دیدار‌ با واقعیت‌های ‌‌‌مجازی ‌در ‌هند

پارک حیات وحش ملی باندیپور در جنوب ایالت کارناتاکای هندوستان و در بخش چامارانجاگر قرار گرفته است، این پارک با توجه به وسعت و گونه‌های جانوری خود در صنعت گردشگری و جذب توریست کشور هندوستان، نقش ارزنده‌ای را به خود اختصاص داده است، زیبایی این منطقه به قدری مسحورکننده است که در کشور هندوستان به این پارک لقب سرزمین خدا را داده‌اند. پارک باندیپور در نزدیکی جاده اوتی ـ میسور در هانگالاهوبلی (Hangalahobli) و به فاصله 80 کیلومتری از شهر میسور قرار گرفته و سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۴۴۷۲۲۶

این پارک که به صورت رسمی ‌سال 1974 ساخته شده است یکی از برترین مکان‌ها و پارک‌های حفاظت‌شده در سطح کشور هندوستان محسوب می‌شود. در این پارک تلاش‌های زیادی برای نگهداری و افزایش نسل ببرهای در آستانه انقراض صورت گرفته است و این کار نزد افکار عمومی، عملی بسیار مهم و باارزش به حساب می‌آید. وسعت پارک تقریبا‌880 کیلومترمربع است. البته پیش از این و در ابتدای کار‌ سال 1931 بنا به قانونی که دولت وقت هندوستان تصویب کرد در جنگل باندیپور شکار ممنوع اعلام شد و نزدیک به 90 کیلومترمربع از این منطقه بکر به عنوان پناهگاه جانوران مورد پوشش قرار گرفت که این مقدار زمین برای یک پارک حفاظت‌شده جانوران وحشی بسیار کم بود؛ به همین دلیل در طول زمان، وسعت این منطقه حفاظت‌شده گسترش یافت و امروزه به این اندازه رسیده است. گونه‌های مختلف جانوری و پوشش مناسب گیاهی پارک، همه روزه دوستداران طبیعت، گردشگران و پژوهشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

قابل توجه است که این پارک چند‌ معبد و منطقه تاریخی را نیز در خود جای داده است. در بخش شمالی پارک هم رودخانه کابینی جریان دارد که باعث سرسبزی و زیبایی دوچندان پارک شده است.

آنچه می‌توان دید

پارک ملی باندیپور یکی از بهترین و زیباترین پناهگاه‌های جانوران وحشی (بویژه ببر) و جزو برترین منطقه‌های حفاظت‌شده در کشور هندوستان است. از جانورانی که در این پارک دیده می‌شود، می‌توان به فیل، ببر، پلنگ، گوزن، گوزن یال‌دار بزرگ آسیایی، شغال، گاو وحشی هندی، بز کوهی چهار شاخ، سنجاب، خرس تنبل، گربه وحشی و گونه‌های مختلف میمون اشاره کرد.

پرندگانی هم در این پارک به آزادی زندگی می‌کنند؛ مرغان جنگل، طاووس، کبوتر، کبک و... از آن جمله هستند. پوشش گیاهی قابل توجهی نیز سطح پارک را پوشانده است که نمونه‌هایی از آنها بامبو یا همان خیزران، درخت ساج و گل‌ها و گیاهانی است که هم زیبایی ویژه‌ای به پارک می‌بخشد و هم منبع تغذیه خوبی برای پرندگان و جانوران گیاهخوار محسوب می‌شود. این پارک جنگلی همچنین به دلیل داشتن درخت‌های صندل سفید و نیز وجود گل‌ها و برخی گیاهان نادر بسیار مشهور است.

در این پارک نهرها و مخزن‌های آبی وجود دارد که آب مورد نیاز جانوران را تامین می‌کند. پست‌های کلینیک دامپزشکی هم در پارک وجود دارد که متخصصان آن ، هنگام نیاز به کمک جانوران آسیب‌دیده یا بیمار می‌آیند.

قابل توجه است که فیل‌هایی در این منطقه وجود دارند که دارای وسیله حمل مسافر هستند و می‌توانند به گردشگران سواری بدهند.

از دیگر امکاناتی که برای بازدیدکنندگان و گردشگران آماده شده، کلبه‌هایی است که در ابتدای ورودی پارک برای اقامت گردشگران ساخته شده است.

راهی میان پارک

جالب است بدانید که مسیری با نام بزرگراه ملی 212 از میان پارک می‌گذرد که در طول آن تعداد بسیار زیادی تابلوهای خطر دیده می‌شود که به مسافران هشدار می‌دهد از ماشین‌های خود خارج نشوند چرا که مورد حمله حیوانات وحشی قرار می‌گیرند.

این تابلوها در برخی جاها خبر از امکان حمله فیل‌های وحشی می‌دهد و در بسیاری مکان‌ها خطر حمله ببر و پلنگ را به مسافران گوشزد می‌کند. در طول مسیر، تابلوهایی نیز دیده می‌شود که به مسافر آگاهی و هشدار می‌دهد که در صورت خراب شدن ماشین و وسیله نقلیه، از خارج شدن و اقدام شخصی برای تعمیر آن خودداری کنند و برای این کار پلیس یا امداد خودرو را در جریان قرار دهند. قابل توجه است که در این مسیر تابلوهایی نیز با عنوان« از نزدیک شدن به جانورانی چون گوزن، آهو و میمون خودداری کنید و به آنها غذا ندهید» نصب شده است، اما باز هم هرازگاهی برخی مسافران و گردشگران با دیدن میمون‌هایی که ‌کنار جاده بازیگوشی می‌کنند، کنجکاو شده و برای عکس‌گرفتن و فیلمبرداری از ماشین خارج می‌شوند که مورد حمله دسته‌جمعی میمون‌ها قرار می‌گیرند. همان‌گونه که می‌دانید میمون‌ها در گروه‌های بزرگ و به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند و زمانی که غذایی پیدا می‌کنند با ایجاد صداهایی ویژه یکدیگر را خبر می‌کنند و برای بدست آوردن غذا به آن حمله می‌کنند.

باید بدانیم که میمون‌ها جانورانی کنجکاو هستند و تنها به مواد غذایی علاقه نشان نمی‌دهند. آنها هر چیزی را که به آن دسترسی داشته باشند، می‌ربایند و‌ بالای درخت می‌برند و از دسترس انسان دور می‌کنند و در کمترین زمان هم آن را نابود می‌کنند.

به دلیل خطرهایی که گردشگران را تهدید می‌کند این بزرگراه در محدوده زمان ویژه‌ای روی مسافران و وسیله‌های نقلیه باز است و از ساعت 9 شب تا 6 صبح مسیر بسته شده و پلیس مانع رفت و آمد مسافران می‌شود.

درجه حرارت این پارک هم جالب است؛ کمترین دمای پارک باندیپور به 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و بالاترین آن 28 درجه سانتی‌گراد است و این یعنی مناسب بودن تمام ایام سال برای بازدید از این پارک دیدنی. به همین دلیل هم پارک در سراسر سال باز است.

گردشی مجازی در پارک حیات وحش باندیپور

برای ورود به سایت این پارک جنگلی ‌‌باید نشانی www.wildlifeindia.co.uk/national-parks-india/bandipur-national-park.html را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید تا وارد سایت ساده ولی زیبای این منطقه طبیعی شوید.

بدنه اصلی این سایت بسیار ساده طراحی شده ‌و یکی از مزایای آن این است که حتی با اینترنت تلفن همراه شما نیز به راحتی باز خواهد شد. در بدنه اصلی سایت می‌توانید به اطلاعات اولیه ولی مفیدی درباره این پارک و جاذبه‌های آن دست پیدا کنید. در همین صفحه نیز به راحتی می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اولیه خود مانند تاریخ تولد، نام و نام‌خانوادگی به همراه آدرس ایمیل، به صورت رایگان در این سایت عضو شوید و از ایمیل‌های ارسالی برای اعضا که شامل اخبار و رخداد‌های ویژه است، بهره‌مند شوید.‌ در سمت چپ سایت یک نوار شامل لینک‌های مفید موجود در سایت قرار دارد که به ترتیب شامل موارد زیر است:

تور ببر‌های هندوستان: در این قسمت می‌توانید به فهرستی از تورهای موجود در هندوستان که به موضوع ببر به عنوان یک مساله مهم حیات وحش نگاه می‌کند، دست یابید.

ماجراجویی در هیمالیا: در این قسمت راهنمایی‌های بسیار مفیدی برای بهره‌مندشدن از اطلاعات حیات وحش و گونه‌های جانوری هیمالیا که در این پارک نگهداری می‌شود، وجود دارد.

تورهای طبیعت‌گردی هندوستان: در این قسمت سایر مناطق گردشگرپذیر کشور هندوستان و تورهای آن به شما معرفی می‌شود.

پارک‌های طبیعت‌گردی ‌هندوستان: مسلما هندوستان به علت وسعت زیاد و حیات وحش منحصر به فرد خود دارای پارک‌های حیات وحش زیادی است؛ در این قسمت می‌توانید به فهرست و نشانی دیگر پارک‌های حفاظت شده دست یابید.

تورهای پرنده‌نگری: اطلاعات ویژه و مفیدی درباره پرندگان و گونه‌های خاص موجود در این منطقه گردشگری در این قسمت از سایت قرار گرفته است که خواندن آن برای دوستداران محیط‌زیست جذاب خواهد بود.

‌در سایر قسمت‌های سایت می‌توانید از آخرین اخبار مربوط به این منطقه گردشگری و اقدامات پارک برای حفاظت از گونه‌های جانوری منحصر به فرد مطلع شوید، همچنین با عضویت در سایت می‌توانید از خبرنامه سایت که در بازه‌های زمانی نامعین منتشر می‌شود استفاده کنید.

‌مسیر دسترسی به پارک و محدوده آن نیز در بدنه اصلی سایت به راحتی قابل رویت است. با این اطلاعات، در صورت مراجعه حضوری به این منطقه طبیعی‌ به‌راحتی این محیط را یافته و از زیبایی‌های آن لذت خواهید برد.

احمد محمدحسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها