
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
بر این اساس توجه شما را به مصاحبهای با سازندگان سقف و مهندسان بخش سیستمهای سقف خودرو از شرکت ماگنا CTS جلب میکنیم.
برای خوانندگان ما کمی در مورد سیستم سقف
Magna CTS توضیح دهید؟ما طیف وسیعی ازسیستمهای سقف خودرو را از مرحله طراحی تا تولید تحت پوشش قرار دادهایم، بعضی از این سیستمها عبارتند از: سقفهای متحرک نرم، سقفهای صلب تاشو، سقفهای مدولی یا پیش ساخته و سقفهای تاشو پارچهای. در سقفهای متحرک نرم، سیستمهای سازهای، ایمنی و شکل و ظاهر سقف بیشتر مورد توجه قرار میگیرد؛ در حالی که در سقفهای صلب جمع شو، پانلهای مدول سقف رنگ نشده، قفسه عقبی همراه با روکش ها، قاب لوله و سیستمهای قفل و بستهای فنری مورد بررسی قرار میگیرند.
در حال حاضر از این نوع سقفهای پیش ساخته، در خودروهایی مانند آئودی
A5 با سقف تاشو و اسپایدرR8، شورولت کامارو با سقف جداشو، کوروت C6 کوپ، مرسدس بنزG ـ کلاس، SLK رودستر (کروکی) و رودسترSL، نیسان Z 370 ، رودستر مورانوکروس کابریولت، پورشه911 و اسپیدستر با یک سقف تاشو، پورشه باکسستر و اسپایدرباکسستر، پورشه911 تارگا (سقف مدولی یا پیش ساخته)، ساب 3ـ 9 با یک سقف تاشو، اینفیـنیتی G37 با یک سقف تاشو، پژو 308 CC، فیات 500 C استفاده میشود. همچنین مدولهای سقف درماشینهای با سرعت بالا نیز به کارمی روند. درحال حاضر از سقفهای محرک نرم اتوماتیک در انواع ماشینهای شاسی بلند نیز استفاده میشود.سقفهای پیش ساخته چگونه عمل میکند؟
سقفهای مدولی پیش ساخته محصول شرکت ما به 2 دسته تقسیم میشوند: مدولهای سقف شیشهای تمام نما و سقفهای پارچهای تاشو. درحال حاضر از سقفهای شیشهای در خودروهای پورشه911 تارگاوشورولت کوروت
C6 کوپ استفاده میشود و سقف پارچهای تاشو نیز در خودروی فیات C500 و خودروهای آمریکایی و اروپایی به کار میرود. هر سقف دارای ساختار متفاوتی است(پارچه یا شیشهای). آنها میتوانند در نمونههای متفاوتی طراحی شوند که بازکردن این نوع سقفها به صورت دستی یا برقی انجام میشود.آیا مدولهای سقفی شما دارای روکش هم هستند؟ حدس میزنم که در مورد تاکردن روکشها از تدابیر فنی خاصی استفاده شده است؛ لطفا در این مورد توضیح دهید؟
نکته: بیشترین چالشی که ما با آن روبهرو هستیم، مربوط به تاکردن روکش سقفهای پارچهای و محرک نرم تاشو است؛ زیرا سقفهای محرک نرم باید از موادی با کیفیت بسیار بالا ساخته شوند تا هنگام برخورد با قطعات مکانیکی، چروک نشوند یا حتی بعداز صدها بار باز و بسته شدن آسیب نبینند
تمامی سقفهای محرک نرم، سقفهای صلب جمع شو و سقفهای پارچهای تاشو دارای یک روکش و تودوزی شده هستند. مواد به کار رفته و طراحی صورت گرفته به نوع سقف بستگی دارد. بیشترین چالشی که ما با آن روبهرو هستیم، مربوط به تاکردن روکش سقفهای پارچهای و محرک نرم تاشو است؛ زیرا سقفهای محرک نرم باید از موادی با کیفیت بسیار بالا ساخته شوند تا هنگام برخورد با قطعات مکانیکی، چروک نشوند یا حتی بعد از صدها بار باز و بسته شدن آسیب نبینند. اگرچه سقفهای محرک نرم موجود در بازار، دارای کیفیت بالایی هستند وشکل و مدول آنها نیز عالی است، ولی با این حال، همیشه احتمالات را در نظر میگیریم و سقفهای محرک نرمی میسازیم که دارای آسیبپذیری کمتری هستند (در مورد سقفهای پارچه تاشوتمام نما از روکشهای ثابت استفاده میشود).
ما در مدولهای سقفی، نوعی سیستم بازکننده مجتمع و یکپارچه مشاهده کردیم (چند پانلی و...). در خط تولید کارخانه از فرآیندهای مونتاژ بارگذاری از بالا استفاده میشود. در نتیجه این تکنیک فرصتی را برای استفاده از مدولهای گوناگون سقف روی رابط بدنه فراهم میکند. در مورد این فرآیند کمی برای ما توضیح دهید؟
انواع مختلف سقف مانند سقفهای پانورامیک و پارچهای تاشو به عنوان سیستمهای بارگذاری از بالا، مونتاژ میشوند. این سقفها از مواد با کیفیت بالا و به صورت شیک و زیبا ساخته شدهاند. سقفهای پانورامیک یا تمامنما به صورت بارگذاری از پایین مونتاژ میشوند و میتوان مدلهای مختلفی از آنها را در بازار جستجو کرد.
چشمانداز بازار مدولهای سقفی را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا این احتمال وجود دارد که در بازارهای خارج ، مدولهای سقفی گسترش پیدا کند؟
در سالهای اخیر به واسطه وجود بحرانهای اقتصادی، بازارهای داخلی تولید و عرضه مدولهای سقفی، پیشرفت کمی داشته است. هرچند امیدواریم با رشد بازار و فروش خودرو، بازارهای ما رونق پیدا کنند؛ مورد دیگری که باید مورد توجه قرارگیرد، کیتهای مدولی هستند که در آنها از قطعات انتقالی و متحرک بین سقفهای پانورامیک خودروهای استیشن و سدان یا تاشوهای درجه
D وC استفاده میشود.آیا سیستمهای دیگری هم در مدولهای سقفی به کار میرود؛ برای مثال سیستمهای آنتنی، پانلهای خورشیدی یا استفاده از فویلهای فعال خورشیدی روی مدولهای سقفی؟
این نوآوریها درحال حاضرمورد استفاده قرار میگیرد، ولی ما بیشتر به دنبال مواد ترانسپارانت یا شفاف یا محلولهای درخشان هستیم که به عنوان یک روکش در سقف خودرو عمل میکنند. درحال حاضر مشتریان خودروهایی را خریداری میکنند که دارای سقف شکیل و زیبایی هستند و در عین حال سقف خودرو باید سبک وزن نیز باشد. از این رو، برای ایجاد تعادل بین عملکرد و وزن سقف چالش وجود دارد.
just-auto
مترجم: نرگس عبداللهی
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
در گزارشی پشت پرده شبکه جاسوسی و تخریب نیروهای حامی در منطقه را بررسی کردهایم
گفتوگو با محمد فیلی:
به بهانه بحث درباره بودجه تولید مجموعههای فاخر تاریخی-مذهبی
گفتوگوی «جامجم» با بازیگر سریال تلویزیونی رحیل
یک پژوهشگر دوران دفاع مقدس در گفتگو با جامجم آنلاین عنوان کرد:
گفتوگوی «جامجم» با فرزاد موتمن، نویسنده و کارگردان از روزهای دفاعمقدس