در میان تیم‌های مطرح آسیایی، عربستان، چین و کره شمالی در خطر حذف از مقدماتی جام جهانی قرار دارند

3 امتیازی‌ که فوتبال ایران را به ‌مرحله نهایی می‌فرستد

دو بازی خارج از خانه در فاصله 4 روز از یکدیگر، تکلیف صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2014 را روشن می‌کند.‌ ملی پوشان کشورمان که با پیروزی 6 بر صفر مقابل بحرین، نگاه تمام مدعیان آسیا را به خود جلب کردند حالا یک بار دیگر باید پیروزی بر این حریف را تکرار کنند تا صعودی زودهنگام به مرحله نهایی داشته باشند.
کد خبر: ۴۳۸۱۶۹

تنها نکته‌‌ای که این دو بازی را برای کارلوس کرش و ملی‌پوشان دشوار می‌کند خارج از خانه بودن آنهاست. تیم ملی باید 20 آبان ماه در منامه به مصاف بحرین برود و بلافاصله راهی جاکارتا شود تا 4 روز بعد مقابل اندونزی صف آرایی کند. با این حال کسب 7 امتیاز از 3 بازی دور رفت ضریب اطمینان را در اردوی تیم ملی ایران بالا برده است.

به عبارتی تیم ایران با کسب 3 تساوی از 3 بازی دور برگشت هم می‌تواند به جمع 10 تیم برتر مرحله نهایی صعود کند. به همین خاطر کرش و دستیارانش بیشتر از آن‌که در این 3 بازی دغدغه صعود داشته باشند به فکر آماده کردن تیمی هماهنگ برای رقابت با قدرت‌های برتر آسیا هستند؛ تیمی که بتواند برای سومین بار در تاریخ فوتبال ایران جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به وضعیت دیگر تیم‌های آسیایی در پایان دور رفت مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی 2014.

استرالیا و اردن، تنها تیم‌های 9 امتیازی

هنوز 3 بازی از مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی در آسیا باقی مانده است، اما استرالیا و اردن با کسب تمام امتیازات دور رفت در آستانه صعود از مرحله گروهی قرار دارند.

اردن که از سال 2009 تاکنون زیر نظر عدنان حمد عراقی کار می‌کند حالا آنقدر یکدست و آماده است که در گروه عراق و چین، با 9 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. اردنی‌ها علاوه بر پیروزی خانگی بر چین، عراق را در عراق و سنگاپور را در سنگاپور شکست دادند تا فقط با کسب 3 امتیاز دیگر از 3 بازی باقیمانده به جمع 10 تیم برتر آسیا صعود کنند. اردن که حالا بازیکنان با تجربه‌ای چون عامر شافی (79 بازی ملی‌)، حاتم عاقل (73 بازی ملی )، محمد شلبایه (72 بازی ملی)، عامر دیب و بشیر بنی‌یاسین (68 بازی ملی) را در ترکیب خود دارد بیش از هر زمان دیگر امیدوار است تا شاید برای اولین‌بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.‌ استرالیا هم وضعیتی مشابه اردن دارد. تیم هولگر اوسیک آلمانی هر 3 بازی دور رفت مرحله گروهی خود را با پیروزی پشت سر گذاشت تا با خیالی آسوده به استقبال بازی‌های دور برگشت برود. پیروزی 3 بر یک آنها مقابل عربستان در ریاض، نتیجه‌ای بود که معادلات این گروه را تا حد زیادی تغییر داد. در این گروه تایلند 4 امتیازی، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده استرالیاست و عربستان هم با 2 امتیاز در مکان سوم جدول قرار دارد و عملا نمی‌تواند تهدید جدی برای صدرنشینی استرالیا به شمار آید.

چین و عربستان روی لبه تیغ

اوج حساسیت بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2014 در آسیا را در مرحله بعدی شاهد خواهیم بود؛ جایی که 10 تیم برتر آسیا در 2 گروه 5 تیمی تقسیم می‌شوند تا تیم‌های اول و دوم هر گروه مستقیما به جام جهانی صعود کنند و تیم‌های سوم هم برای نیم سهمیه باقیمانده بجنگند. اما قبل از این‌که به آن مرحله برسیم اضطراب و هیجان در اردوی چند تیم مطرح آسیایی به اوج خودش رسیده است؛ چون آنها اصلا حال و روز خوشی در مرحله ماقبل نهایی ندارند و هیچ بعید نیست که با ادامه این روند شانس حضور در جمع 10 تیم برتر را از دست بدهند.

نکته: استخدام مربیان سرشناسی چون بورا میلوتینوویچ صرب، آری هان هلندی و خوزه آنتونیو کاماچوی اسپانیایی در 10 سال اخیر نشان از توجه ویژه چینی‌ها به تیم ملی فوتبال کشورشان دارد

یکی از این تیم‌های سرشناس عربستان سعودی است. تیمی که با استخدام فرانک رایکارد هلندی آمده بود تا حضور قدرتمندانه در مقدماتی جام جهانی داشته باشد اما در پایان دور رفت مرحله نخست گروهی، حتی یک بار هم طعم پیروزی را نچشید. شکست سنگین 3 بر یک مقابل استرالیا آن هم در ورزشگاه فهد به همراه 2 تساوی بدون گل در زمین عمان و تایلند باعث شده این تیم با 2 امتیاز در رده سوم گروه خود بایستد. حالا رایکارد بیش از هر زمان دیگر سایه سنگین برکناری را بالای سر خود احساس می‌کند و این را هم خوب می‌داند که عرب‌ها سابقه زیادی در اخراج مربیان سرشناش و صاحب‌نام دارند. به این اسامی دقت کنید:

فرانس پوشکاش (1975)، ماریو زاگالو (1984)، کارلوس آلبرتو پریه را (1990)، لئو بین هاکر (1994)، اتو فیستر (1998)، میلام ماچالا (2000)، اسلوبودان سانتراچ (2001) و گابریل کالدرون (2005).

آنها همگی مربیان بزرگی بودند که از تیم ملی عربستان اخراج شدند، پس فرانک رایکارد هم می‌تواند اخراج شود اگر فقط در یک بازی دیگر نتواند عربستان را به پیروزی برساند.

عربستان که بعد از کره جنوبی‌ با 4 حضور‌ به همراه ژاپن پرسابقه‌ترین تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی به شمار می‌رود، برای فرار از بحران کنونی باید تایلند و عمان را در ریاض شکست دهد تا برای بازی آخرش با استرالیا در سیدنی کمترین دغدغه را داشته باشد. در غیر این‌صورت ‌ بعید نیست در همین مرحله شاهد حذف یکی از پرافتخارترین تیم‌هایی آسیایی باشیم.

وضعیت تیم ملی چین در مقدماتی جام جهانی 2014 از عربستان هم بدتر است. چینی‌ها هرچند تاکنون قهرمان جام‌ملت‌های آسیا نشده‌اند، اما از سال 2002 که برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند پیشرفت‌های چشمگیری داشتند. استخدام مربیان سرشناسی چون بورا میلوتینوویچ صرب، آری هان هلندی و خوزه آنتونیو کاماچوی اسپانیایی در 10 سال اخیر نشان از توجه ویژه چینی‌ها به تیم ملی فوتبال کشورشان دارد، اما این توجه تا اینجا که دور رفت مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی در آسیا به پایان رسیده، نتیجه خوبی دربرنداشته است.

تیم ملی چین در بازی اولش، به زحمت در خانه با گل دقیقه 92 از سد سنگاپور گذشت، در بازی دومش در اردن 2 بر یک مغلوب حریف شد و بالاخره در سومین بازی هم در حالی که میزبان عراق بود با یک گل نتیجه را واگذار کرد. با این نتایج چین 3 امتیازی پایین‌تر از اردن 9 امتیازی و عراق 6 امتیازی قرار دارد و برای صعود از این گروه باید در 2 بازی خارج از خانه‌اش مقابل عراق و سنگاپور و همین طور بازی با اردن اکثر امتیازها را بگیرد.

مدعیان سنتی در صدد صعود

کره جنوبی در گروه B، ژاپن و ازبکستان در گروه C و ایران در گروه E، 4 مدعی دیگر فوتبال آسیا هستند که از هم‌اکنون باید آنها را در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در آسیا دید.

کره‌ای‌ها که با سابقه 8 بار حضور در جام جهانی فوتبال، رکوردی قابل توجه میان تیم‌های آسیایی دارند، پس از 3 سال کار کردن با مربیان هلندی چون جو بونفرر، دیک ادووکات و پیک فربیک در سال‌های 2004 تا 2007، الان 4 سال است که با مربیان کره‌ای کار می‌کنند و راضی هم هستند.

کره جنوبی سال 2010 با هو جونگ مو به جام جهانی صعود کرد و حالا هم چون وانگ رائه می‌خواهد تیم ملی فوتبال این کشور را به جام جهانی 2014 برساند. این تیم در دور رفت مرحله گروهی این دوره، لبنان و امارات را در سئول برد، در حالی که می‌توانست کویت را هم در کویت مغلوب کند مقابل این حریف به تساوی یک ـ یک رضایت داد. در این گروه لبنان و کویت با 5 و 4 امتیاز کره 7 امتیازی را تعقیب می‌کنند و مترصد این هستند که این حریف قدرتمند آسیایی شرقی در اولین بازی دور برگشت خود در امارات امتیاز از دست بدهد.

دیگر تیم‌های 7 امتیازی مقدماتی جام جهانی در آسیا ژاپن و ازبکستان هستند. این دو تیم در گروهی که کره شمالی هم حضور دارد تا حدودی خیال خود را از بابت صعود به مرحله بعدی راحت کرده‌اند. شکست یک بر صفر کره شمالی مقابل ژاپن و ازبکستان باعث شده کره‌ای‌ها که اولین بار در جام جهانی 2010 طعم حضور در این رقابت‌ها را چشیدند، این‌بار در خطر حذفی زودهنگام از گردونه بازی‌های مقدماتی قرار بگیرند. کره‌شمالی در این گروه فقط 3 امتیاز دارد و برای فرار از این شرایط باید ازبکستان را در تاشکند و ژاپن را در پیونگ یانگ شکست بدهد؛ اتفاقی که دور از ذهن به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه ورزش ‌/‌ رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها