ایران یکی از پیشگام ترین کشورها در کمک رسانی به قحطی زدگان سومالی بوده و برای بررسی استمرار این کمک ها رئیس جمهور سومالی به زودی به تهران می آید

صالحی در موگادیشو: کمک‌های ایران به سومالی ادامه خواهد یافت

یک روز پس از روز همبستگی ملی مردم ایران با مردم قحطی‌زده سومالی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی کارشناسی و امدادی وارد موگادیشو پایتخت این کشور شد. با تشدید بحران خشکسالی و بروز قحطی در منطقه شاخ آفریقا خصوصا کشور سومالی، دیپلماسی رسمی و عمومی در کشور در جهت کمک به مردم این منطقه فعال شد و مردم مسلمان ایران با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب برای کمک به قحطی‌زدگان این کشور شتافتند. همچنین پس از کمک دویست میلیون ریالی رهبر معظم انقلاب اسلامی به قحطی‌زدگان سومالی، مراجع عظام تقلید نیز مردم را به یاری مسلمانان این کشور آفریقایی توصیه کردند و آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی 3 تن از مراجع تقلید با اختصاص مبالغی برای کمک به مردم قحطی‌زده سومالی، مصرف یک سوم از سهم امام(ع) را در این راستا جایز دانستند.
کد خبر: ۴۲۴۵۴۵

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز در مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بر ضرورت ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به مردم سومالی تاکید کرد و حالا رئیس دستگاه دیپلماسی گام‌های جدیدی را در این راستا برداشته است و با سفر به موگادیشو، ضمن دیدار با مقامات این کشور، از روند کمک‌رسانی به مردم بازدید و بر ادامه کمک‌ها تاکید کرد. حسن قدمی معاون وزیر کشور و روح‌الله احمدزاده معاون رئیس‌جمهور و مریم مجتهدزاده مشاور رئیس‌جمهور شماری از همراهان وزیر امور خارجه در این سفربودند.همچنین در این سفر هیاتی از بخش‌های امدادرسانی هلال احمر شامل متخصصان منابع آب و کشاورزی کشورمان به منظور بررسی شرایط قحطی‌زدگان در سومالی، صالحی را همراهی کرد. همزمان با ورود وزیر امور خارجه به سومالی 80 تن از کمک‌های غیرنقدی ایران به مردم این کشور در فرودگاه موگادیشو ترخیص شد و صالحی، در فرودگاه موگادیشو به خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگام‌ترین کشورها در کمک‌رسانی به قحطی‌زدگان سومالی بوده و برای بررسی استمرار این کمک‌ها قرار است رئیس‌جمهور سومالی بزودی به تهران سفر کند.

وزیر امور خارجه در فرودگاه موگادیشو، مورد استقبال وزیر خارجه، وزیر امنیت خارجی و وزیر کشور سومالی قرار گرفت و بعد از دیدار با وزیران کشور و خارجه این کشور در حاشیه دیدارش با محمود محمدابراهیم همتای سومالیایی خود در خصوص تداوم رایزنی‌های ایران برای کمک به مردم سومالی گفت: وزارت امور خارجه در تماس دائمی با مقامات سومالی است.صالحی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از 20 روز قبل ارسال کمک‌ها برای مردم سومالی را آغاز کرده و تاکنون 6 محموله از کمک‌ها در اختیار قحطی‌زدگان قرار گرفته است.صالحی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم یک محموله 5 هزار تنی هم با کشتی به سومالی ارسال شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه زیرساخت‌های پزشکی مبلغ 2 میلیون دلار کمک بلاعوض علاوه بر 25 میلیون دلار تصویب شده توسط هیات دولت به سومالی اختصاص داده است.پس از این دیدار، وزیر امور خارجه در محل نخست وزیری سومالی حضور یافت و با عبدالولی محمد علی نخست‌وزیر سومالی دیدار و گفت‌وگو کرد. عبدالولی در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از مساعدت‌های مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به قحطی‌زدگان سومالی خواستار استمرار این کمک‌ها با توجه به گستردگی تاثیرات منفی قحطی بر شرایط زندگی مردم سومالی شد.وزیر امور خارجه همچنین در سفر به سومالی از اردوگاه‌های قحطی‌زدگان این کشور دیدار کرد و در جریان روند امدادرسانی به آنها بویژه از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. مشاور امور زنان رئیس‌جمهور نیز که به منظور آگاهی از وضعیت زنان و کودکان قحطی‌زده سومالی و کمک به آنها صالحی را همراهی می‌کند، بازدید از اردوگاه داداب در مرز کنیا و سومالی را که 4 هزار نفر از مردم سومالی در آنجا اسکان داده شده‌ا‌ند، از برنامه‌های این سفر خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجتهدزاده همچنین در نامه‌ای به اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی، سودجویی استعمارگران در قاره آفریقا و تداوم برخی دخالت‌های بیگانگان در سومالی را از مولفه‌های تشدید بحران چند ساله در این کشور دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها