قرار است ممنوعیت تردد و توقف کامیون‌ها از ساعت 6 صبح تا 22 با جدیت اجرا شود

کنترل تردد کامیون‌ها برای تامین آرامش شهروندان

سرعت سرسام‌آور، سبقت‌های خطرناک، ایجاد صداهای ناهنجار، ترمزهای کشدار خودروهای سنگین از کامیون‌ها و تانکرها گرفته تا تریلرها و کشنده‌های مختلف در اتوبان‌ها و بزرگراه‌های شهر و ارتکاب برخی تخلفات رانندگی توسط آنها بخصوص هنگام شب، مدت‌هاست امنیت رانندگان سایر وسایل نقلیه و بخصوص خودروهای شهری را به خطر انداخته است.
کد خبر: ۴۳۰۴۹۳

حضور خودروهای سنگین فقط در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها نیست که مشکل‌ساز شده است بلکه تردد شبانه کامیون‌های حمل نخاله و مصالح ساختمانی در داخل خیابان‌ها و معابر شهری برای تردد‌های شهروندان و بخصوص عابران پیاده نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

تردد شبانه این خودروهای سنگین در حالی مدت‌هاست خطرآفرین شده که متاسفانه تاکنون مسوولان شهری از شهرداری گرفته تا راهنمایی و رانندگی در این زمینه چاره‌اندیشی نکرده‌اند و طرح جدی نیز در این زمینه به اجرا گذاشته نشده‌است.

اما به نظر می‌رسد این‌بار دیگر پس از مدت‌ها گلایه شهروندان و نارضایتی آنها از وضعیت تردد شبانه کامیون‌ها و سایر خودروهای سنگین در معابر شهری و حتی بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها به نتیجه رسیده و مسوولان راهنمایی ورانندگی قرار‌است با تخلفات خودروهای سنگین به‌طور جدی برخورد کنند.

بر این اساس قرار است در مرحله اول، برخورد با تخلفات خودروهای سنگین در اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این زمینه از آغاز طرح ضربتی برخورد با تخلفات خودروهای سنگین خبر داد و گفت: تردد و توقف خودروهای سنگین در سطح معابر پایتخت فقط از ساعت 22 تا 6 مجاز بوده و پس از آن ممنوع است.

سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به درخواست‌های مردمی برای برخورد با تخلفات خودروهای سنگین که در ساعات پایانی شب و اوایل بامداد در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر انجام می‌شود، توضیح داد: براین اساس طرح ضربتی برخورد با تخلفات خودروهای سنگین از شب سه‌شنبه در پایتخت به اجرا درآمده که در شب اول با بیش از 300 راننده متخلف برخورد شده است.

وی با اشاره به این‌که اجرای این طرح از اتوبان شهید بابایی آغاز شده، گفت: براین اساس با حدود 300 دستگاه کامیون، کامیونت، بونکر، تانکر و کشنده متخلف در این بزرگراه برخورد شده که تعدادی از آنها توقیف و بقیه اعمال قانون شده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌که بررسی‌های پلیس نشان داد عمده تخلفات خودروهای سنگین بخصوص کامیون‌ها در اتوبان‌های تهران سرعت غیرمجاز، تردد در لاین سمت چپ (لاین سرعت) و حمل نخاله و مصالح ساختمانی بدون روکش است، تصریح کرد: براساس تدابیر اندیشیده شده در آستانه مهرماه برخورد با این دسته از تخلفات خودروهای سنگین در جهت کاهش تصادفات، آرام‌سازی ترافیک و افزایش نظم و انضباط ترافیکی در پایتخت آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که این طرح در روزهای آینده در سایر بزرگراه‌های تهران نیز اجرا خواهد شد، گفت: بر این اساس گشت‌های کنترل نامحسوس طبق جدول تهیه شده به صورت تصادفی در بزرگراه‌های تهران مستقر شده و با رانندگان متخلف خودروهای سنگین برخورد می‌کنند.

سردار رحیمی با تاکید بر این‌که تردد کامیون‌ها قبل از ساعت 22 در معابر درونشهری ممنوع است، تصریح کرد: پلیس درخصوص برخورد با این دسته از رانندگان متخلف برنامه ویژه‌ای دارد که بزودی شهروندان شاهد اجرای آن خواهند بود.

رئیس پلیس راهور تهران این هشدار را هم به تمام رانندگان خودروهای سنگین داد که با تمهیدات اندیشیده شده در صورت انجام هرگونه تخلف در بزرگراه‌های تهران بشدت با آنها برخورد خواهد شد.

تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی

در همین حال، تمهیدات ترافیکی مسوولان شهری و پلیس راهور برای کنترل ترافیک روزهای ابتدایی مهر همچنان ادامه دارد. بر این اساس همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از بروز نقص فنی، طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا نیز از اول مهر در تهران اجرا خواهد شد.

با اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا از ابتدای مهر متخلفان 7000 تومان جریمه می‌شوند.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران، خودروهای متخلف ابتدا 7000 تومان جریمه و در صورت عدم رفع نقص و اخذ معاینه فنی توقیف می‌شوند.

سردار رحیمی در گفت‌وگو با مهر تاکید می‌کند، موتورسیکلت‌ها نیز شامل این طرح شده و در صورت دودزا بودن از سوی پلیس توقیف می‌شوند.

برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی فقط شامل موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی نخواهد بود چراکه رئیس پلیس راهور تهران با هشدار جدی نسبت به رفع نقص فنی خودروهای عمومی تصریح کرد: در صورتی که خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نسبت به رفع نقص و اخذ برگه معاینه فنی اقدام نکنند، پلیس با آنها برخورد جدی می‌کند.

بی‌توجهی به تذکر همیاران پلیس؛ 5 امتیاز منفی

روز گذشته اولین روز بازگشایی مدارس با برگزاری جشن شکوفه‌ها در مدارس کشور بود که مسوولان مختلف از آموزش‌و پرورش گرفته تا راهنمایی و رانندگی با حضور در جمع دانش‌آموزان، نخستین روز بازگشایی مدارس را هرچند به‌صورت غیررسمی گرامی داشتند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعدادی از دانش آموزان در رده‌های سنی و تحصیلی مختلف در کنار پلیس راهور حضور موثر و چشمگیری در کنترل تخلفات رانندگی خواهند داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته با حضور در جمع تعدادی از همیاران پلیس در یکی از مدارس تهران با بیان این‌که اهمیت وجود هر همیار پلیس در هر خودرو به منزله حضور پلیس است، گفت: همگان ملزم به اطاعت از تذکرات همیاران پلیس هستند و اگر مراقب یا همیار پلیسی برای راننده‌ای پرچم بزند تا دانش‌آموزان از عرض معابر عبور کنند و آن راننده سرپیچی کند، نمره منفی به او تعلق می‌گیرد.

سردار اسکندر مومنی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی ،عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبور و مرور محصلان یا پلیس مدرسه برای رانندگان خودروهای شخصی 3 امتیاز و خودروهای عمومی 5 امتیاز منفی دارد.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها