صالحی در کنفرانس بن تاکید کرد:

خروج نیروهای خارجی از افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام مخالفت مجدد ایران با امضای پیمان استراتژیک کابل و واشنگتن، بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرد.
کد خبر: ۴۴۴۱۱۷

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب طی سخنانی در کنفرانس بین المللی افغانستان موسوم به «بن 2» در آلمان با بیان اینکه استقرار امنیت و آرامش در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقویت همکاری های منطقه ای به خصوص با محوریت همسایگان افغانستان ممکن خواهد بود، گفت: کنفرانس «بن یک» در سال 2001 اتفاق خوشایندی بود و در نتیجه آن، دولت قانونی و مجلس مردمی افغانستان در سایه حمایت های جامعه بین المللی ایجاد شدند و مراحل سازندگی آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسیر نقش مهمی ایفاء کرد و در آینده نیز مجدانه در جهت توسعه و پیشرفت و ثبات افغانستان حرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه بازسازی افغانستان و زیرساخت های این کشور زیربنای تقویت امنیت در آن کشور است که باید کانون توجهات جامعه جهانی قرار گیرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان فعالانه شرکت داشته و این روند را ادامه خواهد داد و در این مسیر دست کشورهای دوست را برای همکاری مشترک می فشارد.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه در این 10 ساله اخیر امنیت و آرامش در افغانستان حاکم نشده و حضور نیروهای نظامی فرامنطقه ای، نه تنها موجب ریشه کن شدن تروریسم نشده بلکه باعث نهادینه شدن این پدیده، افزایش ناامنی، کشتار انسان های غیر نظامی، تخریب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزایش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نیروهای خارجی شده است و مایه تاسف است که تولید خشخاش از 200 تن در سال به چندین هزار تن رسیده و درآمدهای حاصله از آن صرف تامین اقدامات و اهداف تروریستی می شود.

صالحی تأکید کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از سپردن امور امنیتی به نیروهای بومی و خروج نیروهای خارجی قویا حمایت می کند و به اعتقاد ما حل مشکلات امنیتی افغانستان راه حل نظامی ندارد و تقویت گفت و گوها بین افغان ها با مساعدت و همراهی کشورهای همسایه امکانپذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن ترور شهید برهان الدین ربانی و دیگر شخصیت های برجسته افغانستان تاکید کرد که علیرغم فقدان استاد ربانی، شورای عالی صلح افغانستان یک روش مناسب برای تقویت گفت و گوهای بین افغان ها بوده و باید مورد حمایت قرار گیرد.

صالحی سپس تلاش برخی از کشورهای غربی برای طولانی کردن حضور خود در افغانستان و حفظ پایگاه های نظامی خود در این کشور بعد از سال 2014 را مغایر با روند استقرار ثبات و امنیت در افغانستان دانست و افزود: معتقدیم هر تلاش بین المللی و منطقه ای در صورتی می تواند موفق باشد که تکلیف حضور نیروهای خارجی و به خصوص پایگاه های نظامی در افغانستان را مشخص سازد.

وی مجددا مخالفت جمهوری اسلامی ایران با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان که منجر به افزایش نظامی گری و حفظ پایگاه های نظامی در افغانستان شده و یک تهدید جدی منطقه ای به شمار می آید را اعلام کرد.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از مشارکت جهانی برای توسعه اقتصادی افغانستان و اعلام آمادگی برای ادامه این مشارکت، تاکید می کند ابتکارات اقتصادی باید با محوریت کشورهای منطقه و بدون انگیزه های سیاسی و سلطه طلبانه باشد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از مشارکت جامعه مدنی افغانستان در سرنوشت این کشور، یادآوری می کند که جمهوری اسلامی افغانستان یک کشور اسلامی با فرهنگ و هویت مستقل و مردمی مسلمان است و در حوزه های سیاسی، فرهنگی و آموزشی ابتکاراتی می تواند موفق باشد که مبتنی بر خصوصیات و ویژگی های فرهنگی مردم افغانستان باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان توسط سربازان خارجی از جمله حمله به غیر نظامیان و اماکن مسکونی را محکوم کرده و از جامعه بین الملل و به خصوص کنفرانس بن می خواهد نسبت به این موارد حساس بوده و با تدابیر لازم از نقض حقوق انسان ها در افغانستان جلوگیری کنند.

صالحی با تأکید بر توسعه مناسبات همه جانبه با دولت افغانستان و آمادگی برای مشارکت در بازسازی این کشور، ثبات، امنیت و آرامش را برای این کشور دوست و برادر از خداوند بزرگ مسئلت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اهمیت ثبات و امنیت کشور برادر، دوست و همسایه افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست های بین المللی در جهت تقویت ثبات و توسعه در افغانستان حمایت کرده و خود نیز بارها مبتکر اجلاس های منطقه ای نظیر اجلاس همسایگان و نشست های چند جانبه بوده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها