طرز کار لامپ‌های فلوئورسنت فشرده (C.F.L) که به لامپ‌های کم مصرف معروفند مانند لامپ‌های مهتابی است. الکترودها، 2 طرف لوله‌ای شیشه‌ای که درون آن با بخار جیوه و گاز آرگون پر شده است، قرار دارند.
کد خبر: ۴۴۳۹۶۶

وقتی جریان برق برقرار می‌شود، الکترون‌ها از میان گاز داخل لوله شیشه، از یک الکترود به الکترود دیگر جریان پیدا می‌کنند. جریان الکترون‌ها بخار جیوه را برمی‌انگیزد و موجب می‌شود الکترون‌ها که در مدار خاصی به دور هسته می‌گردند به تراز بالاتر منتقل شوند.

الکترون‌ها در این حالت، انرژی بیشتر و پایداری کمتری دارند و انرژی اضافی را به صورت نور ماورای بنفش می‌تابانند و به مدار اولیه برمی‌گردند.

اما در میان حباب لامپ‌های معمولی یک فیلامان نازک تنگستنی قرار دارد که نازک بودن و جنس آن موجب می‌شود در مقابل عبور جریان الکتریکی مقاومت بالایی داشته باشد و دمای آن در اثر عبور جریان تا2200درجه سانتی‌گراد بالا برود. این انرژی گرمایی، اتم‌های تنگستن را برانگیخته می‌کند. این اتم‌ها نیز ناپایدارند و سریع به حالت اولیه برمی‌گردند و انرژی اضافه را به صورت نور مرئی می‌تابانند.

بنابراین لامپ‌های معمولی علاوه بر نور، مقدار زیادی گرما نیز تولید می‌کنند؛ در حالی که لامپ‌های فلوئورسنت فشرده در مقایسه با این لامپ‌ها، گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند. به همین دلیل است که لامپ‌های کم مصرف در مقایسـه با لامپ‌های معمولی، 4 تا 6 برابر مصرف را بهینه می‌کنند.

به طور کلی مزایای استفاده از لامپ‌های کم مصرف را می‌توان در چند مورد مهم خلاصه کرد. از جمله این‌که میزان نوردهی هر لامپ کم مصرف 18وات، برابر نور حاصل از یک لامپ رشته‌ای معمولی 100وات است. همچنین مصرف انرژی الکتریکی هر لامپ کم مصرف حدود 20درصد مصرف برق لامپ رشته‌ای مشابه است. از طرف دیگرطول عمر متوسط یک لامپ کم‌مصرف، حدود 10برابر عمر متوسط بهترین نوع یک لامپ رشته‌ای می‌باشد.

لامپ‌های کم‌مصرف در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف و با توا‌ن‌های مختلف از لامپ‌های با وات کم از 5 وات گرفته تا با توان‌های بالاتر تا 250 وات طراحی و ساخته می‌شوند. با این حال از بین لامپ‌های فوق لامپ‌های 11 و 20 وات کاربرد بیشتری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها