگبارتر از جنگ اول جهانی بود ، منجر گردید.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها