انحلال گاز دی‌اکسیدکربن در نوشابه موجب گازدارشدن آن می‌شود. شما می‌توانید از این ویژگی در انجام یک آزمایش ساده و جالب استفاده کنید.
کد خبر: ۴۴۴۹۹۰

برای انجام این آزمایش به یک بطری نوشابه گازدار بی‌رنگ (سودا)‌، یک لیوان شیشه‌ای یا یک فنجان پلاستیکی و همچنین مقداری کشمش احتیاج دارید (بهتر است برای انجام این آزمایش از کشمش تازه استفاده کنید)‌. مقداری از نوشابه گازدار را در لیوان شیشه‌ای بریزید. پس از ریختن نوشابه در لیوان، حباب‌هایی از انتهای لیوان به طرف بالا حرکت می‌کنند.

در حقیقت این حباب‌ها همان مولکول‌های گاز دی‌اکسیدکربن هستند که از مایع درون لیوان آزاد می‌شوند. در مرحله بعد 6 یا 7 دانه کشمش را در لیوان بریزید و برای چند ثانیه به کشمش‌ها نگاه کنید. فکر می‌کنید چه اتفاقی برای کشمش‌ها می‌افتد؟ پس از مدتی کشمش‌ها در مایع درون لیوان شناور می‌شوند یا این که به انتهای لیوان رفته و ته‌نشین می‌شوند؟ اما پس از گذشت چند دقیقه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا کشمش‌ها در همان وضعیت باقی می‌مانند؟ کشمش‌ها در مقایسه با نوشابه گازدار درون لیوان چگالی بیشتری دارند و به همین علت ابتدا که آنها را درون لیوان می‌ریزید بلافاصله به انتهای لیوان سقوط می‌کنند، اما حباب‌های خارج‌شده در انتهای لیوان به سطح کشمش‌ها می‌چسبند و خاصیت شناوری کشمش‌ها را افزایش می‌دهند و در نتیجه موجب می‌شوند کشمش‌ها به طرف بالا حرکت کنند، اما وقتی حباب‌های گاز دی‌اکسیدکربن در معرض هوا قرار می‌گیرند ساختار آنها درهم شکسته و گاز دی‌اکسیدکربن وارد هوای محیط می‌شود. بنابراین دانه‌های کشمش دوباره به ته لیوان سقوط می‌کنند. بالا و پایین‌آمدن دانه‌های کشمش‌ تا زمانی که تقریبا همه گاز دی‌اکسیدکربن از مایع درون لیوان خارج شده باشد، ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، به تدریج کشمش‌ها خیس و به قدری سنگین می‌شوند که نمی‌توانند به طرف بالا حرکت کنند.

هر جسمی که جرم حجمی آن کمی از آب بیشتر باشد و در ضمن سطح ناهمواری داشته باشد که مولکول‌های گازی دی‌اکسیدکربن بتوانند در فضاهای خالی روی آن قرار گیرند، واکنشی مشابه دانه‌های کشمش‌ خواهد داشت. انواع نوشابه‌های گازدار در فرآیندی که تحت فشار گاز دی‌‌اکسیدکربن قرار می‌گیرند، تهیه می‌شوند. فشار بالای گاز دی‌اکسیدکربن موجب انحلال این گاز در مایع می‌شوند. وقتی شما در یک قوطی یا بطری نوشابه را باز می‌کنید، صدایی را می‌شنوید که این صدا ناشی از خروج گاز دی‌اکسیدکربن از نوشابه است. شما می‌توانید در این آزمایش به جای نوشابه گازدار از جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید که از ترکیب آنها با هم، گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. در این آزمایش نیز بالا و پایین‌رفتن دانه‌های کشمش‌ بخوبی محسوس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها