رژیم صهیونیستی صدها مسافری را که مظنون به حمایت از فلسطینی‌ها بودند از فرودگاه بن گوریون و پایتخت‌های اروپایی بازگرداند

بسته شدن آسمان فلسطین اشغالی به روی فعالان صلح

پس از آن که یونان در ماه جاری میلادی ناوگان کشتی‌های عازم غزه را متوقف کرد، فعالان طرفدار فلسطین در سراسر جهان در اقدامی هماهنگ تصمیم گرفتند برای اعتراض به محاصره نوار غزه، خود را به فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو برسانند. اما مقامات رژیم صهیونیستی برای مقابله با این ابتکار تازه، روز جمعه و دیروز یک بار دیگر با نقض توافق‌نامه‌های بین‌المللی در زمینه پرواز و مسافرت هوایی، در اقدامی منفعلانه از سفر صدها فعال صلح‌طلب اروپایی به این فرودگاه جلوگیری کردند.
کد خبر: ۴۱۵۰۶۷

سازمان‌دهندگان این حرکت اعتراضی به نام «به فلسطین خوش آمدید»، اعلام کرده بودند که حدود 800 فعال سیاسی و حقوق بشری به منظور دیدار با خانواده‌های فلسطینی قصد دارند به این فرودگاه بروند. این فعالان حقوق بشری قصد داشتند به منظور مخالفت با محاصره نوار غزه و تمدید شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، در کرانه باختری تظاهرات کنند. اما مقامات رژیم صهیونیستی علاوه بر استقرار نیروهای پلیس در داخل و اطراف فرودگاه بن گوریون، در تاکتیک دیگری برای جلوگیری از ورود فعالان طرفدار فلسطین، از شرکت‌های هواپیمایی خواستند که از انتقال این افراد به اسرائیل خودداری کنند.

از این‌رو به گزارش منابع خبری، حدود 200 فعال طرفدار فلسطین اجازه پرواز از فرودگاه‌های شهرهای مختلف جهان به مقصد فرودگاه بن گوریون در فلسطین اشغالی را نیافتند.

از سوی دیگر در فرودگاه های فرانسه و آلمان، ده‌ها نفر از فعالان طرفدار فلسطین گفتند که از پرواز آنها به سوی فرودگاه تل‌آویو جلوگیری شده است. در فرودگاه ژنو نیز روز جمعه از پرواز حدود 50 نفر به فلسطین اشغالی جلوگیری شد که این مساله تاخیر پروازها را به دنبال داشت. در فرودگاه رویسی فرانسه نیز مسوولان از پرواز دستکم 9 نفر با هواپیمای شرکت مالیف مجارستان به سوی فلسطین اشغالی از مسیر بوداپست جلوگیری کردند. یک مقام آگاه در این فرودگاه گفت: بلیت این افراد به درخواست مقامات اسرائیلی لغو شده است. در همین خصوص، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل حدود 65 مسافر را که مظنون به حمایت از فلسطینی‌ها بودند از فرودگاه برگرداند و همچنین مانع خروج صدها فعال دیگر از فرودگاه‌های خارجی به مقصد تل‌آویو شد.

به‌رغم همه این تدابیر شدید امنیتی دیروز روزنامه الحیات گزارش داد که 100 نفر از این فعالان اروپایی موفق شدند وارد فرودگاه بن گوریون شوند. همچنین ده‌ها نفر از این افراد صلح‌طلب وارد شهر بیت لحم شدند.

استدلال مقامات رژیم صهیونیستی این است که این فعالان طرفدار مردم فلسطین، محرک بی‌نظمی بوده‌اند و حرکت آنها در کرانه باختری باعث به خطر افتادن امنیت این رژیم می‌شود. به نوشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، در مجموع اسرائیل می‌گوید: فهرست اسامی 342 نفر از فعالان طرفدار فلسطین را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی اروپایی قرار داده و از آنان خواسته است تا از سفر این افراد به فلسطین اشغالی جلوگیری کنند.

بیانیه فعالان صلح

در واکنش به اقدامات صهیونیست‌ها، سازمان‌دهندگان این حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز در بیانیه‌ای،‌ فشارهای اسرائیل بر شرکت‌های هواپیمایی را محکوم و تهدید به اقدام قضایی در این ارتباط کردند. در این بیانیه آمده است: از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم که در برابر چنین باج‌خواهی‌ها و اقدامات غیرقانونی سران رژیم صهیونیستی تسلیم نشوند.

این بیانیه می‌افزاید: مسافران بین کشورها طبق قوانین بین‌المللی و توافق‌های دوجانبه از حقوقی برخوردارند و افرادی که بلیت‌هایشان لغو شده است در کشورهای خود این مساله را مورد پیگرد قضایی قرار خواهند داد. این فعالان جلوگیری از پرواز به فرودگاه بن گوریون و نیز اخراج از فلسطین اشغالی را به عنوان سوءاستفاده از قدرت محکوم کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها