اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی ‌در‌باره سریال مختار‌نامه

«مختارنامه» در جهان اسلام ماندگار می‌شود

با پایان یافتن سریال مختارنامه، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره این اثر فاخر تلویزیونی و تاثیرات آن به اظهارنظر پرداختند.
کد خبر: ۴۲۰۱۴۸

بروجردی : یک اثر فاخر و بی نظیر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: سریال مختارنامه در انتقال تحولات بعد از عاشورا کار فاخر و بی‌نظیری را به تصویر کشید که به جرات می‌توان گفت در جهان اسلام ماندگار خواهد شد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مجلس تی.‌وی با تاکید بر اثرات مطلوب سریال مختارنامه در اذهان مردم افزود: غنای هنری این مجموعه تلویزیونی باعث شد مردم داستان حوادث عاشورا را بادقت وظرافت رصد کنند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این سریال، بحث و گفت‌وگوهای کارشناسان تاریخی و مذهبی بعد از سریال بود که در افزایش بصیرت مردم و ولایت‌پذیری تاثیر گذاشت. بروجردی اظهار کرد: در کل جهان اسلام بعید به نظر می‌رسد، فیلمسازانی توانسته باشند حوادث تاریخ اسلام را این‌گونه به تصویر بکشند و چنین تاثیر شگرفی به جای گذارند، بویژه این‌که مختارنامه توانست در مقوله بصیرت و ولایت‌پذیری و همچنین حمایت از ولایت فقیه نیز اثربخش باشد.

بادامچیان: نوگرایی ویژگی مهم مختارنامه

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور هم گفت: مختارنامه تنها سریالی بود که نه تنها هیچ نقطه‌ضعفی نداشت بلکه از نقاط قوتی همچون نوگرایی در ساخت بهره‌مند بود.

اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران گفت: این روز‌ها مردم یا مخاطبین رسانه ملی به دنبال موضوعی نو وجدید هستند و از این جهت سریال مختارنامه که سریالی نوگرا بود توانست جای خود را در دل مخاطبین باز کند.وی با تاکید بر ساخت نوگرایی سریال مختارنامه در مقایسه با سایر فیلم‌ها افزود: تیزبینی رئیس سازمان صدا و سیماوتدبیر واقع بینانه آن در پخش سریال مختارنامه نشان داد که رسانه ملی طی این چند سال شتاب‌زده عمل نکرده و سریالی ساخته است که رضایت مردم را جلب کند و این درخور ستایش و تقدیر است.

آرین‌منش: مختارنامه به‌یادماندنی است

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز معتقد است که 3 مولفه محتوا، جلوه‌های سمعی و بصری و حضور افراد زبده سبب جذب مخاطب در سریال تاریخی مختارنامه شده است.جواد آرین‌منش در توصیف این سریال عظیم گفت: سریال مختارنامه را درمجموع با همه ضعف‌ها و قوت‌ها باید در زمره سریال‌های موفق صدا و سیما که در دوره ریاست آقای‌ضرغامی ساخته شده، ارزیابی کرد.نماینده مشهد در خانه ملت معتقد است که این سریال جزو پرهزینه‌ترین و درعین حال از به‌یاد ماندنی‌ترین سریال‌های رسانه ملی است.

وی آمار 65 درصدی جذب بیننده را برای این سریال قابل توجه دانست و به تصویر کشیدن بخش مهمی از تاریخ تشیع و نیز اسلام را در این قضیه موثر عنوان کرد.

افتخاری: قابل ارائه به جهان اسلام

همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مجموعه «مختارنامه» را از برگ‌های درخشان کارنامه صداوسیما و مدیریت عزت‌الله ضرغامی دانست.لاله افتخاری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این سریال از مجموعه آثار فاخر تلویزیونی و قابل ارائه به جهان اسلام است.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این که ساخت چنین مجموعه‌هایی باید تقویت شود، پیشنهاد کرد: صداوسیما در طرحی با کمک هنرمندان متعهد، یک دوره تاریخ ادیان را به صورت سریال یا فیلم تولید کند.

رهبر: درس‌هایی از زندگی گذشتگان برای امروز

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفت: با این که نتوانستم همه قسمت‌های این سریال را ببینم، اما با دیدن آن چند قسمت نیز بسیار لذت بردم.فاطمه رهبر با بیان این که «مختارنامه» سریال موفقی در کارنامه صداوسیما است، افزود: هر چند این سریال صحنه‌های خشونت‌آمیزی داشت که می‌توانست کمتر هم باشد، اما مطمئنا نکات فراوانی برای مخاطبان داشت.وی با بیان این که مختار جزو شخصیت‌های کمتر شناخته شده تاریخ اسلام بود، گفت: بسیاری از مردم تنها نامی از مختار شنیده بودند و آگاه به جزئیات اتفاقات آن زمان نبودند که این سریال علاوه بر شناساندن ویژگی‌های آن دوران توانست درس‌هایی نیز برای امروز ما داشته باشد.

قربانی: بصیرت‌بخشی نتیجه این سریال بود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم گفت: مختارنامه سریال بسیار خوب و موفقی بود که توانست در آگاهی و بصیرت بخشی به مردم تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام موسی قربانی در این رابطه افزود: اصولا سریال‌هایی که با فطرت و اعتقادات مردم سروکار دارند، تاثیر زیادی هم روی مردم دارند.نماینده مردم قائنات در مجلس خاطرنشان کرد: البته در زمینه سریال‌های تاریخی و سریال‌هایی که به موضوعات صدر اسلام می‌پردازند، مسوولان باید هوشیار بوده و نسبت به شبهات هم توجه داشته باشند که مبادا احکام فقهی و شبهات در آن آثار، غلط جلوه داده شوند.قربانی ادامه داد: مظلومیت ائمه اطهار، تاریخ صدر اسلام، بی‌بصیرتی خواص صدر اسلام، لزوم تبعیت از ولایت امر، بی‌صداقتی دشمنان نظام اسلامی، مجموعا مواردی هستند که باید به آنها توجه داشت چرا که شناخت این شاخص‌ها رشد فکری و فرهنگی جامعه را بالا می‌برد.

فرهنگی: پاسخ به یک نیاز ضروری

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: سریال مختارنامه توانست بخشی از تاریخ را بازگو کند و در پی آن به دلیل تکنیک و هنرآفرینی هنرمندان در قالب متن‌ها و همچنین ترویج آموزه‌های تاریخی نمره قابل توجهی را کسب کند.محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اثربخشی سریال مختارنامه در بین افکار عمومی افزود: ضروری است با تولید سریال‌های تاریخی و مذهبی، بخش عظیمی از تاریخ اسلام را از طریق انتقال مفاهیم در ذهن مخاطب حک کنیم که سریال مختارنامه توانست پاسخگوی این ضرورت باشد.وی تصریح کرد: کشور ما نیاز دارد که آثار فاخری چون مختارنامه تهیه و تولید شود تا از این طریق ارزش‌های والای اسلامی بیش از بیش شناخته شود.

نوباوه: حرکت تازه در جهان اسلام

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که مختارنامه یکی از فاخرترین سریال‌های سازمان صداوسیماست، گفت: ساخت و تولید برنامه‌های تاریخی و فیلم‌های مذهبی که بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، حرکت تازه‌ و ویژه‌ای در جهان اسلام به حساب می‌آید.

بیژن نوباوه با اشاره به سریال مختارنامه و آثار تاریخی که طی چند سال گذشته ساخته شدند، اظهار کرد: ساخت سریال‌های تاریخی مانند یوسف پیامبر و مختارنامه نیاز امروزی جامعه ما و جامعه جهانی است.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام بخصوص در زمینه هنری این وظیفه را دارد که اقدام به ساخت برنامه‌ها و سریال‌های تاریخی کند و این روند باید ادامه پیدا کند.

کوهکن: مختارنامه اثری تاریخی و بزرگ بود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر این‌که مختارنامه اثری تاریخی و بزرگ بود، گفت‌: سریال‌های تاریخی که صدا و سیما اقدام به ساخت و تولید آنها کرد مانند یوسف پیامبر، مختارنامه، امام علی (ع) و ولایت عشق، جزو فاخرترین آثار تولیدی و بسیار تأثیرگذار بود.

محسن کوهکن با اشاره به سریال مختارنامه و اقدام صداوسیما در ساخت و تولید آثار تاریخی طی چند سال گذشته، اظهار کرد: شاید ده‌ها ساعت سخنرانی و خواندن کتاب در مورد این وقایع تاریخی، نمی‌توانست حتی 10 درصد اثری را که این سریال‌ها در افکار عمومی مردم گذاشت، داشته باشد.

این نماینده مجلس هشتم یادآور شد: به هر میزان که صدا و سیما اقدام به ساخت برنامه‌هایی که وقایع تاریخی به خصوص آنهایی که صرفا یک داستا‌ن وعبرت‌هایی را به دنبال ندارد بلکه بصیرت افراد را در عالم سیاست و امور افزایش می‌دهد، کند، بسیار می‌تواند در کشور ما تأثیرگذار باشد.

کامران: نماد استفاده از زبان جهانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: هنر، زبان مشترک در جوامع مختلف است. به همین دلیل هم بااین زبان، وقایعی نظیر مختار از قعر تاریخ می‌آید و بر دل مخاطبان امروزی می‌نشیند.

حسن کامران، نماینده اصفهان افزود: در سریال باارزش مختارنامه، استفاده هنرمندانه از ابزار سریال‌سازی توانست فرهنگ حق‌طلبی و شهادت را به زبانی بیان کند که برای جوانان و نوجوانان هم قابل درک باشد.

وی افزود: اگر این سریال را به کشورهای دیگر صادر کنیم، می‌توانیم حقانیت شهادت‌طلبی را به نمایش بگذاریم و این مفهوم متعالی را القا کنیم که وقتی حق ضایع می‌شود، شیعه از جان و خون خود و خانواده می‌گذرد.

آقاتهرانی: مختارنامه دارای تاثیرات عمیق اخلاقی بود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این‌که کسانی بخواهند تاریخ رابه شکل فیلم و سریال درآورند بسیار مطلوب و درست است و باید از این تلاش‌ها تقدیر کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی افزود: به تصویر کشیدن تاریخ اسلام، یاران پیامبر، آیات قرآنی یا داستان‌های قرآنی به صورت فیلم و سریال دارای تاثیرات اخلاقی و معنوی بسیار است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: پیش از ساخت مختارنامه کسی از مختار نام و نشانی نمی‌دانست در حالی که برهه مربوط به وی و کار عظیمی که انجام داد، یکی از قسمت‌های موثر و مهم تاریخ اسلام است که صداوسیما بدرستی آن را به تصویر کشید.

وی ادامه داد: قطعا کسانی که بصیرت دارند و نیز تاریخ را خوانده‌اند و نیز با سنت‌های الهی آشنایی دارند می‌دانند که سنت‌های خداوند به صلاحدید خود در دوره‌های مختلف تکرار می‌شود، هرچند قرن‌ها از آن گذشته باشد و از این جهت پرداختن به مضامین مطرح شده در مختارنامه حائز اهمیت است.

کوثری: نشانه‌ای از توانمندی فیلمسازان کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره سریال مختارنامه گفت: این سریال کار بسیار پربار و عظیمی بود که سرمایه و وقت بسیاری را صرف کرد. اسماعیل کوثری افزود: مختارنامه توانست کار بسیار پخته و ماندنی را ارائه کند که این نشان‌دهنده توانمندی فیلمسازان کشورمان بوده و بسیار قابل تقدیر است.وی تصریح کرد: آنچه در مختار نامه به تصویر کشیده شد بسیار عبرت آموز است و درس بزرگ این سریال به نظر من این است که باید در لحظات حساس تصمیمات درست اتخاذ کنیم.کوثری در پایان افزود: در بحث تاریخی مختارنامه بسیار کار شده اما جالب‌ترین قسمت این سریال میزگرد تحلیلی و تخصصی آن بود که به کامل شدن سریال بسیار کمک کرد.

آجورلو: مختارنامه در همه دوره‌ها قابل پخش است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: اغلب تولیدات تلویزیونی تاریخ مصرف دارند، ولی مختارنامه از جمله مجموعه‌هایی است که در هرزمان و هر دوره‌ای قابل پخش است.فاطمه آجورلو با اشاره به این‌که ساخت این سریال نوعی ادای دین به شهدای تاریخ شیعه است، گفت: این اثرتلویزیونی علاوه بر اتکا به مستندات تاریخی معتبر، جذابیت‌های بصری و نمایشی داشت که از نظر هنری هم آن را از دیگر تولیدات سال‌های اخیر تلویزیون و سینما، مستثنا می‌کرد.عضو فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: مختارنامه با بیان صادقانه وقایع تاریخی توانست افتراق میان جمعیت دوستداران امام حسین(ع) و لشکریان مختار را آسیب‌شناسی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها