ایران دومین کشور دارای فناوری هواپیماهای بدون سرنشین است و پرنده آمریکایی به دست آمده فاصله خیلی زیادی با فناوری‌های ما در این حوزه ندارد

سردار سلامی: چگونگی دستیابی ما به هواپیمای جاسوسی آمریکا از اسرار نظامی است

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که به طور طبیعی همه کشورهای پیشرفته جهان بشدت تشنه دستیابی به جزئیات پرنده جاسوس آمریکا هستند، گفت: همین اندازه که ما به این پرنده دست یافته‌ایم، آمریکا را به یک بازنگری استراتژیک وادار می‌کند.
کد خبر: ۴۴۵۵۸۹

به گزارش ایسنا، سردار حسین سلامی شنبه‌شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما درباره دستاورد اخیر نیروهای مسلح کشورمان در کنترل هواپیمای بدون سرنشین آمریکا تصریح کرد: یک اصل در نبردهای اطلاعاتی وجود دارد و آن این است وقتی طرفی در برخورد اطلاعاتی موفق می‌شود، روش‌های خود را مخفی نگه می‌دارد و ما نیز در بیان روش‌های رصد، کاوش، کنترل، کشف و شناسایی تلاش‌های اطلاعاتی دشمن و روش‌های غلبه فناورانه تاکتیکی و تکنیکی بر دشمن معذوریم.

وی افزود: اگر باور موضوع به زمین نشاندن و به کنترل درآوردن هواپیمای پیشرفته راهبردی آمریکا توسط ایران یک باور سخت و خارج از تصور افکار عادی است، باور این‌که این هواپیما با فناوری‌های هدایت و کنترل متنوعی که داشته از کنترل خارج شده و سالم روی زمین نشسته، سخت‌تر از باور اول است.

سلامی با بیان این‌که این پرنده از سیستم‌های هدایت متنوع و چندگانه برخوردار است، گفت: همه این وسایل هدایت و کنترل در این پرنده از دقت‌های فوق‌العاده بالایی برخوردارند و اگر یکی از آنها عمل نکند، سیستم پشتیبان دیگری آن را هدایت می‌کند تا پروازش را از روی مسیرهای از پیش تعیین شده هدایت کند و اگر همه این سیستم‌ها به دلیلی از کار بیفتد که امری ناممکن است و جسم پرنده از محدوده مورد نظر خارج شود، این وسیله به طور خودکار منفجر می‌شود تا قطعات آن در اختیار کشور هدف قرار نگیرد.

معمایی که آمریکا باید به آن بیندیشد

وی با بیان این‌که این پرنده تا ارتفاع 45 هزار پا می‌تواند اوج بگیرد، تاکید کرد: با توجه به این شرایط و این‌که این پرنده از فناوری‌های مخفی‌سازی استفاده می‌کند و رادارها نمی‌توانند آن را کشف کنند، چطور ممکن است از کنترل خارج شود و سالم روی زمین بنشیند. سلامی گفت: پذیرش این موضوع امکان‌پذیر نیست که بدون غلبه فناورانه این امر صورت گرفته باشد. این پرنده توسط سیستم ثانوی در کنترل قرار گرفته و این معمایی است که آمریکایی‌ها و دیگران باید راجع به آن فکر کنند.

سلامی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین گفت: ما در خصوص فناوری پرنده‌های بدون سرنشین جزو چند کشور معدود برتر جهان هستیم و مدرن‌ترین پرنده‌های بدون سرنشین و هدایت و کنترل و اسکن و کاوشگر آنها را داریم. ما پرنده‌هایی داریم که کاملا رادارگریز هستند. جانشین فرمانده کل سپاه افزود: ما دومین کشور دارای فناوری‌ پرنده‌های بدون سرنشین در جهان هستیم و پرنده‌ای داریم که از فناوری کامل استیلز بهره‌مند است و توسط دقیق‌ترین رادارها تست شده است.

وی ادامه داد: این پرنده و پرنده‌های دیگر ما می‌توانند ده‌ها ساعت به صورت مداوم پرواز کنند و سیستم‌های هدایت و کنترل دقیقی دارند.

سلامی گفت: این پرنده‌ آمریکایی که اخیرا به دست آورده‌ایم، فاصله خیلی زیادی با فناوری‌های ما در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین ندارد. البته این پرنده جامع جمیع دستاوردها و پیشرفت‌های اطلاعاتی، هوانوردی، هدایت و کنترل است و می‌تواند دستاوردهای فناورانه‌ای برای ما داشته باشد. البته باید ابتدا در معرض تحلیل و آنالیز اطلاعاتی و فناورانه قرار بگیرد تا ببینیم چقدر می‌تواند باعث افزایش اطلاعاتی و فناوری ما باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که این عملیات یک پیروزی برای ما و نیروهای مسلح بود، اظهار کرد: علاوه بر آن این یک شکست اطلاعاتی برای دشمنان ما خواهد بود و آنها مطمئن هستند که آزادی عملشان در توسعه فناوری علیه ما به نقاط خطرناک و آسیب‌پذیری رسیده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص بعضی از اخبار مبنی بر این‌که این هواپیما از سوی ایساف در افغانستان به پرواز درآمده و متعلق به آنهاست، گفت: فرقی نمی‌کند این پرنده از چه مبدا و توسط چه گروه و کشوری به فضای کشور ما نفوذ کرده باشد، این یک تجاوز و عمل خصمانه تلقی می‌شود و هیچ کس از یک پرنده جاسوسی در کشورش استقبال نمی‌کند و آن را به متجاوز پس نمی‌دهد.

وی افزود: این یک پرنده آمریکایی است و توسط آنها هدایت و کنترل می‌شود، حتی در اختیار وزارت دفاع آمریکا هم نیست و تحت اختیار سازمان اطلاعات آمریکاست، حال چطور نیروهای ایساف می‌توانند از آن استفاده کنند، آمریکا باید با روش‌های درست این خطای تجاوزکارانه خود را جبران کند.

قبلا هم پرنده‌های بدون سرنشین را گرفته‌ایم

سلامی با اشاره به این‌که ایران قبلا نیز پرنده‌های بدون سرنشین دشمن را در اختیار گرفته گفت: قبلا هم پرنده‌های بدون سرنشین ولی در کلاس‌های پایین‌تری که ارزش افزوده خاصی نداشتند در دریا و نقاط مرزی ما سرنگون شده‌اند، ولی به دلیل این‌که این هواپیماها بسیار پایین‌تر از سطح تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین ما بوده‌اند آنها را رسانه‌ای نکرده‌ایم و البته بعضا توسط برخی فرماندهان ما اعلام شده‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: آمریکایی‌ها هر چه تاکنون سعی کرده‌اند در فضای اطلاعاتی ما نفوذ کنند با شکست مواجه شده‌اند و از این به بعد نیز همین‌طور است، فضای ایران برای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بسیار ناامن است.

وی با اشاره به عملیات دستگیری ریگی گفت: ما دستاوردهای بزرگی در عرصه اطلاعاتی داریم و دستگیری ریگی یک شاهکار اطلاعاتی بزرگ در کنار دستیابی اخیر به این پرنده آمریکایی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها