عدم اجماع شورای امنیت در مورد فلسطین

اعضای شورای امنیت سه شنبه شب در نشست این شورا برای بررسی موضوع شناسایی فلسطین در سازمان ملل متحد به اجماع نرسیدند و این مساله آمریکا را از وتوی چنین مصوبه‌ای بی‌نیاز می‌کند.
کد خبر: ۴۳۹۸۳۵

به گزارش خبرگزاری مهر، 15 عضو شورای امنیت برای تهیه یک پیش‌نویس درباره به رسمیت شناختن دولت فلسطین به اجماع نرسیدند و این امر نشان می‌دهد که اعضای این شورا براثر فشارهای آمریکا و اسرائیل دچار چند دستگی شده‌اند. آمریکا مهم‌ترین مخالف به رسمیت شناختن فلسطین است و بارها تاکید کرده در صورت رای‌گیری در این زمینه خواسته فلسطینی‌ها را وتو خواهد کرد.

گفته می‌شود اعضـــای شـورای امنیت در این رابطه به 3 دسته تقسیم شده‌اند: گروه اول کشورهایی هستند که حامی تشکیل کشور مستقل فلسطین می‌باشند. گروه دوم شامل کشورهایی هستند که در شرایط فعلی نمی‌توانند به خواسته فلسطین رای مثبت دهند و ترجیح می‌دهند رای ممتنع داشته باشند. گروه سوم اغلب کشورهای هم‌پیمان رژیم صهیونیستی هستند که از مخالفان سرسخت شناسایی کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند.

بنابر اعلام منابع دیپلماتیک، فرانسه، انگلیس، کلمبیا و بوسنی و هرز‌گوین از جمله کشورهایی هستند که به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد رای ممتنع خواهند داد و این مساله به معنای این است که فلسطین نمی‌تواند به حد نصاب برای تحقق خواسته خود که کسب 9 رای از 15 رای شورای امنیت است، دست یابد زیرا برای موافقت شورای امنیت لازم است 9 عضو از 15 اعضای شورا با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافقت کنند و این نیز مشروط بر آن است که هیچ‌کدام از 5 عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس این درخواست را وتو نکند.

تشکیلات خودگــــردان فلسطــین اعلام کرده است در صورت عدم موافقت شورای امنیت با درخواست فلسطین گزینه دیگری جایگزین می‌شود یعنی این‌که درخواست فلسطین به صورت مستقیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته خواهد شد تا فلسطین به جای این‌که سازمان ناظر باشد، یک کشور ناظر بدون عضویت در سازمان ملل باشد.

به گفته منابع دیپلماتیک، فیلیپی مورایس کابرال، نماینده پرتغال که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری را بر عهده دارد، این گزارش را دیروز به کمیته پذیرش اعضای شورا ارسال کرد و قرار است روز جمعه آینده مورد بررسی قرار گیرد.گفته می‌شود جلسه نهایی شورای امنیت برای بررسی این موضوع پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

در همین حال آمریکا با تاکید بر این‌که تشکیل کشور فلسطین تنها باید از طریق مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی انجام شود اعلام کرد کمیته چهارجانبه صلح روز دوشنبه در راستای از سرگیری مذاکرات سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی به بیت‌المقدس سفر خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی و به رسمیت شناختن مرزهای سال 1967 را شرط بازگشت به میز مذاکرات قرار داده است، اما رژیم صهیونیستی می‌گوید برای بازگشت به مذاکرات هیچ گونه پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها