شبکه الجزیره قطر روز گذشته به نقل از یک دادگاه استانی مصر اعلام کرد اعضای حزب حاکم منحله این کشور اجازه نامزدی برای انتخابات مجلسین مردم و شورا در این استان را ندارند. دادگاهی در شهر منصوره در استان دقهلیه این تصمیم را اتخاذ کرد. این حکم قضایی، تصمیم رئیس کمیسیون عالی انتخابات مبنی بر موافقت با نامزدی اعضای حزب حاکم منحله در انتخابات را در استان دقهلیه ملغی می‌کند. حزب حاکم نظام حسنی مبارک در مصر در ماه آوریل گذشته به طور رسمی منحل اعلام شد.
کد خبر: ۴۴۰۲۸۵

ناظران معتقدند گرچه این محرومیت فعلا از دقهلیه آغاز شده اما به احتمال زیاد به سایر استان‌های مصر هم سرایت خواهد کرد. این در حالی است که رئیس کمیسیون عالی انتخابات پیش از این اعلام کرده بود درخواست نامزدی اعضای حزب حاکم منحله را می‌پذیرد. کمیسیون انتخابات مصر همچنین به صورت تلویحی اعلام کرد حکم صادره در دادگاه منصوره قابل استیناف از سوی اعضای محروم‌شده حزب منحله یادشده است و همه اعضای حزب حاکم در استان دقهلیه که شکایتی از آنان طرح نشده حق نامزدی را دارند. در همین حال احزاب و گروه‌هایی که از حکم دادگاه منصوره استقبال کرده بودند، متعهد شدند اعضای حزب منحله حاکم در سایر استان‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار دهند تا از ورود این افراد به پارلمان آینده جلوگیری شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که مردم مصر خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی 7 آذرماه آماده می کنند . این پارلمان باید ضمن معرفی نخست‌وزیر و تعیین یک دولت موقت کمیته‌ای را برای تدوین قانون اساسی جدید مصر معرفی کند.

در یک تحول دیگر، روز جمعه گذشته گروهی از مسلمانان مصر با تجمع در برابر سفارت فرانسه در قاهره، اقدام موهن یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) را محکوم کردند. نشریه فرانسوی شارلی هبدو در اوایل نوامبر در ویژه‌نامه‌ای به مناسبت بهار عربی، به چاپ تصاویر کارتونی از پیامبر اسلام(ص) مبادرت کرده بود. گروه‌های مسلمان در مصر، لیبی و تونس، ضمن فراخوان مردم به اعتراض علیه این اقدام موهن، از دولت‌های خود خواستند تا فرانسه را تهدید کنند که در صورت عدم لغو مجوز این نشریه و تکرار این اقدامات، روابط خود را با پاریس قطع خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها