گفت‌وگو با اریک کانتونا ، مهاجم اسبق تیم ملی فرانسه

نه ‌پلاتینی و نه ‌زیدان، ‌فقط خودم بهترینم!

شاید اگر در تاریخ مدرن فوتبال 3 بازیکن بزرگ بوده‌اند که به‌خاطر بدشانسی نتوانسته باشند در جام جهانی شرکت و با گلزنی در آن نامشان را در تاریخ این رویداد مهم ثبت کنند، یکی از آنها اریک کانتونا است. مهاجم تیم‌های لیدز و منچستریونایتد تنها 40ثانیه با جام جهانی 1994 فاصله داشت که پاس اشتباه دیوید ژینولا به او نصیب بلغارها شد و همان توپ وارد دروازه فرانسه شد و آنها از جام حذف شدند. دست‌هایی در فدراسیون فوتبال فرانسه او و ژینولا را از تیم در جام‌جهانی‌1998 کنار گذاشتند تا او برای همیشه شانس بازی در مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان را از دست بدهد. او در گفت‌وگو با روزنامه دیلی استار به مرور روزهای خوبش در یونایتد پرداخته و پاسخ‌های صریحی به برخی سوالات داده است.
کد خبر: ۴۱۵۷۹۳

انگیزه‌ات برای فوتبال حرفه‌ای چه بود، شهرت؟ موفقیت؟ پول؟

موفقیت و افتخار. ولی واقعا اینها فرقی ‌باهم دارند؟ بعضی‌ها می‌گویند من زود فوتبال را کنار گذاشتم اما همیشه دنبال این بودم تا در بازی‌ام پیشرفت کنم و به‌تیمم ‌کمک کنم، اما وقتی متوجه شدم نمی‌توانم پیشرفت کنم بازی را کنار گذاشتم. در کنار آن انگیزه‌ام را هم از دست داده بودم. اما درباره پول باید بگویم اگر کسی از شما بخواهد صد پوند بدهید و در بازی فینال جام حذفی بازی کنید این کار را انجام نمی‌دهید؟ برای من یک رویا بود که بدون پرداخت پول در بازی باشم و البته پول هم در منچستریونایتد می‌گرفتم. گرچه پول نمی‌تواند در این سطح برای شما انگیزه ایجاد کند بلکه فقط رویایی است که خیلی زود به آن دست پیدا می‌کنید.

در سال 1993 مقابل بلغارستان پاس اشتباه دیوید ژینولا باعث شد کاستادینف گل دوم را در وقت تلف شده به ثمر‌برساند و سوئد و بلغارستان به جام جهانی برسند. فکر می‌کنی اگر در جام جهانی بازی کرده بودی شرایط فرق می‌کرد؟

من خاطره خیلی بدی دارم چون تا 3 بازی آخر مرحله مقدماتی ما باختی در بازی‌های مقدماتی نداشتیم. اول مقابل سوئد بازی کردیم واگر پیروز می‌شدیم صعود می‌کردیم اما در حالی که یک بر صفر پیش بودیم در 10 دقیقه پایانی گل خوردیم و نیاز به مساوی مقابل بلغارستان پیدا کردیم. ما در آن بازی یک بر صفر جلو بودیم و گل را هم من زدم. اما آنها پیروز شدند و صعود کردند و در جام هم هر دو به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند. این نشان می‌دهد اگر ما در جام بودیم حداقل به این مرحله می‌رسیدیم. بازیکنان ما باتجربه بودند ولی در آن بازی همه اشتباه کردیم.

درباره دلیل انتقالت از لیدز به یونایتد شایعات زیادی شنیده شد، ‌ واقعا به فکر انتقال به تیم دیگری بودی؟

من با ویلکینسون ، مربی تیم رابطه خوبی نداشتم. در کنار این، فکر می‌کنم سبک بازی من به یونایتد می‌خورد، چون در لیدز فوتبال را به سبک 50 سال قبل بازی می‌کردند. با آن تیم موفقیت زیادی داشتم ولی با آمدن ویلکینسون جو تیم خراب شد و دیگر جای من نبود. من نیاز به تیم جدیدی داشتم تا رشد کنم و یونایتد این تیم بود.

6 ماه قبل از انتقال به یونایتد در آن مساوی مشهور در اولدترافورد ضربه برگردانت با اختلاف کمی از کنار دروازه بیرون رفت ولی تمام جایگاه طرفداران یونایتد تو را تشویق کردند. این مساله عجیب نبود؟

این یکی از رویاهای هر بازیکنی است که تماشاگران حریف این‌طور او را تشویق کنند.

چه شدکه یقه لباست را بالا دادی، از شخص دیگری تقلید کرده بودی؟

خیلی اتفاقی این موضوع رخ داد. در یکی از بازی‌ها هوا سرد بود و من یقه‌ام را بالا دادم. بعد این عادت را حفظ کردم و در هر بازی مرا به آن شکل می‌دیدید!

وقتی با ضربه کونگ‌فو، آن تماشاگرکریستال پالاس را نقش زمین کردی به چه چیزی فکر می‌کردی؟

لگد خوبی به او زدم و مشتی هم حواله‌اش کردم که متاسفانه قوی نبود. باید او را محکم‌تر می‌زدم!

وقتی فیلم آن قضیه را تماشا کردی چه نظری داشتی؟

هیچ‌وقت فیلم آن را ندیدم چون می‌دانستم چه‌کاری انجام دادم. دوست نداشتم ادای ابرقهرمان‌ها را در بیاورم. من هم یک فوتبالیست و آدم عادی بودم و از کاری که او کرده بود عصبانی شدم و کاری را انجام دادم که باید حتما انجام می‌شد. دوست نداشتم الگوی اخلاق باشم یا این‌که ادای معلم‌ها را دربیاورم.

پس حتما وقتی پس ازمحرومیت به اولدترافورد برگشتی آن بنر را به یاد می‌آوری که می‌گفت: ما هرگز آن شب را فراموش نمی‌کنیم که تو آن فریادگر را دفن کردی!

معلوم است که به‌خاطر می‌آورم. آن جمله را دوست داشتم حتی زمانی که در دادگاه بودم هواداران از من حمایت کردند. آنها در وسط هفته از منچستر به دادگاه در شهر کرویدون آمده بودند. البته باشگاه هم از من حمایت کرد.

بعضی‌ها می‌گویند در بازی‌های بزرگ اروپایی خوب کار نمی‌کردی و فقط در لیگ برتر گل می‌زدی. چرا این‌طور‌ بود؟

من در اروپا هم گل زدم. برای تیم ملی فرانسه در 45 بازی 20 گل زدم. به این ترتیب در هر دو بازی یک گل زده‌ام. وقتی مهاجم هستید با اعداد و ارقام می‌توانید خودتان را توجیه کنید. شما می‌توانید 10 بازی داشته باشید و 5 گل بزنید. اما وقتی هافبک یا مدافع هستید چنین شانسی ندارید. به همین خاطر بود که من مهاجم شدم!

روی کین، تو را بهترین تمام‌کننده در موقعیت‌های تک به تک می‌دانست. چرا اینقدر خوب کار می‌کردی؟

چون زیاد تمرین می‌کردم و از نظر روحی هم آرامش داشتم. وقتی دروازه‌بان به استقبال شما می‌آید باید از نظر زمان‌بندی، دقیق کار کنید. اگر زیادی نزدیک شوید شانس گل را از دست می‌دهید و اگر از فاصله بیش از حد لازم ضربه بزنید دقت کافی را ندارید. ولی فاصله 3 متری دروازه‌بان بهترین شرایط است. وقتی جوان‌تر بودم فرصت‌های زیادی را از دست می‌دادم اما با تمرین متوجه اشتباهاتم شدم.

پس از بازنشستگی اگر شانس این را داشتی که یک فصل برای تیمی بازی کنید کدام تیم را انتخاب می‌کردی؟

هیچ تیمی را، چون دیگر دوست نداشتم بازی کنم. در حقیقت انگیزه‌ای برای بازی نداشتم.

به نظرت بهترین بازیکن تاریخ فوتبال فرانسه چه کسی است؟ زیدان یا پلاتینی؟

یک نفر دیگر، خودم!

دیلی استار ‌/ مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها