والیبال ژاپن گرچه در گذشته ستارگان بزرگی چون هارا، نایتا، مینامی، اوتاکه، کاوایی و... را به جهان ورزش معرفی کرده بود، اما هیچ بازیکنی به اندازه ناکاگائیچی شهرت بین‌المللی نداشت. او برجسته‌‌ترین بازیکن و در واقع آقای خاص والیبال قاره کهن بود که نه‌تنها از جهت فنی و جنگندگی کم‌نظیر بود، بلکه یک‌بار هم به عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ جهانی انتخاب شد و در کنار همه اینها به لحاظ شخصیتی و تاثیرگذاری هم‌ نظیر نداشت. چند روز پیش که با همدوره‌های ایرانی وی (ایرج مظفری و محمدرضا دامغانی) درباره ناکاگائیچی صحبت می‌کردم به اتفاق گفتند: ستاره کنونی والیبال آسیا «شیمزو» است اما شیمزو کجا و ناکاگائیچی کجا. ناکاگائیچی که نزدیک به یک دهه در والیبال آسیا ناپدید شده بود، در جام ملت‌های آسیا به عنوان دستیار اوتا،‌ سرمربی ژاپنی روی نیمکت نشست و در جام جهانی هم با همین سمت دومین تجربه تلخ مربیگری‌اش را مقابل تیم ملی کشورمان به دست آورد. گفت‌وگوی اختصاصی ما را با این بازیکن محبوب و مربی محجوب آسیا بخوانید.
کد خبر: ۴۴۵۸۳۵

آقای ناکاگائیچی، طی این همه مدت کجا بودید؟

برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بودم و 2 سال هم کنار تیم ملی بزرگسالان ایالات متحده، کارآموزی و مربیگری کردم تا با دیدگاه‌ جدیدی به کشورم بازگردم. از 5 سال پیش هم سرمربی تیم باشگاهی ساکای بلیزر توکیو هستم و در سوپرلیگ کار می‌کنم.

شما در زمان بازیگری یک سر و گردن از اوتا،‌ سرمربی کنونی بالاتر بودید و دوره مربیگری را هم که در آمریکا گذرانده‌اید. چگونه پذیرفتید که دستیار وی باشید؟

من اوتا را 25 سال است که می‌شناسم. بعضی ‌وقت‌ها با هم اختلاف داشتیم و کارمان به جدال کشیده شد، اما مسوولیت داریم که خط والیبال ژاپن را حفظ کنیم. برای ما تیم ملی و کشورمان خیلی مهم‌تر از مسائل شخصی است.

والیبال ژاپن هرگز ناکاگائیچی دیگری را به خود ندیده است. آیا دوران ستاره‌سازی در کشور شما به پایان رسیده است؟

2 بازیکن عالی و آینده‌دار در اختیارمان است؛ شیمزو و بارکو. اولی متاسفانه هنوز از بند آسیب‌ رهایی پیدا نکرده و دومی هم تازه راه بزرگی را آغاز کرده است.

اما شما با داشتن شیمزو،‌ باز هم به تیم ایران باختید.

بله. شیمزو هنوز به بهبودی کامل نرسیده است، اما والیبال ایران هم خیلی پیشرفت کرده است. شما بازیکنان زیادی دارید در صورتی که در ژاپن ما دنبال بازیکن می‌گردیم.

نسل گذشته والیبال ایران را به یاد دارید، آیا می‌توانید با بازیکنان کنونی کشورمان مقایسه کنید؟

از گذشته‌ها آن بازیکنی که به ایتالیا رفت (بهنام محمودی) خیلی خوب بود، اما در حال حاضر سرعتی‌زن‌های خیلی عالی مثل محمد موسوی یا جوانانی همانند امیر غفوری را دارید و اینها بهترین سرمایه و پشتوانه برای والیبال شما هستند. بازیکنانی که استعداد و انگیزه‌های عالی دارند.

نظر شما درباره خولیو ولاسکو چیست؟

من آقای ولاسکو را از زمان بازیگری می‌شناسم. او مربی بزرگی در اروپا و ایتالیا محسوب می‌شود و وقتی که وی را کنار تیم ملی ایران دیدم هیجان‌زده شدم.

گویا فدراسیون والیبال ژاپن هم به ولاسکو پیشنهاد مربیگری داده است؟

من نمی‌دانم، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، بد نیست.

کمی از زندگی خودتان می‌گویید؟

43 سال دارم. 2 دختر من هر کدام 17 ـ 16 ساله هستند، ‌همسرم هم یک تاجر است و لابد شما عکس مراسم عروسی من و ایشان را در مجله والیبال آسیا دیده‌اید.

درباره مسابقات انتخابی المپیک در اردیبهشت سال آینده چه فکری می‌کنید؟

ما تلاش خودمان را می‌کنیم و هرگز ناامید نمی‌شویم. ایران تیم پرقدرتی دارد، اما وقتی چین این تیم را شکست می‌دهد، چرا ما و کره جنوبی نتوانیم این کار را انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها