مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

کارون از اهواز تا خرمشهر باید لایروبی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:‌ رودخانه کارون از اهواز تا خرمشهر باید لایروبی شود، عدم لایروبی کارون موجب توسعه نیافتن اطراف این رودخانه شده است.
کد خبر: ۴۴۶۳۸۹

تورج همتی در جلسه شواری حفاظت کیفی رودخانه کارون که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان این که در زمینه دفع فاضلاب شهری انتظار همکاری بیشتری وجود دارد، افزود: تصفیه‌خانه شرق اهواز به عنوان بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه شناخته شده، ولی عملیات تصفیه توسط آن به کندی صورت می‌گیرد. ‌در مراغه هم نمونه این تصفیه‌خانه ساخته شده است در این تصفیه‌خانه از باقی مانده‌های فاضلاب در ساخت کمپوست استفاده می‌شود؛ در حالی که باقیمانده‌های فاضلاب در تصفیه‌خانه شرق اهواز دور ریخته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در بخش محیط زیست900 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، مشکلات نقدینگی این پروژه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده تا این مسائل در جلسه سازمان با هیأت دولت مطرح شود.

همتی در زمینه پساب‌های بیمارستانی که وارد کارون می‌شوند، افزود: خدمات پشتیبانی برای تصفیه فاضلاب بیمارستانی‌ وجود ندارد و نظارت صحیحی بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد. موضوع پیگیری تصفیه فاضلاب بیمارستانی مکررا ساماندهی می‌شود، ولی به دلیل عدم پیگیری مسأله مجددا در این زمینه مشکل ایجاد می‌شود. ‌52 بیمارستان در حوزه کارون وجود دارد که از این تعداد تنها هفت بیمارستان گزارش عملکرد زیست محیطی خود را به اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد:70 درصد حجم فاضلاب نهر ماله ‌و شرق اهواز که وارد کارون می‌شد کاهش یافته است؛ البته هنوز هم 30 درصد فاضلاب شرق کارون وارد رودخانه می‌شود.

همتی تصریح کرد: متأسفانه مصوبات جلسات شورای حفاظت کیفی کارون پس از ارائه و دستور برای اجرا پیگیری نمی‌شوند و عملا اقدامی انجام نمی‌شود، در صورتی که این شورا جایگاه مهمی از نظر قانونی دارد و مصوبات آن باید به صورت جدی پیگیری شود.

همتی تصریح کرد: پیش از این روی زباله‌هایی که در اطراف کارون وجود داشت خاکریزی صورت می‌گرفت. در حال حاضر خاک‌های ریخته شده روی زباله‌ها به دلیل جریان آب کنار رفته‌اند و زباله‌ها از زیر آن خارج شدند و محیط اطراف رودخانه را نامناسب کرده است. برای این معضل باید تمهیداتی اندیشیده شود و ساحل‌سازی در حاشیه کارون هم باید سرعت بیشتری پیدا کند.

وی جلوگیری از توسعه صنایع آلوده کننده رودخانه کارون را در شورای حفاظت کیفی این رودخانه خواستار شد و گفت: طرح توسعه نیروگاه رامین بر همین اساس رد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها