بر اساس برنامه اعلام شده از سوی اوباما، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان امسال آغاز شده و تا 3 سال دیگر ادامه می‌یابد

برنامه3 ساله‌آمریکا برای خروج از افغانستان

اعلام برنامه زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه جهانی و نیز در داخل آمریکا به همراه داشته است. به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه‌شب‌ در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد 10 هزار نفر از نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال 2011 و 23 هزار سرباز دیگر تا سپتامبر 2012 از افغانستان خارج خواهند شد.
کد خبر: ۴۱۱۸۹۵

 وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد: خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از موضع قدرت انجام می‌شود و القاعده بیش از هر زمان دیگری پس از حملات 11 سپتامبر 2001 تحت فشار است. به این ترتیب همه سربازان مازاد آمریکا که در سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به افغانستان اعزام شدند، تا پایان تابستان سال آینده از این کشور خارج خواهند شد. بعد از خروج این 33 هزار نظامی آمریکایی، دست‌کم 68هزار نیروی دیگر در افغانستان باقی خواهند ماند. مطابق برنامه اعلام شده آمریکا، نیروهای باقی مانده این کشور با آماده شدن نیروهای افغان برای به دست گرفتن امنیت این کشور تا پایان سال 2013 ، افغانستان را ترک خواهند کرد.

واکنش‌های خارجی

به دنبال اعلام برنامه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، کاخ الیزه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مطابق با برنامه آمریکا، نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند. فرانسه در حال حاضر 4000 سرباز در افغانستان دارد و از زمان شروع جنگ افغانستان تاکنون 62 مقام و سرباز ارتش این کشور در این ماموریت کشته شده‌اند. گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز استقبال از برنامه آمریکا، گفت که پایان سال جاری اولین سربازان آلمانی به خانه برمی‌گردند. در همین حال، احزاب مخالف آلمان خواستار تعیین دقیق زمان خروج نیروها شدند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در ارتباط با خروج نیروهای کشورش از افغانستان بار دیگر اعلام کرد که 9000 سرباز این کشور تا سال 2014 درافغانستان باقی خواهند ماند. سربازان استرالیایی نیز قرار است طبق برنامه از پیش تعیین شده تا سال 2014 در افغانستان بمانند تا به سربازان این کشور آموزش دهند. اسپانیا نیز سال 2012 شروع به خارج کردن نیروهای خود از افغانستان می‌کند. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز ضمن استقبال از سخنان اوباما گفت: تصمیم اوباما نتیجه طبیعی پیشرفت‌هایی است که ما در افغانستان به آن دست یافته‌ایم. هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن استقبال از طرح اوباما، گفت: ما امیدواریم این کار به شکل مناسبی صورت گیرد. از سوی دیگر حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان ضمن استقبال از اظهارات باراک اوباما گفت: تایید خروج نیروها از افغانستان یک مرحله مهم برای آمریکا و همین طور ملت افغانستان است. این مقام افغان اظهار کرد که تصمیم اوباما به معنای آن است که آمریکا و غرب از وجود یک ارتش قوی در افغانستان و حضور جوانان افغان برای تضمین امنیت افغانستان حمایت می‌کنند. وزارت دفاع افغانستان نیز از تصمیم آمریکا برای خروج سربازانش از این کشور استقبال کرد. این در حالی است که طالبان ضمن ناکافی دانستن اعلام خبر خروج نیروها از سوی اوباما، اعلام کرد همچنان به مبارزه خود علیه نیروهای بیگانه در افغانستان ادامه خواهد داد.

واکنش محافل داخلی آمریکا

در این میان برنامه ارائه شده توسط اوباما به مذاق جمهوریخواهان، دموکرات‌ها و برخی نظامیان این کشور خوش نیامد و انتقادات تندی را علیه اوباما برانگیخت. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: انتظار کنگره و بسیاری از مردم سراسر آمریکا این بود که اوباما برنامه خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان را اعلام کند. از سوی دیگر جان بونر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت: به اوباما هشدار می‌دهم که موفقیت‌های آمریکا در افغانستان را نابود نکند. سناتور جان مک کین، رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات سال 2008 نیز در واکنش به برنامه خروج آمریکا از افغانستان گفت: این برنامه هیچ‌کس را راضی نکرد. این برنامه بسیار عجولانه طراحی شده است. از سوی دیگر، مایکل مولن، عالیرتبه‌ترین مشاور نظامی اوباما و ژنرال دیوید پترائوس، فرماندهی کل نظامیان آمریکا در افغانستان به قانونگذاران کنگره اعلام کردند که تصمیم اوباما، در مقایسه با طرح مدنظر آنها برای خروج نظامیان از افغانستان بسیار سریع‌تر بوده است. اوباما پس از سخنرانی‌اش، در جمع گروهی از نیروها و فرماندهان آمریکایی در مقام پاسخگویی به انتقادها برآمد و با رد آنها تصریح کرد که وی عجولانه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج نمی‌کند یا با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دستاوردهای ناتو را به خطر نخواهد انداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها