دومین جشنواره بین‌المللی مقاومت در 8 رشته هنری تا پایان آذر ادامه دارد

مفهوم مقاومت، هنر ایرانی را جهانی کرده است

دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت که همزمان با هفته بسیج در فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد، آثاری را در 8 رشته طراحی، نقاشی، مجسمه‎سازی، پوستر، کاریکاتور، پویا نمایی، عکس، هنرهای جدید و مفهومی به نمایش درآورده است. از آنجا که این دوره از جشنواره با ایام سوگواری محرم مقارن شده است، مفهوم مقاومت را با حماسه کربلا گره زده و حال و هوایی متفاوت به آن بخشیده است.
کد خبر: ۴۴۳۸۱۲

امسال 117 اثر طراحی، 317 تابلو نقاشی، 58 مجسمه، 124 پوستر، 312 کاریکاتور، 15 فیلم پویانمایی، 138 عکس و 19 اثر مفهومی از هنرمندان ایران و 22 کشور جهان از جمله فلسطین، سوریه، آمریکا، افغانستان، مکزیک، اردن، بحرین، ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، آلمان، نروژ و الجزایر با موضوع دفاع مقدس، بیداری اسلامی منطقه، مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس و... در جشنواره هنر مقاومت به نمایش درآمده است.

به عقیده هنرمندان و مخاطبان هنرهای تجسمی، نمایشگاه امسال مقاومت از نظر سطح کیفی کارها و تعداد کشورهای شرکت‌کننده در آن به نسبت سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته است که نشان از شناخته شدن آن در سطح جهان دارد.

الهام‌بخشی ایرانی‌ها به دیگر هنرمندان مسلمان

در همین ارتباط، حبیب‎الله صادقی که دبیری این جشنواره را بر عهده دارد، می‌گوید: من از ابتدای ارسال آثار به جشنواره در مرحله بازبینی، انتخاب و داوری، کارها را رصد می‌کردم و برای همین با قاطعیت می‌گویم که تمامی آثار به نمایش درآمده در سطحی بسیار مطلوب و با استانداردهای جهانی تولید شده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه می‌دهد: با مرور تاریخ هنر در 100 سال گذشته اگرچه می‌توان دید که جهان از مفهوم اصلی هنر دور شده است، اما در 30 سال گذشته در ایران همواره نقاشان و طراحان ایرانی به سوی هنر معناگرا و کاربردی پیش رفته‌اند که اوج آن را می‌توان در جشنواره هنر مقاومت مشاهده کرد.

صادقی تاکید می‌کند: آثار شرکت‌کنندگان خارجی در این جشنواره بویژه آنان که از کشورهای اسلامی کار ارسال کرده‌اند، نشان می‌دهد که سبک نقاشان، طراحان و کاریکاتوریست‌های ایرانی بر دیگر هنرمندان جهان تاثیر گذاشته و فراگیر شده است.

عدالت‌خواهی مردم جهان

محمد معمارزاده، نقاش با تعریف هنر مقاومت با عنوان هنر ایستادگی در برابر ظلم و ستم زورگویان و ستمکاران، می‌گوید: با توجه به این تعریف، هنر مقاومت هنری جهانی است و محدود به زمان و مکان خاصی نمی‌ماند. خوبی و پاکی در همه جای دنیا خواهان دارد و در مقابل، پلیدی و پلشتی در همه دنیا مورد تنفر ملل مختلف است.

عبدالحمید قدیریان، دیگر هنرمند نقاشی است که هنر مقاومت را ذاتاً هنری جهانی دانسته و می‌افزاید: این مفهوم جهانشمول است و مسیر آن بر پایه برتری حق و نابودی باطل بنا شده که آرمانی جهانی است که در همه فرهنگ‌ها و جوامع بشری بار مثبت واضحی دارد. در واقع چون عدالت‌خواهی وجه مشترک همه جهانیان است، هنر مقاومت هم متعلق به همه مردم دنیاست.

ضرورت نظریه‌پردازی

اما برای گسترش و ارتقای هرچه بیشتر هنر مقاومت که عمری 30 ساله در ایران دارد و اینک تاثیرش را بر دیگر کشورها گذاشته است، چه کاری می‌توان انجام داد؟

سیدعباس میرهاشمی، از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس کشورمان در این باره می‌گوید: علاوه بر ایجاد انگیزه برای خلق آثار هنری با مضمون مقاومت، پژوهش را هم باید در اولویت کار قرار داد و به سمت نظریه‌پردازی در این حوزه پیش رفت.

وی ادامه می‌دهد: با این که ما در 30 سال گذشته در ارائه آثار هنری مقاومت به نسبت خوب کار کرده‌ایم، اما در عرصه پژوهش و انتشار کتاب و مقاله‌های تحقیقی و تحلیلی نتوانسته‌ایم پا به پای کارهای عملی پیش برویم.

کرسی‌های آزاداندیشی هنر

عبدالحمید قدیریان هم در این باره می‌گوید: ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی درباره بحث‌های نظری و نزدیک کردن بحث‌های هنری به مباحث معرفتی و همچنین دعوت از استادان هنری در این زمینه می‌تواند از جمله راهکارهای ارتقای این هنر باشد.

وی تاکید می‌کند: باید به صورت شجاعانه تفکرات افراد اهل فکر در خصوص این موضوع هنری مطرح گردد تا زمینه‌های تعالی آن فراهم شود. در این صورت است که می‌توانیم ایران را به عنوان پایگاه گسترش هنر مقاومت در جهان همچنان حفظ کنیم.

جشنواره جهانی هنر مقاومت که به دبیری حبیب‎الله صادقی و با مدیریت اجرایی محمد حبیبی دومین سال برگزاری خود را تجربه می‎کند، به کوشش بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری فرهنگستان هنر تا پایان آذر در موسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین به کار خود ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها