باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستار اتحاد نیروها در برخورد با معضل مالی این کشور شد. این خواست در حالی مطرح می‌شود که حزب جمهوریخواه آمریکا خواهان کناره گیری تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری شده است.
کد خبر: ۴۲۰۶۷۵

به گزارش دویچه وله، کاهش اعتبار مالی ایالات متحده آمریکا به بحث‌های فراگیری در این کشور انجامیده است. آمریکا دیگر کشوری نیست که در سطح جهان، چون آلمان و سوئیس، از بالاترین سطح اعتبار مالی برخوردار باشد. پس از 70 سال اعتبار مالی این کشور کاهش یافته است.

روز شنبه 6 اوت آژانس اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" رسما اعلام کرد که این سازمان رتبه اعتباری آمریکا را یک درجه کاهش داده و اعتبار مالی آمریکا نزد این سازمان از AAA به +AA کاهش یافته است.
 
البته شماری از تحلیلگران معتقدند که "استاندارد اند پورز" تنها یکی از سه آژانس اصلی اعتبارسنجی جهان است و تا زمانی که دو سازمان دیگر رتبه اعتبار مالی دولت آمریکا را کاهش نداده اند، تاثیر این اقدام چندان اهمیتی نخواهد داشت.

اوباما خواستار اتحاد

اگرچه مسئولان "استاندارد اند پورز" وجود اشتباهاتی در محاسبات خود را پذیرفته‌اند، اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به سرعت متوجه جدی بودن شرایط شده و از احزاب دمکرات و جمهوریخواه خواسته است که به اختلافات خود در زمینه قروض آمریکا پایان دهند و همراه با هم به تنظیم بودجه کشور بپردازند.

اوباما عصر شنبه 6 اوت به وقت محلی آمریکا گفت، او اعتقاد دارد که اکنون رهبران مردم از احزاب گوناگون باید کنار هم قرار گیرند و در راه تقویت اقتصاد و ایجاد بنیاد مالی پر قدرت کشور بکوشند.

جان چمبرز، رئیس "استاندارد اند پورز" نیز همین خواست را برای چندمین بار مطرح کرده است. او در مورد سطح بالای قروض دولتی در آمریکا اعلام کرد که کاهش اعتبار مالی آمریکا به شرایط کنونی این کشور مربوط نمی شود، حتی دولت پیشین آمریکا نیز مسئول این شرایط نیست.

رئیس "استاندارد اند پورز" در ادامه تصریح کرد که دولت آمریکا مدتهاست که بالاتر از ظرفیتهای واقعی مالی خود قرار دارد، اما اختلاف نظرهای اخیر در مورد بالا بردن سقف بدهیهای مالی دولت آمریکا سبب شد تا بازارهای جهانی به هراس افتاده و اعتبار مالی آمریکا نزد این آژانس کاهش یابد.

کاخ سفید آمریکا اعلام کرده است که اوباما در نظر دارد در هفته های اخیر طی گفتگو با نمایندگان کنگره آمریکا، آنها را امیدوار کند که برنامه‌های معقول و درازمدت برای اوضاع مالی کشور، به دور از اختلافات ایدئولوژیک میان احزاب، تصویب شود.

اما حزب جمهوریخواه آمریکا اوباما را مسئول پاسخگویی به اوضاع نابسامان کنونی میدانند و میشل باخمن، نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آینده از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواستار کناره گیری وزیر خزانه داری اش، تیموتی گایتنر شده است.

اکنون کارشناسان منتظر واکنش بعدی جهانی نسبت به کاهش رتبه اعتبار مالی ایالات متحده آمریکا در بازارهای  بورس جهان و بروز نوساناتی هستند که میتواند روز دوشنبه 8 اوت به همین دلیل در این بازارها بوجود آید.

ادامه گفتگوهای اضطراری درباره بحران مالی منطقه یورو

در ادامه بحران مالی بین المللی روز یکشنبه 7 اوت گفتگوهای اضطراری به منظور برگرداندن آرامش به بازارهای مالی پیش از آغاز هفته کاری در روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

بار دیگر توجه تحلیلگران اقتصادی از آمریکا به اروپا منتقل شده است. روز شنبه "استاندارد اند پورز" یکی از سه سازمان بین المللی اعتبار سنجی، اعتبار مالی ایالات متحده را یک درجه کاهش داد.

این اقدام با واکنش های شدید و ابراز نگرانی های گسترده بین المللی و داخلی روبرو شد.

در اروپا، نگرانی از بابت کشیده شدن بحران مالی به ایتالیا شدت گرفته است و احتمال دارد که بانک مرکزی اروپا تصمیم بگیرد بخشی از بدهی های این کشور را بخرد.

کشور دیگری که ممکن است در معرض افزایش مشکلات مالی و عدم توانایی برای پرداخت بدهی‌هایش قرار داشته باشد، کشور اسپانیا است.

روسای بانک های مرکزی هفده کشور عضو منطقه مالی یورو، عصر روز یکشنبه یک کنفرانس ویدیویی برای بررسی واکنش بانک مرکزی اروپا به این نگرانی‌ها برگزار کردند.

ممکن است که بانک مرکزی اروپا ناچار شود که به منظور پیشگیری از تکرار آنچه در یونان، ایرلند و پرتغال روی داد، اوراق قرضه بانک های ایتالیا و اسپانیا را خریداری کند. در غیر اینصورت امکان دارد که این دو کشور هم نیازمند دریافت وام‌های هنگفت برای پرداخت قسط بدهی‌هایشان بشوند.

ایتالیا و اسپانیا، سومین و چهارمین اقتصاد بزرگ در میان اعضا منطقه مالی یورو هستند و میزان بدهی های آنها بیش از آن است که بانک اروپا بتواند برای کمک مالی به آنها وام بدهد.

از طرف دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی آلمان چندان تمایلی به خریدن اوراق قرضه ایتالیا ندارد مگر آنکه دولت ایتالیا برنامه ریاضت اقتصادی مشخصی را برای کاهش کسری بودجه آغاز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها