وزیر بهداشت علت اصلی شیوع بیماری وبا در کشور را ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و آبیاری سبزیجات با فاضلاب عنوان کرد و گفت: موارد فوتی وبا در کشور کمتر از انگشتان دست است.
کد خبر: ۴۲۷۲۵۰

به گزارش ایسنا، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه افتتاح چند طرح بهداشتی در مشهد افزود: متاسفانه در برخی از مناطق روستایی سبزیجات و صیفی‌جات، به صورت غیرقانونی با فاضلاب آبیاری می‌شود و در برخی از موارد نیز آب مورد استفاده کلرزنی نشده و باعث شیوع این بیماری می‌شود که در این دو مورد، عدم نظارت دقیق توسط بخش خصوصی علت آن است.

وی در خصوص آمار مبتلایان و تعداد افراد فوتی مرتبط با وبا در کشور اظهار کرد: تعداد این افراد در کشور زیاد نیست و تعداد فوتی‌های ما در استان خراسان رضوی صفر و در کل کشور کمتر از تعداد انگشتان دست است.

وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد: حتما قبل از استفاده از سبزیجات، آنها را به صورت کامل و در 4 مرحله بشویند و به هیچ وجه از آب غیر لوله‌کشی استفاده نکرده و از دستفروش‌ها نیز مواد غذایی خود را تهیه نکنند.

دستجردی درباره ممنوعیت استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها گفت: منع استفاده از سبزیجات را اعلام نکرده‌ایم و هر کسی که می‌خواهد از سبزیجات استفاده کند، با رعایت شستشوی چهار مرحله‌ای، مانعی نیست، اما به علت عدم شستشوی مناسب در برخی از رستوران‌ها تا اطلاع ثانوی عرضه سبزیجات در رستوران‌ها ممنوع شده است.

وی همچنین درباره شیوع بیماری سالک و برنامه وزارت بهداشت برای مقابله و پیشگیری از آن گفت: برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده تا سالک به صورت کامل ریشه‌کن شود؛ به طوری که امسال نسبت به سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری سالک در کشور 5 تا 6 هزار مورد کمتر از سال گذشته بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در برخی از مناطق مشهد بویژه در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و به علت تخریب‌هایی که صورت می‌پذیرد، حشره ناقل سالک رشد و نمو می‌کند که با پیگیری‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این مشکل در اطراف حرم حل شد و در بقیه مناطق نیز برنامه ما، ریشه‌کنی سالک طی چند سال آینده است.

دستور رئیس‌جمهور برای گسترش برنامه پزشک خانواده

دستجردی درباره آخرین خبرها از اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور، گفت: هیچ مشکلی در اجرای این طرح وجود ندارد و اگر معاونت نظارت راهبردی هر چه زودتر بودجه این بخش را به وزارت بهداشت اختصاص دهد، مشکلی نداریم. رئیس‌جمهور نیز دستور داده به جای اتمام این طرح طی چهار سال، ظرف 2 سال به صورت کامل اجرایی شود.

وزیر بهداشت درخصوص معوقات سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت مبلغ 350 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر بویژه سازمان تامین اجتماعی طلبکار است که با پرداخت این مبلغ مشکلات ما مرتفع می‌شود.

وی درخصوص بیمه‌های تکمیلی و ارائه خدمات این بخش در بیمارستان‌های دولتی گفت: امکان حضور بیمه‌های تکمیلی در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد و باید مقدمات آن فراهم شود. معاونت درمان وزارت بهداشت در حال پیگیری این موضوع است.

افزایش 4000 تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور

وزیر بهداشت گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال 4000 تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده و تا پایان سال نیز جشن تکمیل شبکه بهداشت روستایی در کل کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال تمامی فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای رشته‌های پزشکی، بدون چون و چرا در کل کشور توزیع می‌شوند و سعی می‌کنیم طی یک تا 2 سال آینده کمبودهای نیروی انسانی در کشور را مرتفع کنیم. همچنین امسال 1600 متخصص با تخصص‌های گوناگون در سراسر کشور توزیع شده و مشغول به کار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها