نفوذ به دل سلول‌های سرطانی

در عمق سلول‌ها ممکن است DNA شما در حال تغییراتی باشد که موجب بروز بیماری‌های ناگواری در آینده شود. تکنیک‌های میکروسکوپی جدید در تلاشند تا به داخل این دنیا رسوخ کنند و راهی برای هشدار قبل از بروز سرطان یا آلزایمر پیدا کنند.
کد خبر: ۴۵۰۶۰۹

یکی از اولین اتفاقات بعد از تماس با مواد سرطان‌زا یا اشعه ماوراءبنفش تغییراتی است که در ماده ژنتیکی سلول (DNA)‌ رخ می‌دهد. این تغییرات گاهی اوقات سال‌ها قبل از بروز علائم بیماری رخ می‌دهند. اما از آنجا که این تغییرات در سطح بسیار ریزی کمتر از 400 نانومتر اتفاق می‌افتند، شناسایی آنها در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

برای بررسی این ساختارهای نانومتری تکنیک جدیدی به نام PWS طراحی شده است. این تکنیک به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سلو‌ل‌ها را در سطح نانو مورد بررسی قرار دهند. به کمک این تکنیک آنها نشان داده‌اند سلول‌های به ظاهر سالمی که از افراد مبتلا به سرطان ریه، روده بزرگ، لوزالمعده، تخمدان و مری برداشت شده‌اند، ماده ژنتیکی تغییریافته‌ای داشتند که در سلول‌های افراد سالم مشاهده نمی‌شود.

جالب است که این تغییرات در سلول‌های طبیعی که در آینده به سلول‌‌های سرطانی تبدیل نمی‌شوند هم دیده می‌شود. به عنوان مثال از آزمایش PWS برای شناسایی سرطان ریه در سیگاری‌ها با نمونه‌گیری از مخاط دهان استفاده شد.

به همین ترتیب با نمونه سلول‌های روده بزرگ می‌توان سرطان روده بزرگ و با نمونه‌گیری از سلول‌های گردن رحم می‌توان سرطان تخمدان را تشخیص داد.

دانشمندان امیدوارند بتوانند از PWS برای غربالگری در جهت تشخیص زودهنگام سرطان استفاده کنند. همچنین آنها سعی دارند این روش را برای تشخیص بیماری‌های خودایمنی مانند سندرم التهابی روده و همچنین تغییرات سلول‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر به کار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها