سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکا با هدف جاسوسی به خاک ایران تجاوز کرده و باید عذرخواهی کند

پاسخ ایران به درخواست مضحک اوباما

درخواست باراک اوباما از مقامات جمهوری اسلامی ایران برای بازپس‌گیری هواپیمای جاسوسی آمریکا که توسط نیروهای مسلح کشورمان در ایران به زمین نشانده شده‌ است، با واکنش قاطعانه مسوولان کشورمان همراه شد. رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه شب در کنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی، نخست وزیر عراق بالاخره ناچار شد اعتراف کند جمهوری اسلامی ایران هواپیمای جاسوسی پیشرفته RQ-170 آمریکا را در اختیار دارد تا اولین مقام عالی‌رتبه آمریکایی باشد که از انتشار خبر سرنگونی این هواپیما در ایران در اوایل هفته گذشته، این خبر را تایید می‌کند و به این ترتیب آمریکا به تجاوز به حریم هوایی کشورمان به صورت رسمی اعتراف کرد.
کد خبر: ۴۴۵۹۴۳

او در اظهاراتی مضحک گفت: کشورش منتظر است تا هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط ایران پس داده شود یا واکنش جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این درخواست مشاهده کند و ساعاتی بعد از اعلام این مساله، توانست این واکنش‌ها را به شکلی واضح ببیند.

یکی از اولین واکنش‌ها به این درخواست اوباما، توسط وزیر دفاع کشورمان صورت گرفت. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان، این هواپیما را مایملک جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که این تهران است که تصمیم می‌گیرد در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری دیروز خود، درخواست اوباما را نوعی فرار به جلو خواند.

وی در واکنش به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه بازگرداندن پرنده جاسوسی ایالات متحده گفت: اوباما به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش تخلف و جرم مرتکب شده، چنین خواسته‌ای را عنوان کرده و سیاست فرار به جلو را در پیش گرفته است.

رامین مهمانپرست افزود: به نظر می‌آید آقای اوباما فراموش کرده است که این هواپیما به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده و مشغول عملیات جاسوسی بوده است.

وی تاکید کرد: با این اقدام، مقررات بین‌المللی نقض شده و در امور داخلی کشورمان دخالت صورت گرفته است.مهمانپرست افزود: این اقدام دولت آمریکا در نقض حریم هوایی کشورمان اقدامی است که می‌تواند صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیندازد و آمریکایی‌ها باید تبعات و مسوولیت‌های تجاوز به حریم هوایی ایران را بپذیرند.

بروجردی: قطعا استردادی وجود ندارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دیروز ضمن صدور بیانیه‌ای در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان در شکار هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا، در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای به درخواست اخیر اوباما واکنش نشان دادند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی کشورمان با تاکید بر این‌که قطعا استردادی وجود نخواهد داشت، گفت: عذرخواهی، حداقل مطالبات ایران از آمریکا در این زمینه است و این کشور باید تمامی خسارت‌های مترتب در این امر را پرداخت کند؛ چراکه ما برای خنثی‌سازی این تجاوز انرژی و امکانات صرف کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران تجاوز شده است، گفت: این امر در عرف بین‌الملل، یک تخلف شناخته شده است؛ البته این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توانمندی‌های ملی خود موفق شده با این تجاوز هوایی به بهترین شکل برخورد کرده و اقتدار ملی خود را به نمایش بگذارد.

کوثری: درخواست اوباما بی‌ربط است

محمداسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این زمینه گفت: درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از ایران برای پهپاد تسخیر شده بی‌ربط است؛ زیرا آنها علیه ما مرتکب جرم شده‌اند.وی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که این هواپیما به قصد جاسوسی وارد فضای ایران شده است، تصریح کرد: اقدام آمریکایی‌ها در جاسوسی از ایران به هیچ‌وجه جایی برای درخواست آنها باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: این در حالی است که ما علیه آمریکا اعلام جرم کرده‌ایم و پیگیر آن هستیم.

درخواست نمایندگان از مجامع بین‌المللی

در بیانیه‌ای هم که دیروز از سوی 186 نفر از نمایندگان مجلس صادر شد، نمایندگان خواستار موضعگیری شفاف مجامع و نهادهای بین‌المللی درباره این اقدام خطرناک آمریکا شدند.در بخشی از این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با به‌کار‌گیری فناوری بومی در این جنگ واقعی الکترونیک و ضد‌الکترونیک همه قدرت تکنولوژی آمریکا را به سخره گرفتند و پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین فوق‌مدرن جاسوسی آمریکا به نام RQ-170 را که برای امر جاسوسی از مرزهای هوایی ایران گذشته بود، در صحرای طبس در اختیار و کنترل خود قرار دادند و اینک این هواپیما را برای تحقیقات بیشتر در اختیار دارند، لذا آمریکا بداند با این‌گونه حرکات به قصد جاسوسی، برای ارعاب ‌ملت ایران موفق نخواهد شد.

نمایندگان در ادامه این بیانیه ضمن محکوم کردن این اقدام جاسوسی آورده‌اند: لازم است به خاطر حریم بین‌المللی همه کشورها، سازمان‌ها و مجامع حقوقی مستقل بین‌المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و رئیس سازمان ملل موضوع را هر‌چه سریع‌تر مورد بررسی قرار داده و موضع شفاف خود را نسبت به محکومیت این اقدام خطرناک نشان دهد.

دیک چنی: باید هواپیما را نابود می‌کردیم

همزمان با واکنش‌های مقامات کشورمان نسبت به درخواست اوباما، دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اظهاراتی تند گفت که باراک اوباما باید دستور یک حمله هوایی را برای نابودی سریع هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در ایران به زمین نشانده شده است، می‌داد.

به گزارش ایسنا، چنی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.ان‌.ان گفت: واکنش مناسب در این زمینه این بود که بلافاصله پس از به زمین نشستن این هواپیما دنبال آن می‌رفتند و نابودش می‌کردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، چنی در ادامه اظهاراتش مدعی شد: می‌توان این کار را از هوا انجام داد. انجام این کار از طریق یک حمله هوایی سریع ممکن است و به این ترتیب آنها نمی‌توانستند از گرفتن آن هواپیما نفعی ببرند.وی افزود: کارشناسان پنتاگون 3 گزینه احتمالی را به باراک اوباما ارائه کردند و او هر سه را رد کرد اما از آنها خواسته است که هواپیما را برگردانند و آنها چنین کاری نمی‌کنند.به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی در ارتباط با پهپاد آمریکا که توسط ایران ضبط شده است، گفت: واشنگتن طی درخواستی رسمی از ایران خواسته است تا هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را بازگرداند.وی ضمن ابراز ناامیدی از این​که ایران درخواست آمریکا را بپذیرد، گفت: انتظار نمی‌رود که آنها در این زمینه با ما مصالحه کنند.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا نیز درخواست آمریکا از ایران در خصوص بازگرداندن پهپاد به واشنگتن را تصمیمی درست خواند اما تصریح کرد که احتمالاً ایران این پهپاد را بازنخواهد گرداند.

وی تأکید کرد: انتظار ندارم که پهپاد به آمریکا تحویل داده شود، اما مطرح کردن این درخواست حائز اهمیت است.

درخواست اوباما مضحک و خنده‌دار است

نشریه تحلیلی «امریکن اسپکتیتور» هم نوشت: درخواست باراک اوباما از ایرانی‌ها برای برگرداندن هواپیما مضحک و خنده‌دار است و احتمالا این سخن اوباما حسابی موجب خنده مقامات سپاه ایران شده است. به گزارش فارس، این نشریه در گزارشی به قلم «جان تابین» نوشت: ما این مساله را می‌دانیم که پنتاگون به اوباما چند گزینه برای جلوگیری از بروز بحران در این زمینه ارائه کرد اما رئیس‌جمهور با هیچ‌یک از این پیشنهادها موافقت نکرد.

فاکس نیوز: آمریکا چاره‌ای جز پذیرش نداشت

در همین حال، شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس‌نیوز با تشریح چگونگی به بن‌بست رسیدن سناریوهای دولت آمریکا برای بازپس‌گیری هواپیمای بدون سرنشین فرود آمده در ایران اذعان کرد که دولت اوباما نهایتا متوجه شده چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت که ایران این هواپیما را در اختیار خواهد داشت، ندارد.

به گزارش سایت ایران هسته‌ای، این شبکه در گزارشی با اشاره به این‌که دولت آمریکا پس از مطلع شدن از فرود این هواپیما در ایران 3 سناریو برای بازپس‌گیری آن طراحی کرد، در تشریح این موضوع نوشت: «وقتی این هواپیما ناپدید شد، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) 3 طرح را درباره آن تدوین کردند. یکی از این طرح‌ها، پیاده کردن نیروی نظامی در ایران به منظور نجات لاشه این هواپیما بود که رد شد. طرح دیگر، عملیات بر فراز ایران به منظور بمباران لاشه این هواپیما برای نابود کردن آن بود؛ اما این طرح نیز رد شد، زیرا این نگرانی وجود داشت که این اقدام به عنوان اقدام جنگی بر ضد ایران تلقی شود. طرح دیگر هم ادامه وضع کنونی بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.»

احمدی نژاد: آمریکا بزودی با توانمندی‌های جدید ایران آشنا می‌شود

رئیس‌جمهور درگفت و گو با شبکه بین المللی تلویزیون ونزوئلا در پاسخ به سوالی درباره موفقیت ایران در دستیابی به هواپیمای بسیار پیشرفته و سری بدون‌سرنشین آمریکا و ادعای آمریکاییان مبنی بر این ‌که ایران قادر نیست این هواپیما را مهندسی معکوس کند، اظهار کرد: بدون تردید کسانی که توانستند این هواپیما را در اختیار بگیرند، حتما می‌توانند سایر اقدامات را نیز روی آن انجام دهند، ضمن این‌ که ایران در زمینه ساخت هواپیماهای بدون‌سرنشین و کنترل از راه دور پیشرفت‌های زیادی به دست آورده و دست‌کمی از آنها ندارد.احمدی‌نژاد در پاسخ به این‌ که آمریکایی‌ها معتقدند فناوری‌های پیچیده این هواپیما برای ایران کاربردی ندارد، اما برای روسیه و چین کاربرد دارد، گفت: آمریکایی‌ها حرف‌های زیادی می‌زنند، اگر با بیان این‌گونه حرف‌ها که ایرانی‌ها نمی‌توانند از این هواپیما استفاده کنند، خوشحال می‌شوند، خب خوشحال باشند، اما بزودی با توانمندی‌های جدید ایران آشنا خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها