شبکه سی ان ان: ماموریت پهپاد، جاسوسی از سایت‌های هسته‌ای بوده است

صالحی: پاسخ ما به درخواست اوباما مشخص است

وزیر امور خارجه درخصوص درخواست اخیر اوباما برای بازپس‌گیری هواپیمای جاسوسی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا کرده‌اند این هواپیما را پس بدهید که البته پاسخ ما مشخص است.
کد خبر: ۴۴۶۷۱۵

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ما اعتراض خود را به سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در این زمینه اعلام کردیم و گفتیم اقدام آمریکایی‌ها، اقدامی خصمانه است و ما در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این اقدام، جایگاه ما را نزد افکار عمومی جامعه جهانی بسیار بیش از آنچه بود، ارتقا داد و اظهارات و گفتار ما را نسبت به تحولات چشمگیر علمی و تکنولوژیکی کشور به اثبات رساند و مردم جهان نیز متوجه شدند اظهارات ما صرف یک ادعا نیست؛ بلکه حقیقت است.

صالحی با رد برخی ادعاها مبنی بر کمک گرفتن از کارشناسان کشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریکایی گفت: وقتی چنین پهپادی وارد کشور می‌شود، فرصتی نیست که از کسی کمک بخواهید؛ خودمان اکنون هواپیماهای بدون سرنشین رادارگریز تجسسی می‌سازیم.

وزیر امور خارجه افزود: این‌طور نیست که ما در خلأ بوده و ناگهان توانسته باشیم این اقدام را انجام دهیم؛ این امر مسبوق به سابقه است.

وی تصریح کرد: ما پهپاد را به زمین نشانده‌ایم و اکنون صاحب اختیار این هواپیما هستیم.

صالحی در ادامه تاکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری درباره موضوع پهپاد به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی وایرد در گزارشی اذعان کرد که ایران از سال 2008 توانسته است به جی.‌پی.‌اس پهپادهای آمریکایی نفوذ کند.

به گزارش فارس، این پایگاه اطلاع‌رسانی در گزارش خود مدعی شد: ایران با استفاده از نرم‌افزارهایی که اتفاقا چندان تخصصی نبوده و در بازار نیز موجود است، توانست با ورود به سیستم هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به برخی فیلم‌های ضبط شده توسط پهپادهای مزبور دسترسی پیدا کند.

این پایگاه اطلاع‌رسانی می‌افزاید: چنین ضعفی در سیستم‌های نظامی آمریکا از سال 1996 شناخته شده بود.

همچنین مقامات آمریکایی تایید کردند که پهپاد جاسوسی آمریکا به‌منظور عملیات شناسایی تاسیسات هسته‌ای ایران وارد خاک کشورمان شده است.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونت، 2 مقام عالی‌رتبه آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان اعلام کردند که هواپیمای فوق پیشرفته آمریکایی RQ-170 در حال انجام ماموریت اکتشاف و شناسایی (سایت‌های هسته‌ای) مورد نظر سازمان سیا بوده است. به گفته آنها، گروه اعزام‌کننده این پهپاد جاسوسی، هم جامعه اطلاعاتی و هم کارکنان نظامی بودند که در پایگاهی در افغانستان مستقر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها