مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از برنامه واگذاری 60 هزار میلیارد تومان سهام شرکتهای جدید اصل 44 در بورس در سالجاری خبر داد و گفت: بازار سرمایه سیاسی نیست بلکه اقتصادی است.
کد خبر: ۴۱۳۵۵۲

به گزارش مهر، حسن قالیباف اصل امروز در نشستی خبری گزارشی از عملکرد 3 ماهه ابتدای سال جاری در بورس کشور را اعلام کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه در پایان این مدت به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالیکه این رقم در ابتدای اسل 111 هزار میلیارد ریال بوده است که نشان دهنده رشد 3.5 درصدی است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شاخص بورس در پایان 3 ماهه ابتدای امسال به 25 هزار و 181 واحد رسیده است، افزود: شاخص در ابتدای سال 23 هزار و 294 واحد بود که رشد 8 درصدی را در این مدت داشته است.

وی ارزش معاملات بازار سرمایه را در این مدت 6 هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 3 هزار و 200 میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد 2 برابری است.

قالیباف اصل دفعات معاملات در 3 ماه اول سال را یک میلیون و 330 هزار بار عنوان و بیان کرد: این تعداد در 3 ماهه امسال پارسال 760 دفعه بوده که رشد 75 درصدی را نشان می دهد.

وی تعداد کدهای معاملاتی جدید صادر شده در این مدت را 51 هزار ذکرو تصریح کرد: تعداد کدهای صادر شده در مدت مشابه سال گذشته 24 هزار کدبوده است که رشد 110 درصدی را نشان می دهد.

به گفته قالیباف اصل رقم افزایش سرمایه در کل سال گذشته بالغ بر هزار میلیارد تومان که در مدت سه ماهه ابتدای امسال به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی از درخواست 26 شرکت برای پذیرش در بورس که عمدتا خصوصی هستند، خبرداد و تصریح کرد: از این تعداد 4 شرکت در مرحله درج در بورس هستند که امید است در هفته های آتی شاهد عرضه سهام آنها در بورس باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در 4 ماهه ابتدای امسال 4 پایه برای اوراق آتی در بورس پذیرش می شوند. تاکنون نیز اوراق آتی 16 شرکتدر بازار اوراق آتی پذیرش شده که تا پایان سال به 30 شرکت خواهد رسید.

وی از برنامه طبقه بندی شرکتها بر اساس شاخص های طبقه بندی دستورالعمل پذیرش خبرداد و عنوان کرد: براساس این برنامه 7 شرکت از تابلوی اصلی ارتقاء یافتند، 12 شرکت از  بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول منتقل شدند، 2 شرکت از تابلوی اصلی بازار اول به تابلوی فرعی بازار اول و 5 شرکت از تابلوی فرعی بازار اول به بازار دوم تنزل پیدا کردند.

این مقام مسئول در بورس با بیان اینکه دستورالعمل فعالیت کارگزاران و راهبری شرکت در حال نهایی شدن است، گفت: امسال شاخص راهبری شرکتی را تدوین می کنیم.

وی توسعه بازار اوراق آتی را از دیگر برنامه های این شرکت اعلام و بیان کرد: از آخر ماه جاری دسترسی به بازار آتی از کل ایستگاهها امکانپذیر می شود. همچنین دستورالعمل اجرای دادو ستدهای قراردادهای اختیار معامله سهام تهیه و به سازمان بورس ارائه شده است.

به گفته قالیباف اصل امسال صندوقهای قابل معامله در بازار اجرایی خواهد شد و در این خصوص کمیته مشتریکی بین سازمان و شرکت بورس تشکیل شده است. همچنین قراردادهای آتی ارز به سازمان بورس پیشنهاد و در کمیته فرعی شورای بورس تصویب شد و با تصویب نهایی مدیریت ریسک ارز برای شرکتها امکانپذیر می شود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: واگذاری 60 هزار میلیارد تومان سهام شرکتهای جدید اصل 44 در لیست واگذاری سهام سازمان خصوصی سازی قرار دارند که در بورس پذیرش خواهند شد که از جمله آنها سهام پالایشگاهها، شرکت ملی حفاری، هلدینگ پتروشیمی و شرکت ملی گاز است.

وی ادامه داد: پالایشگاه شازند سال گذشته در بورس پذیرش شد اما در مرحله عرضه به دلیل اینکه برگه سهام نداشت، توسط سازمان خصوصی سازی قابل عرضه نبود، همچنین عمده کارهای پذیرش سهام پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه شیراز انجام شده است.

قالیباف اصل خاطرنشان کرد: رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است که به زودی درخواستهای پذیرش سهام شرکتهای اصل 44 را به بورس اعلام  خواهد کرد. امسال سازمان خصوصی سازی در بورس عرضه اولیه نداتشه است، اما عمده واگذاری های خصوصی سازی در بورس صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا سازمان خصوصی سازی عرضه سهام فولاد مبارکه را در زمانی که بازار منفی بوده، واگذار کرده است؟ گفت: عرضه سهام توسط سازمان خصوصی سازی در بازار منفی فقط یکبار که سهام فولاد مبارکه بوده، رخ داده است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از برگزاری جلساتی با سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بورس کشورمان خبرداد و در مورد مشکلاتی که در مقطعی از زمان در مورد شاخص بورس ایجاد شده بود، گفت: کنترلهایی را به صورت دستی برای اینکه اطلاعات صحیح به فعالان بورس بدهیم، صورت داده ایم.

وی از موافقت رئیس سازمان بورس با درخواست شرکت بورس برای ورود به بورس خبرداد و افزود: شرکت بورس دارای 7 هزار سهامدار است که باید در نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی  ثبت شود.

قالیباف اصل در پاسخ به نماینده مجلس مبنی بر اینکه بورس سیاسی است، گفت: در بازار سرمایه فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر روی قیمت تاثیر می گذارد که از جمله آنها فاکتور اجتماعی و سیاسی ، قیمتهای جهانی و غیره است.

وی با بیان اینکه این فاکتورها بر روی فرآیند شکل گیری قیمت و فرآیند سرمایه تاثیر می گذارد، عنوان کرد: بازار سرمایه سیاسی نیست، بازار سرمایه اقتصادی است و در تمام دنیا نیز اینگونه است، بعضا اتفاقاتی در حوزه خارج از بازار سرمایه می افتد که به عنوان فاکتور می تواند بر روی تصمیم سرمایه گذار اثر داشته باشد اما اثر در همین حد است و عمدتا اخبار تاثیرگذار زودگذر است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فصل مجامع شرکتها است و پس از اعلام وضعیت شرکتها در مجامع سرمایه گذاران تصویر بهتری از وضعیت سهام خواهند داشت، افزود: همواره معاملات قبل از برگزاری مجامع زیاد و پس از آن کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت بورس گفت: نوسانات نرخ ارز، قیمتهای جهانی، موضوعات مربوط به بازگشت نرخ سود بانکی به حالت اولیه که همزمان مطرح شدند بر بورس تاثیراتی را گذاشتند، در حالیکه سرمایه گذار نیاز به ثبات دارد و در این شرایط نمی تواند تصمیم گیری کند.

وی از برنامه پذیرش 15 اوراق جدید در بازار سرمایه خبرداد و گفت: اوراق مشارکت آبفای خوزستان به عنوان اولین آن در بورس منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها