تعدادی از نمایندگان مجلس در رابطه با برنامه‌های ماه محرم رسانه ملی گفتند: زدودن خرافات و بدعت از فرهنگ عاشورا،مصونیت مکتب عاشورا از آسیب ها و تحریف ها ،نهادینه کردن فرهنگ عزاداری جمعی و محتوایی متفاوت از محور های صدا سیما در دهه اول ماه محرم امسال بود.
کد خبر: ۴۴۴۶۴۰

بروجردی:رسانه ملی محرم امسال برون مرزی عمل کرد

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پخش مراسم عزاداری کشورهای عربی و اروپایی  و نیز استفاده از پیشکسوتان مداحی، پوشش عزاداری های جمعی استانهای مختلف از سراسر کشور در برنامه های تولیدی شبکه های بین المللی قرآن و معارف ، العالم ، پرس تی وی و سحر ، عملکرد صدا وسیما در محرم امسال را فراتر از مرزهای داخلی ارزیابی کرد.

علاالدین بروجردی اظهار داشت: تبین فلسفه عاشورا و قیام امام حسین  از زبان شخصیت های بر جسته و روحانیون  عالیقدر  برای قشر های مختلف  جامعه  از دیگر برجستگی های رسانه ملی بود.

وی  در ادامه به تولید برنامه های مستند در قالب مصاحبه با پیر غلامان و پیشکسوتان مداحی  در شبکه سراسری  اشاره کرد  و گفت:پخش  مراسم  عزاداری امام حسین (ع) در استانهای کشور  و همچنین انعکاس پخش مراسم  عزاداری  در کشورهای عربی و اروپایی که بیانگر عشق و علاقه به امام حسین  است ، از جمله اقدامات ارزشمند رسانه ملی است.

نماینده مردم بروجرد خاطر نشان کرد:این حرکت رسانه ملی می تواند بهترین مشوق شبکه های استانی باشد ، لذا رسانه ملی باید در طی سالهای جاری این روند را ادامه دهد.

بروجردی  همچنین به ساخت و تولید سریال ها و تله فیلم های ویژه ایام محرم اشاره کرد وگفت : این تولیدات نیز از نظر کمی و کیفی مناسب بود و امیدوارم ارائه  این گونه برنامه ها  برای نسل بعدی ما مثمر ثمر واقع شود.

تقدیر حداد عادل از پخش زنده مراسم سوگواری اباعبدالله در استانها

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی در ایام محرم امسال کار متفاوتی ارائه داد، گفت: پخش مراسم عزاداری با لهجه هر استان کار جدیدی بود که هر مخاطبی را به سوی خود جذب می کرد و بحق این امر از سوی رسانه ملی ستودنی است.
 
غلامعلی حداد عادل از جمله این ابتکارات به پخش زنده مراسم دیدنی عزاداری سالار شهیدان در استان لرستان اشاره کرد و گفت: شکوه نظم و خیل عظیم جمعیت در دسته جات و سینه زنی ها در استانهای کشور ، از جمله استان زنجان به خوبی به تصویر کشیده شد و این در حالی است که فقط جلوه ای از عشق و علاقة مردم به امام حسین (ع) نشان داده شد.

وی در ادامه با اشاره به عزاداری با شکوه مراسم بم که متفاوت با سالهای گذشته بود، گفت: زنجیرزنی با شکوه مردم بم امسال بسیار پرمعنا  بود چرا که در طی سالهای گذشته همیشه شاهد تصویر زلزله بم و مشکلات مردم بودیم اما امسال در ایام ماه محرم شاهد جلوه با عظمتی از عزاداری سالار شهیدان با یک تصویر بسیار پرمعنا بودیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید به عملکرد مداحان در هیأت ها و عزاداری ها، تصریح کرد: از دیگر ویژگی های برنامه های ماه محرم پخش مداحی های پرمعنا و با محتوا در رسانه ملی بود، به عنوان نمونه در حسینیه امام خمینی رحمت الله علیه که مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد شاهد مداحی هایی در وصف امام حسین (ع) بودیم که با   محتوای بسیار  غنی پخش شد.

وی در ادامه با اشاره به پخش قسمت هایی از سریال مختارنامه در ایام مام محرم، اظهار داشت: پخش سریال های مذهبی صداوسیما بالاخص مختارنامه با آن موسیقی بسیار زیبا توانست حال و هوای خاصی را متناسب با این ماه ایجاد کند که این حرکت کاری جدید و نویی بود که رسانه ملی آن را در کارنامه خود به ثبت رساند. 

حداد عادل در پایان از رسانه ملی که توانست نسبت به سالهای گذشته با برنامه های جدید پوشش مناسبی را به تصویر در آورد، تقدیر کرد .

رهبر:اقدام صدا و سیما در محرم امسال شایسته بود

رییس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اما  با شایسته خواندن اقدام رسانه ملی در انعکاس عزاداری های حسینی از استان های مختلف، گفت: حسین (ع) متعلق به همه انسان‌ها و اقوام است که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی و در توان خود  نقش آفرینی کرد.
 
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر با اشاره به این مطلب که وجودخط قرمزهایی در مباحث دینی بر عملکرد سازمان صدا و سیما اثر گذاشته است افزود:ملاحظات و محافظه‌کاری‌هایی در کشور ما در مباحث دینی و مذهبی خودنمایی می‌کند و همین مسائل است که فراغ خاطر را از میان برده و سبب بروز ضعف‌هایی از این دست می‌شود.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما در ایام ماه محرم و تلاش این سازمان برای پخش عزاداری‌های حسینی از استان های سراسر کشور، اظهار داشت: صدا و سیما در ایام  محرم عملکردی ملی داشت و تلاش کرد از شهرهای مختلف، سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف عزاداری در استان‌ها را انعکاس دهد.

ملک محمدی: ابتکار تحسین برانگیز رسانه ملی در انعکاس عزاداری جمعی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اقدام رسانه ملی در انعکاس مراسم عزاداری حسینی از استانهای مختلف را تحسین بر انگیز دانست و گفت : این اقدام موجب تقویت وحدت امت اسلامی ، ارتباط عزاداران حسینی درسراسر کشور و جهان و نیز تکریم عزاداران با گرایشها و سنتهای مختلف می شود .

حجت الاسلام حسن ملک محمدی نماینده مردم دامغان  با اشاره به برنامه های صدا و سیما در ایام ماه محرم و پخش عزاداری ها از استانهای مختلف کشور،اظهار داشت ابتکار تحسین برانگیز رسانه ملی در انعکاس مراسم با شکوه عزاداری حسینی از استانها و شهرستانها که به صورت سنتی و با شکل زیبا و معنوی پخش میشد ، نشانگر پیشرفت فنی سازمان صداو سیما و نوآوری و خلاقیت رسانه ملی است .

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به پخش دسته جات عزاداری در  شهرهایی چون زنجان ،خوزستان ،لرستان و استان خراسان گفت: انعکاس عزداری ها از استانهای مختلف با لهجه ها ،گویشها و آداب گوناگون نشانگر نفوذ عمیق فرهنگ عاشورا در اعماق جان آزادگان جهان بویژه ملت بزرگ ایران است.

ملک شاهی راد: پخش عزاداری ها به صورت جمعی فرهنگ حسینی را توسعه می‌دهد

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی افزایش وحدت و یکپارچگی در میان مردم کشورمان را از آثار مثبت پخش عزاداری ها به صورت جمعی عنوان کرد و افزود: انعکاس این مراسم از رسانه ملی ، بالنده و انقلابی بودن جامعه ما را نشان داده و دشمنان ایران اسلامی را بیش از گذشته مایوس خواهد کرد.

محمدرضا ملک شاهی راد با اشاره به گسترش پخش عزاداری های امسال به صورت دسته جمعی از سیما، گفت: پخش عزاداری ها به صورت دسته جمعی از سیما را اقدام مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب دانست گفت: پخش عزاداری ها به صورت دسته جمعی منجر به توسعه فرهنگ حسینی می شود.

همانطور که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند؛ ما هر چه داریم از عاشورا و محرم است و اینکه جوانان ما بتوانند فرهنگ حسینی پیدا کنند، قطع و یقین کشور ما بیشتر در مقابل فرهنگ های غیراسلامی بیمه خواهد شد.

نماینده خرم آباد به تاثیر پخش عزاداری ها از شبکه های جهانی العالم ، پرس تی وی ، قرآن و معارف و آی فیلم در میان دیگر ملل اشاره کرد و گفت: وقتی مردم جهان می بینند که مردم ایران اسلامی در سوگ اباعبدالله حسین اینگونه بر سر و سینه می زنند باورها و ارزش های آنها هم تقویت می شود.

دستغیب:تلویزیون فرهنگ عزاداری جمعی را نهادینه کرد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه های صدا و سیما در ایام سوگواری سالار شهیدان را قابل تقدیر خواند و گفت: آنچه صدا و سیما در تحقق آن موفق بود، ترغیب مردم مناطق مختلف کشور در وحدت هیئت های مذهبی و تجمیع آنها در محل های اصلی شهرها برای خلق شکوه این حماسه دینی بود.

سیداحمدرضا دستغیب عملکرد صدا و سیما در مناسبت های مذهبی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مشخص است که رسانه ملی در دهه اول محرم عملکرد موثری داشت و توانست به وظیفه خود در همسویی با فضای کلی جامعه به خوبی عمل کند.

وی به پوشش خوب تلویزیون از مراسم عزاداری حسینی، تصریح کرد: صدا و سیما به خوبی توانست سوگواری مردم مسلمان را در گوشه و کنار کشور عزیزمان به نمایش بگذارد و شاهد بودیم که مراسم بسیاری از مناطق توسط رسانه ملی به تصویر در آمد.

دستغیب همچنین به اطلاع رسانی خوب تلویزیون اشاره داشت و گفت: صدا و سیما از نظر اطلاع رسانی در مورد زمان بندی پخش برنامه های عزاداری و نحوه پوشش دادن آنها نیز عملکردی قابل تقدیری داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی فرهنگ سازی را یکی از وظایف رسانه ملی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به عملکرد صدا و سیما در پوشش عزاداری شهرهای بزرگ در سالهای اخیر، شاهد آن هستیم که در دیگر مناطق نیز به نوعی فرهنگ سازی به سمت عزاداری جمعی و آفرینش یک حماسه جمعی در روزهای تاسوعا و عاشورا شکل گرفته است.

وی افزود: آنچه صدا و سیما در تحقق آن موفق بود، ترغیب مردم مناطق مختلف کشور در وحدت هیات های مذهبی و تجمیع آنها در محل های اصلی شهرها برای خلق شکوه این حماسه دینی بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به افرادی اشاره کرد که به دلایل مختلف امکان حضور در مراسم عزاداری حسینی را نداشتند و گفت: تلویزیون توانست برای این افراد فرصتی را فراهم آورد تا از منزل بتوانند با فضای معنوی این روزها ارتباط قلبی برقرار کنند و این منظر عملکرد صدا و سیما جای تقدیر دارد.

دستغیب در پایان خاطر نشان ساخت:برنامه های رسانه ملی باعث شد تا به عنوان یک مخاطب  امسال از خود بپرسم  که چه سهمی از نهضت عاشورا گرفته ام و چه میراثی برداشته ام و از خود بپرسم که آیا از عاشورای حسین و از کربلای حسین، سهمی داشته ام که این پرسش یقینا در دیگر اذهان نیز جاری شده است.

نماینده اردبیل : برنامه های محرم امسال صدا و سیما ، از نظر محتوایی هم متفاوت بود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گسترش فرهنگ عاشورایی را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: صدا و سیما امسال علاوه بر پوشش مناسب مراسم عزاداری حسینی، توانست در گسترش فرهنگ عاشورایی از نظر محتوایی هم موفق باشد.

جواد صبور آقجه کندی نماینده اردبیل با اشاره به پوشش سراسری مراسم سوگواری محرم از شبکه های سراسری و استانی تلویزیون، گفت: رسانه ملی علاوه بر اینکه برای افرادی که در خانه ها بودند نقشی معنوی را ایفا کرد، توانست مردم را برای شرکت در تکیه ها و مساجد و هیات های مذهبی بسیج کند.

صبور ضمن اشاره به ضرورت واکاوی فلسفه عاشورا برای مردم، تصریح کرد: در برنامه های تحلیلی صدا و سیما که در آن توسط علما و کارشناسان بحث هایی در مورد حماسه کربلا شکل می گرفت تا حد زیادی مبانی فلسفی این قیام برای مردم بیان شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا جنبه جهانی دارد، تاکید کرد: امیدوارم در برنامه های صدا و سیما به جنبه جهانی قیام عاشورا نیز پرداخته شود، چرا که به اعتقاد من فرهنگ عاشورا بسترساز قیام جهانی امام زمان(عج) است.

صبور با تقدیر از عملکرد صدا و سیما در پوشش مراسم عزاداری نقاط مختلف کشور، گفت: امسال من برنامه ها را از شبکه استانی اردبیل تماشا کردم که در آن عزاداری اهل تسنن برای امام حسین (ع) را در یکی از بخش‌های نمین نشان می داد و برای من بسیار تاثیر گذار بود.

زاکانی: چهره متفاوت رسانه ملی در محرم امسال

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:به تصویر کشیدن عظمت عزاداری ابا عبدالله الحسین در اقصی نقاط کشور وحتی در کربلای معلی از شبکه های سراسری صدا و سیما جز یکی از جلوه های این رسانه بود.

علیرضا زاکانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از جلوه های با ارزش صدا و سیما  د ر به تصویر کشیدن عظمت عزاداری ابا عبدالله الحسین که در نوع خود بی نظیر بود ،اظهار داشت: در سالهای گذشته کمتر به این نوع بر نامه ها  توجه می شد.

وی در ادامه تصریح کرد:به نمایش گزاردن  برگزاری  سوگواری امام حسین(ع) در تمامی شهرستانها  و حتی اقصی نقاط جهان  تصویری را به معرض دید همگان گذاشت  که  شاهد عمق رخنه و ایمان و بزرگی  عزاداری  سرور و سالار شهیدان را  د راعماق و جود  شیعیان شیفته  بودیم.

وی خاطر نشان کرد:حضور با شکوه  مراسم عزاداری در شهرهایی چون مشهد مقدس،قم،شیراز و حتی کربلای معلی و انعکاس آن در شبکه های سراسری  امکان بازخوانی این حرکت عظیم، دلها را  به اهل بیت نزدیک تر و نزدیک تر کرد.

نماینده مردم تهران ری و شمیرانات با اشاره به بازتاب این مراسم  اظهار داشت:هر چه که جلو تر برویم  شاهد بزرگی و عظمت  قیام عاشورا می شویم ، لذا از این رو رسانه ملی در انتقال این مفاهیم  بسیار عالی عمل کرده است و انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد گامهای موثرتری در اینگونه برنامه ها باشیم.

کاظم جلالی : صداوسیما، محرم امسال کارنامه فاخری ثبت کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس : سازمان صداوسیما محرم امسال با برقراری ارتباط مستقیم و زنده با شبکه های استانی سراسر کشور و  پوشش مراسم عزاداری مردم در استانهای مختلفی ، علاوه بر اثبات ظرفیت توانمندی فنی ، کارنامه فاخری ثبت کرد .
 
کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توانمندی فنی سازمان صداوسیما در برقراری ارتباط با شبکه های استانی جهت پخش مراسم عزاداری جمعی را قابل تقدیر دانست . 

وی اظهار داشت :پوشش مراسم سینه زنی و دسته جات جمعی در  استانهای کشور نظیر زنجان ،خرم آباد،ارومیه ،مشهد آن هم با گویش ها و لهجه های خود و ازسویی به تصویر کشیدن آن با توجه به سختی های کار از سوی رسانه ملی قابل تقدیر و ستایش است چرا که این کار بسیار ارزشمند بود که توانستند، انجام دهند.

وی در ادامه تصریح کرد :شور حسینی و خیل عظیم عزاداران حسینی دراستانهای مختلف  و پخش آن به صورت زنده از شبکه های سراسری سیما نشان گر توانمندی و پتانسیل مسئولین فنی رسانه ملی است.

آرین منش: حمایت شایسته صداو سیما از همایش شیرخوارگان حسینی

نماینده مردم مشهد گفت : فرهنگ سازی شیرخوارگان حسینی و حمایت صداوسیما از این امر کار بسیار شایسته ای بود.
 
جواد آرین منش با اشاره به اقدام صداو سیما در پخش همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی درایام ماه محرم ،اظهار داشت : فرهنگ سازی شیرخوارگان حسینی نمادی از مظلومیت نهضت عاشورا و یاران امام حسین(ع) است و اقدام صداو سیما در حمایت از این فرهنگ و انعکاس همایشهای شیرخوارگان حسینی کار بسیار شایسته و مناسبی بود که انجام گرفت.

وی افزود: پوشش برنامه های مذهبی و هیات های عزاداری و تکایا در گوشه و کنار ایران و جهان نیز از اقدامات خوب و شایسته رسانه ملی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد : صداو سیما علاوه بر انعکاس برنامه های مذهبی و عزاداریهای حسینی ،نقش حمایتی نیز در این زمینه را بر عهده دارد ، چراکه در طول سالیان گذشته گاهی اوقات برخی ناخالصیها در برنامه های مذهبی در گوشه و کنار کشورمان رسوخ کرده بود ، لذا رسالت دیگر سازمان صداو سیما علاوه بر انعکاس واقعیات ، هدایتگری است .

به گفته وی روند برنامه های رسانه ملی در زمینه انعکاس عزاداریهای حسینی ،روند رو به رشد و رو به افزونی است البته باید توجه کرد نماد محرم و عاشورا نباید فقط در نذری دادنها متجلی شودوباید به تبیین عمیق فلسفه نهضت عاشورا پرداخت .

نصیری قیداری:عزاداری جمعی، هم شور و هم شعور حسینی را افزایش می دهد

نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام رسانه ملی در فرهنگ سازی برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله به صورت دسته جمعی گفت : برگزاری با شکوه مجالس عزاداری ،  شور و شعور مکتب حسینی را تومان افزایش می دهد .

سعداله نصیری قیداری نمایش وحدت و یکپارچگی در کشور را از دیگر مزایای  انعکاس عزاداری ها به صورت جمعی دانست و خاطرنشان کرد : این که در یک شهر یا استان ، همه مردم در کنار هم به سوگواری می کنند، همبستگی و روحیه جمعی را بینشان تقویت می کند.

وی تاکید کرد: علاوه براین جمعیتی عظیمی از مردم می توانند همزمان از سخنرانی و ارشاد روحانیون وعاظ برجسته شهر خود ،استفاده کنند و به این ترتیب هم اشتیاق مردم کشورمان و هم شعور مکتب حسین در بین آنها گسترش می یابد.

عضو فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه مردم کشور علاقمند هستند که ارادات خود را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به نحوی نشان دهند، افزود: در این میان پخش مراسم عزاداری در استانها و شهرستانهای مختلف ، موجب دلگرمی مردم  سراسر کشور می شود وقتی می بینند که مردم سراسر کشور با آداب و رسوم آنها آشنا می شوند .

میگلی نژاد: مصونیت مکتب عاشورا از آسیب و تحریف با گسترش عزاداری های جمعی

نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از اهتمام رسانه ملی در انعکاس عزاداری‌های دسته جمعی مردم مناطق مختلف کشور، گفت : امسال بیش از گذشته ، تلاش صداوسیما برای تقویت روحیه جمعی بین مردم مشهود بود .

غلامعلی میگلی نژاد با تاکید بر اینکه  عزاداری های جمعی علاوه بر اینکه از تفرق و پراکندگی عزاداران حسینی جلوگیری می کند ، مجالس عزاداری را از آسیبهای کرداری و گفتاری ناآگاهانه و حتی برخی تحریفهای غرض ورزانه دور نگه می دارد.

 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پخش عزاداری مناطق مختلف کشور ، همچنین موجب تحکیم وحدت و نیز مبانی اعتقادی مردم خواهد شد و اقدام رسانه ملی در پخش عزاداری های نقاط مختلف کشور متناسب با شان نظام بود.

نماینده بوشهر تلاش رسانه ملی در این خصوص را  در راستای آرمان ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت : صدا و سیما در این سالها به خوبی به وظیفه خود عمل کرده  و ما هم وظیفه داریم به نمایندگی از مردم کشور از این اقدام پسندیده رسانه ملی تقدیر و تشکر کنیم.

علمداری رسانه ملی در زدودن خرافات و بدعت از فرهنگ عاشورا

نمایند مردم اردبیل  در مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ملی در زدودن خرافات و بدعت از چهره مقدس فرهنگ عاشور نقش علمداری را دارد.

قاسم محمدی استفاده متناسب از تکنولوژی تصویری در پوشش مستقیم مراسم عزاداری از کربلا به همراه استفاده از کارشناسان مذهبی را یکی از اقدامات خوب صدا و سیما ارزیابی کرد و گفت:رسانه ملی با برنامه های دهه اول ماه محرم توانست تا حدی به ارتقای سطح معلومات مخاطبین با  بهره گیری از منابع غنی و مستند به همراه زنده کردن حادثه روز عاشورا در افکار عمومی به موفقیت دست یابد.

وی  با اشاره به اینکه صدا و سیما همچنان باید در زدون خرافات و بدعت‌ها از چهره مقدس فرهنگ عاشورا گام بردارد،تصریح کرد:  اتخاذ سیاست‌های تشویقی و انگیزش در چارچوب هدف‌های برنامه توسعه پنجم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه مشارکت‌های مردمی در عرصه فرهنگ دینی، نیاز به  برنامه ریزی و اقدام‌های لازم برای حمایت از هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی با رویکرد بهبود کیفیت فعالیت ها و پرهیز از خرافات و انحرافات  دارد که در این میان صدا و سیما به دلیل تاثیر گذاری بی همتای خود نقش علمداری را بر عهده دارد.

با بیان اینکه در برنامه های عاشورایی تلویزیون عزاداری تمام نقاط کشور به تصویر کشیده شد، گفت: نمایش دادن سوگواری از گوشه و کنار ایران، با هر قومیت و فرهنگی توسط تلویزیون، تجلی ملی بودن رسانه است.

، عملکرد صدا و سیما در دهه اول محرم را نسبت به سال گذشته بهتر دانست و گفت: رسانه ملی هر سال از نظر کیفی در معرفی نهضت عاشورایی و مکتب امام حسین کارهای اساسی تری را انجام می دهد.

عضو فراکسیون اصولگرایان ویژگی خوب برنامه های عزاداری امسال را نگاه اجتماعی و عمومی آن عنوان کرد و اظهار داشت: در ویژه برنامه های عزاداری سالارشهیدان که از تلویزیون پخش شد نگاهی اجتماعی نسبت به حضور پر شور مردم حسینی ایران در این مراسم دیده می شد.

قاضی پور:پخش عزارداری شهرستان ها از تلویزیون قابل تقدیر بود

نماینده مردم ارومیه، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد صدا و سیما در دهه اول محرم، گفت: پوشش دادن مراسم عزاداری تمام نقاط کشور از نقاط قوت برنامه های عزاداری تلویزیون بود.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه با قدردانی از عملکرد صدا و سیما  در دهه اول محرم، گفت: یکی از مسائلی که از صدا و سیما انتظار می رفت، پوشش کامل عزادرای در سراسر کشور بود که جای تشکر از کلیه بخش های سازمان وجود دارد.

وی پخش مستقیم مراسم عزاداری سالار شهیدان از شبکه های مختلف را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: برخی از مردم که به دلایل مختلف مانند بیماری و یا اشتغال به کار امکان حضور در مراسم عزداری را نداشتند، توانستند از این برنامه ها به بهترین نحو استفاده کنند.

قاضی پور همچنین به پخش جهانی برنامه های عزاداری دهه اول اشاره داشت و گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز از این برنامه ها استفاده کردند و من تا جایی که اطلاع دارم از پخش عزاداری های سوگواران کربلا ابراز رضایت کردند.

نماینده مردم ارومیه ضمن اشاره به مداحی های پخش شده از تلویزیون گفت: بهره گیری از اشعار فاخر در این مداحی ها، نشان از این مسئله دارد که انتظارات مردم بالا است و مداحان خود را ملزم می دانند که مطالعات گسترده ای داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پخش مراسم عزاداری شهرستان های مختلف را رضایت بخش دانست و افزود: در کشور ما و در مناطق مختلف عزاداری های سوگواران عاشورا سبک های مختلفی دارد و بسیاری از مردم مشتاق هستند تا از شیوه عزاداری دیگر مناطق نیز اطلاع بیابند.

قاضی پور افزود: من خودم شاهد بودم که مراسم عزاداری ارومیه از چندین شبکه سیما پخش شد و از این نظر عملکرد صدا و سیما قابل تحسین است.

یحیی زاده: پرهیز رسانه ملی از مداحی های هنجار شکن

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های امسال رسانه ملی در استفاده از مداحی ها، ذکر مصیبت ها و گفت وگوها بسیار فاخرتر، مناسب تر و با کیفیت تر از سالهای پیش بود به نحوی که پخش نکردن مراسم هیئت های پاپ گونه برای رسانه ملی یک موفقیت محسوب می شود.

سیدجلال یحیی زاده فیروزآبادی در ارزیابی از برنامه های صدا و سیما در دهه اول محرم امسال گفت: این نماینده مجلس با اعلام اینکه  رسانه ملی در دهه اول محرم هرگز توجهی به این هیات ها و مداحی ها نکرد ،افزود: پخش مداحی هایی که از دو مولفه شعر قوی و سبک غیر هیجانی برخوردار بود نشان داد که رسانه ملی به سرعت توانست مطالبه مقام معظم رهبری را در این خصوص عملیاتی سازد.

نماینده تفت و میبد گفت : «هیات های پاپ» گونه جدیدی از هیات های مذهبی هستند که در سال‌های اخیر، و در برخی از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور ظهور کرده و با سرعت چشمگیری روند توسعه و گسترش را در پیش گرفتند ، جوان پسندی، تنوع ، ساختار شکنی و هنجار شکنی ، چه در قالب و چه در درون مایه ،از مشخصه های این هیئت ها است و متاسفانه به سرعت در جامعه ایرانی در حال تکوین است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس  رسالت رسانه ملی را در این میان با اهمیت برشمرد و خاطر نشان ساخت: هیات های  پاپ از جذابیت زیاد ، جوان پسند بودن و نوآوری در ارائه سبک‌های پر هیجان و جذاب سینه زنی برای تخلیه روانی جوانان  استفاده می کنند که به  سطحی بار آوردن و تنها توجه به شور قصه عاشورا  آن هم با رویکرد انحرافی منجر می شود و همین امر سبب شد تا رهبری نظام بر استفاده از شعرهای فاخر و پر معنا در مراسم عزاداری های حسینی تاکید کنند.

اکرمی : تنوع و تعدد برنامه های محرم امسال ، قابل تقدیر است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با مثبت ارزیابی کردن برنامه های سیما گفت: بهتر است نسبت به مباحث تحلیلی عاشورا اهتمام بیشتری شود.

سید رضا اکرمی در رابطه با برنامه های صدا و سیما در ماه محرم اظهار داشت: برنامه های امسال هم از نظر تنوع و هم از نظر تعدد خوب بود و تقریبا همه شبکه های تلویزیونی مراسم عزاداری سالار شهیدان را پوشش مناسب دادند.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: البته  نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که به مباحث تحلیلی عاشورا باید اهتمام بیشتری داشت.

اکرمی با بیان اینکه درباره واقعه مهم عاشورا سه مبحث وجود دارد، افزود: اول مباحث تقویمی یعنی این که عاشورا در چه موقعیت زمانی به وقوع پیوسته، دوم : مباحث تبیینی و تحلیلی یعنی این که عاشورا از چه نقطه آغاز و در چه نقطه ای پایان یافت و چه درس هایی برای ما داشت. سوم مباحث تحلیلی یعنی اینکه عاشورا چرا اتفاق افتاد و فلسفه قیام امام حسین (ع) چه بوده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تاکید کرد : درحال حاضر مردم سوالات زیادی در مورد واقعه عاشورا و نوع عزاداری ها دارند، که باید در رسانه ملی به آنها پرداخته شود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس تصریح کرد: همانطور که در مورد مسایل شرعی مراکزی برای پاسخگویی وجود دارد باید مراکزی راه اندازی شود تا سوالات مردم را درباره قیام عاشورا و وقایع پیرامونی آن و همچنین فرهنگ عزاداری پاسخگو باشند.

وی در رابطه با برنامه های رادیوهم گفت: به علت  مجالس وعظ فرصت گوش دادن به برنامه های رادیو را نداشتم .

بزرگواری:نفوذ عمیق روح عاشورا نیازمند تبلیغات گسترده است

عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس گفت : برای  نفوذ عمیق روح عاشورایی در میان مردم باشیم، نیازمند تبلیغات گسترده هستیم ، و صدا وسیما در محرم امسال ضمن ایجاد شور و شعف حسینی در میان مردم به گسترش وحدت در سایه فرهنگ عاشورایی کمک کرد.

حجت الاسلام بزرگواری با اشاره به اینکه در راستای نهادینه کردن فرهنگ عاشورا ،صداوسیما نقش پررنگ تری نسبت به سایر دستگاهها دارد، تصریح کرد: پخش مستقیم و زنده عزاداریها بصورت دسته جمعی از نقاط مختلف کشور از جمله زنجان؛ اردبیل، بم به شور و شعف حسینی در میان مردم بیش از گذشته می افزاید.

عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با اشاره به پخش مستقیم عزاداریهای دسته جمعی در  قالب هیاتهای بزرگ و میادین شهرها گفت : این امر سبب می شود که مردم در روستاها و شهرهای کوچک نیز خواهان برگزاری عزاداریهای دسته جمعی در تاسوعا، عاشورا و ایام محرم باشند و در نهایت شاهد نهادینه شدن عزاداریهای دسته جمعی نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه دیگر نقاط و روستاهای دورافتاده خواهد بود.

وی اظهار داشت: تبلیغات صداوسیما خروش و جوشش وحدت آفرین مردم ایران را به دنیا منعکس می کند چرا که روح وحدت در سایه عاشورای حسینی در ایران شکل گرفته و همچنان ماندگار خواهد بود.

حجت الاسلام بزرگواری تاکید کرد: بیداری جوامع اسلامی نشأت گرفته از شعار عزت حسینی که هیهات من الذله است.

حیدری:نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی  ازوظایف خطیر رسانه ملی است

نماینده اردل و فارسان در مجلس گفت: نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی با استفاده از تصاویر درست یکی از وظایف خطیر رسانه ملی است.

نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود:  رییس سازمان صدا و سیما بارها در جلسات مختلف به این مساله اشاهر کرده اند که یکی از کارکردهای رسانه در بعد تصویری نهادینه کردن فرهنگ‌های مختلف است که این امر با تصاویر درست و قابل انطباق اتفاق می افتد که خوشبختانه چندسالی است که این رویکرد از حالت گفتاری خارج شده و به عرصه عمل درآمده است.

این نماینده مجلس با اشاره به  تولید سریال مختارنامه و اثرات مطلوبی که این سریال در افکارعمومی داشت ادامه داد:صدا و سیما نشان داده که از پتانسیل خوبی برای نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی که از ارکان اصلی فرهنگ مذهبی ایرانیان است ،برخوردار است.

نورالله حیدری  در بخش دیگری از این گفتگو به پوشش سراسری و ملی عزاداری ها اشاره کرد و گفت: سازمان صدا و سیما توانست از ظرفیت‌های ارزشمند خودش استفاده کند و با استان های سراسر کشور ارتباط‌های مستقیمی برای پخش عزاداری ها داشته باشد و این موضوع نشان دهنده ارتقای فنی این سازمان است.

 نماینده مردم اردل و فارسان در خانه ملت بر همین اساس متذکر شد: تا پیش از این اقدام رسانه ملی بسیاری از هیات‌ها در سراسر کشور در حالت گمنامی به سر می‌بردند اما با این ابتکار سازمان صدا و سیما، به این تکایا نیز توجه شد.

به گفته حیدری، رسانه ملی باید به ذخیره‌های معنوی و مردمی که فرهنگ عاشورا را به سبک و سیاق و آداب و رسوم خودشان توسعه می‌دهند و تعمیق می بخشند، بیشتر توجه کند.

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرد: رسانه ملی باید در راستای تحقق اهداف معنوی و فرهنگی تلاش گسترده‌ای داشته باشد و بزرگترین و بالاترین ظرفیت و فرهنگ نیز "فرهنگ عاشورا"ست.

وی ادامه داد: اقدام سازمان صدا و سیما در ارتباط  مستقیم  با استان‌های کشور برای انعکاس همایش‌های شیرخوارگان حسینی، بسیار شایسته بود.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس هشتم افزود: ماهیت انقلاب اسلامی ایران،فرهنگ ناب عاشورایی است و درخشش صدا و سیما در زمینه گسترش این فرهنگ در پایه های جامعه نقش بی همتایی برای مقابله و از کارانداختن تاکتیک ها و تکنیک های فرهنگی دشمنان کشور که به دنبال تغییر سبک زندگی مردم هستند خواهد داشت.

نماینده ارومیه :استفاده از مداحی های فاخر، اطاعت عملی رسانه ملی ازولایت فقیه

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسانه ملی اطاعت عملی از ولایت فقیه را با استقاده از مداحی های فاخر در برنامه های امسال متجلی کرد  و نشان داد بر اساس این فهم صحیح می تواند به اقناع افکار عمومی بپردازد.

 سید سلمان ذاکر توجه به عمق حادثه عاشورا را از ویژگی‌های برنامه های صدا وسیما در عاشورای امسال عنوان کرد و افزود: صدا و سیما از برنامه ها و مداحی هایی که احیانا موجب  وهن عاشورا می شد استفاده نکرد و بیشتر از مداحی های با محتوای استفاده کرد.

نماینده ارومیه تاکید کرد: فرهنگ متعالی عاشورا در طول تاریخ و هم اکنون عامل هویت بخشی و مقاومت پذیری جامعه ما است . ما نیاز داریم به طور دائمی این فرهنگ را رصد کنیم و با شناخت از روندهای موجود ، کاستی ها و فرآیندهای شکل گیری ، پردازش و نمودهای عملی رفتاری ، زمینه مهندسی فرهنگ عاشورا را فراهم کنیم .

عضو فراکسیون اصولگرایان با تاثیرگذار خواندن برنامه های صداوسیما در روزهای عزاداری تصریح کرد: همه شبکه های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما در محرم امسال به صورت هماهنگ عمل کرده و برنامه های یک شبکه با برنامه های شبکه های دیگر تداخل نداشت.

حجت الاسلام موسوی: نشر مبانی دینی از زبان آیات عظام در محرم امسال

عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس ضمن تشکر از عملکرد صداوسیما در پخش زنده و مستقیم سخنرانیهای آیات عظام در خصوص فرهنگ عاشورا گفت: آموزه های اسلامی و دینی از طریق روحانیت به راحتی به مردم منتقل شده و در ضمن منجر به تأثیرپذیری مدیحه سرایان از سخنان آنان می شود.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل با اشاره به اینکه روحانیون و  روحانیت طی قرون گذشته نقش به سزایی در گسترش فرهنگ دینی و آموزه های اسلامی داشته اند، تصریح کرد :با مروری به تاریخ نشان می دهد که روحانیت همواره در برهه های حساس در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی نقشی تعیین کننده ای داشته اند که از جمله آن تصمیم میرزای شیرازی مبنی بر تحریم تنباکو است.

وی با بیان این مطلب که برنامه های صداوسیما در ایام محرم امسال به ویژه در پخش و استفاده از سخنرانیهای روحانیت اهمیت بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: پخش زنده مراسم سخنرانی آیات عظام از جمله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی و دیگر بزرگان منجر به انتقال آموزه های اسلامی و دینی به مردم می شود.

عضو مجمع نمایندگان روحانیان مجلس ادامه داد: از طریق روحانیت فلسفه ایثار، شهادت، جانبازی و انسانیت به مردم تشریح می شود و مردم بیش از دیگر افراد دانشگاهی از محضر علما و روحانیت در این خصوص بهره مند می شوند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد :علت تأثیرپذیری مردم از روحانیت در خصوص آموزه های اسلامی آن است که روحانیت روایات معصومین(ع) را به مردم منتقل می کند در نتیجه اظهارنظر آنان بیش از دیگر افراد مورد قبول مردم واقع می شود.

نماینده اردبیل با اشاره به اینکه علاوه بر منتقل کردن آموزه ها و فرهنگ عاشورا از بیان روحانیت به مردم منجر به تأثیرگذاری بر روی مدیحه سرایان نیز می شود، گفت: مداحان با فراگرفتن آموزه های اسلامی از روحانیت آنها را در قالب مدیحه که بیش از دیگر شیوه ها برای مردم تأثیرگذار است آن را بیان می کنند.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد:در حقیقت منویات معصوم و معصومیت ائمه اطهار و بویژه امام حسین(ع) از طریق روحانیت به مداحان منتقل و منجر به گسترش فرهنگ عاشورایی نه تنها در جهان اسلام بلکه اقصی نقاط دنیا خواهد شد.

نماینده مردم فلاورجان : رسانه ملی امسال منحصر به تکایا و هیات های خاص نبود

حجت الاسلام سید ناصر موسوی با اشاره به پخش مستقیم عزاداری ها از سراسر کشور در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین در رسانه ملی، اظهار داشت: برنامه‌های صدا و سیما در دهه اول محرم قابل تامل بود و تنها اختصاص به بعضی از تکایا و هیات‌ها نداشت.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: رسانه ملی نشان داد در راستای فرهنگ‌سازی صحیح و مناسب مراسم عاشورا  عملکرد خوبی داشت امابه نظر می رسد که مدیریت صدا وسیما باید با تدوین چشم اندازی کلی در راستای تفسیر ناب واقعه عاشورا با بهره گیری از علما و فقها گام بردارد.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی همچنین  با اشاره به پخش مستقیم عزاداری ها از سراسر کشور در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین در رسانه ملی، اظهار داشت: برنامه‌های صدا و سیما در دهه اول محرم قابل تامل بود و تنها اختصاص به بعضی از تکایا و هیات‌ها نداشت.

وی با بیان اینکه صدا و سیما امسال از همه استان‌ها و شهرستان‌ها، جلسات و هیات های منظم را انعکاس داد، از این جهت از رسانه ملی تشکر کرد، و گفت: مدیحه‌سرایی‌ها و اشعاری که امسال در وصف عاشورا پخش ‌شد نسبت به سال‌های گذشته قابل مقایسه نبود .

وی افزود: امسال اشعار تحریف شده و برنامه‌هایی که از لحاظ شرعی اشکال داشتند، بسیار کمتر شده بود. این نماینده مجلس تأکید کرد: قطعا افرادی که امام حسین (ع) را نمی‌شناسند با عملکرد و برنامه‌های ما شیفته او می‌شوند، از این رو باید سعی و تلاش کنیم در عزاداری‌هایمان از اشعار خرافی و تحریف شده استفاده نکنیم و از برنامه‌ریزی‌های دشمن در این زمینه فاصله بگیریم.

نماینده محلات:توجه به مداحان سنتی و سخنرانان با مطالعه، نقطه مثبت رسانه ملی

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: توجه رسانه ملی به روحانیون برجسته ،مداحان سنتی و سخنرانان با مطالعه در محرم امسال کار ارزنده ای بود که رسانه ملی انجام داد.

علیرضا سلیمی درباره کیفیت برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در محرم امسال گفت: برنامه های امسال رسانه ملی یک گام رو به جلو بود و از سه منظر جای تقدیر دارد.

وی در این خصوص تشریح کرد: نکته قابل توجه اول تعمیق معارف دینی بود که نسبت به سال های گذشته نکات مثبت تری داشت و به ویژه در موشکافی و تحلیل مسایل دینی توجه ویژه ای شده بود که جای تقدیر دارد.

دبیر اول کمسیون آموزش و تحقیقات همچنین افزود: روند منظم پخش برنامه های ویژه عزاداری هم در امسال نکته ارزنده ای دیگری بود که باید به آن اشاره کرد، از جمله  پخش و برجسته نمودن برنامه های عزاداری شهرستان هایی مثل اردبیل ، زنجان ، یزد؛ چراکه دسته جات عزاداری و هیات ها در این شهرستانها با شکوه ، منظم و منسجم برگزار می شوندو تاثیرات شگرفی در لایحه های مختلف جامعه برای اجرای عزاداری هایی اصیل به جا می گذارد.

وی در ادامه توجه به مداحان سنتی خوان و نیز سخنرانانی که  با مطالعه به تبیین حقایق مذهبی می پردازند را سومین نکته مثبت برنامه های محرم امسال عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سالهای اخیر برخی مداحان با وارد کردن برخی سبکهای سخیف در مداحی از عزاداری اصیل فاصله گرفته اند، اما رسانه ملی با توجه به مداحان سنتی خوان و اشعار پر محتوایی که مورد تاکید اهل بیت هم بوده است در ترویج فرهنگ اصیل عزاداری گام برداشته است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در پایان با بیان تشکر از زحمات صدا و سیما در تهیه و پخش برنامه های مفید در محرم امسال، اقدامات رسانه ملی را گامی رو به جلو نسبت به سال های گذشته ارزیابی کرد.

جهانگیرزاده:رسانه ملی توانمند در ترویج عزاداری جمعی فرهنگ سازی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ملی با پخش مراسم عزاداری جمعی از شبکه های سراسری توانستند فرهنگ سازی کنند.

جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که رسانه ملی در انعکاس و پوشش مراسم عزاداری امام حسین(ع) توانست در بصیرت افزایی موفق عمل کند، اظهار داشت:صداوسیما به لحاظ شکل دهی و درج تصویر مناسب از آنجه که در عاشورا رخ داده توانست در نشان دادن نهضت عاشورا در شبکه های مختلف صداوسیما کار به یادمانی رادر پرونده کاری ثبت کند.

وی در ادامه افزود: این نوع رسالتی که رسانه ملی در پیش گرفته است می تواند نسل بعد از ما را اغنا کند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به عملکرد مثبت شبکه های استانی از جمله شبکه استانی ارومیه در پوشش مراسم عزاداری سالار شهیدان، خاطرنشان کرد: شبکه استانی ارومیه توانسته در حد بسیار بالایی برنامه های متناسب با ایام ماه محرم را چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی پوشش دهد که این در جای خود قابل تقدیر است.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر مثبت پخش عزاداری های استانهای مختلف از شبکه های سراسری گفت:پخش این مراسم ها در شبکه های استانی و سراسر کشور در انتشار وحدت ملی و آگاهی بخشیدن به افکار عموم توانسته موفق عمل کند که ادامه همین روند منجر به توسعه این تفکرات برگرفته از واقعه عاشورا است می تواند در اتحاد اسلامی اثرگذار باشند.

وی تصریح کرد: اگر رسانه ملی به همین روند در طی سالهای آتی ادامه دهد قطعاً می تواند بسترهای لازم را جهت هر چه بهتر شدن فرهنگ سازی عزاداری جمعی که تاکنون نیز فراهم شده، نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح جهانی گسترش دهد.

کوهکن : تلاش رسانه ملی برای پالایش مداحی ها کاملا مشهود بود

عضو هیات رییسه مجلس گفت: تلاش صدا و سیما برای پخش مداحی ها و اشعار به دور از تحریف و نیز پالایش شده در ایام ماه محرم کاملا مشهود بود.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان با اشاره به برنامه های امسال سازمان صداوسیما در ایام ماه محرم ،اظهار داشت : برنامه های امسال رسانه ملی ، در مقایسه با سال گذشته و سالهای قبل با  مطالعه انتخاب شده بودند و علاوه بر مداحی های سنتی ،کارهای با سبک و سیاق جدید ولی با محتوای تایید شده استفاده شده بود.

وی تنوع برنامه ها ، پخش عزاداریها و پوشش گسترده این مراسم در سراسر کشور را رضایت بخش بود دانست و گفت: هرچند مردم از رسانه ملی انتظار ارایه مطالب پر محتوا دارند، اما امسال کاملا مشهود بود که برای انعکاس برنامه ها و پخش عزاداریها تلاش خاصی شده بود و این مسیر باید ادامه یابد و تکمیل شود.

کوهکن همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای برگزاری تکایا و هیات ها با حضور گسترده مردم به  تلاش صداوسیما در این زمینه ،اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در روزها و ساعات خاصی مانند تاسوعا و عاشورا عزاداریهای با شکوه و گسترده مردم ، در استانهایی مانند زنجان و اردبیل را پخش کرد که بیانگر شور و عشق به حسین (ع) و نشان دهنده وحدت شیعیان و حضور آنان در صحنه عاشورا بود .

بادامچیان :رسانه ملی ، خانه های ایرانیان را مجلس ذکر اباعبدالله کرد

بادامچیان با نقد اظهارات برخی از مسئولین فرهنگی کشور که صدا و سیما در ایام محرم تنها باید برفک نشان دهد تا مردم برای عزاداری به تکیه ها و حسینیه ها و مساجد بروند تاکید کرد: نگاه صنفی به قصه پر شور و شعور کربلا به دلیل کم سوادی برخی از مسئولان  فرهنگی کشور است چرا که عملکرد رسانه ملی خانه های ایرانیان را به مجلس ذکر خوبترین بنده خدا تبدیل کرد .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  واقعه کربلا جلوه بی همتای قصه  شور و شعور آدمی است ، گفت: اینکه گفته شود پخش برنامه‌ها و روضه‌ از کربلا و نجف از رسانه ملی در روزهای تاسوعا و عاشورا موجب خالی ماندن مساجد، تکیه ها و هیاتها می‌شودحرف درستی نیست چرا که هرکجا که ذکر حسین و یاد اهل بیت و تفکر به چرایی این واقعه باشد،کارکرد حقیقی و واقعی خود را داشته است.

وی تصریح کرد: صدا و سیما با برنامه های زنده خود از کربلای معلی توانست بعد مسافت عاشقان امام حسین را از میان بردارد و خانه های ایرانیان را مجلس عزای حسین (ع) نمایدو این همان مطالبه فرهنگی و معنوی است که امام امت و مقام معظم رهبری بر آن همواره تاکید داشته اند.

وی  در ادامه با اشاره به این مطلب که کلام پر مغزی که همزمان با پخش مستقیم تصاویر از کربلای معلی پخش می شد در انتقال  برخی مفاهیم عاشورایی به مخاطبین بسیار موثر بود گفت:مباحث کلامی و فلسفی عاشورایی در روزگاری که غم مصائب اهل بیت ،کشور را سیاه پوش کرده  بهترین فرصت برای تزریق سئوال چرایی و چگونگی این واقعه توسط رسانه ملی به مخاطبین بوده و هست.(پرس تی وی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها