در روزهای اخیر صدها فروند شناور بنادر خرمشهر نتوانسته اند به علت کاهش شدید دید به آب‌های خلیج فارس بروند

گرد و غبار، بازار صیادان خوزستانی را کساد کرد

بروز پدیده گرد و خاک در سواحل خوزستان، تردد شناورها و قایق‌های صیادی را چندین بار از ابتدای سال جاری تاکنون با اختلال مواجه و وضعیت این شغل را نگران‌کننده کرده است. به گزارش فارس، پدیده گرد و غبار علاوه بر تأثیرات مهلک بر سلامت افراد باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های اقتصادی بویژه حمل و نقل شده است.
کد خبر: ۴۱۱۵۷۷

در روزهای اخیر، صدها فروند شناور بنادر خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هندیجان و اروندکنار به علت کاهش شدید دید افقی و وزش گرد و خاک نتوانستند به آب‌های شمال غرب خلیج فارس سفر کنند. تعدادی از شناورهای صیادی بناچار مجبور شدند بهبود وضعیت آب و هوا در سواحل و آبراه‌های اروندرود و بهمنشیر لنگر بیندازند. سال گذشته دست‌کم 37 بار شناورهای صیادی در بنادر جنوبی خوزستان به‌علت شرایط نامساعد جوی نتوانستند به فعالیت خود بپردازند.

امسال با تشدید بروز این پدیده متاسفانه وضعیت صید و صیادی در جنوب استان خوزستان در حالتی نگران‌کننده به‌سر می‌برد. یکی از صیادان اروندکناری اظهار کرد: متاسفانه مسوولان هیچ‌گونه توجهی به مشکلات صید و صیادی در شهرستان آبادان ندارند.

عبدالحسین رحیمی افزود: بسیاری از مردم آبادان و اروندکنار از راه صید و صیادی امرار معاش می‌کنند، امسال بروز پدیده گرد و غبار بارها مانع فعالیت صیادان شد و تنها صیادانی که شناورهای مجهز داشتند، روانه دریا شدند.

حمیدرضا تنگستانی، یکی دیگر از صیادان اروندکناری تصریح کرد: متاسفانه شدت گرد و غبار در دریا از خشکی بیشتر است و هنگام بروز این پدیده نمی‌توان برای صید به دریا رفت.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از شناورهای صیادان فرسوده هستند، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات به صیادان به‌منظور تجهیز و جایگزین کردن شناورها یکی از مصوبات هیات دولت بوده که تاکنون اجرایی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صید و صیادی خوزستان نیز گفت: متاسفانه جامعه صیادی در ماه‌های اخیر با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه بوده است.

عبدالرضا حلافیان با اشاره به این‌که این قشر یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: تاکنون کسی جویای مشکلات این قشر به‌صورت جدی نشده است.

وی با اشاره به این‌که در مسیر دریا هیچ‌گونه علامت و نشانه‌ای خاص وجود ندارد، تصریح کرد: تردد شناورها هنگام بروز این پدیده بویژه در اروند رود بسیار خطرناک است.

به گفته حلافیان، در حال حاضر بیش از 300 شناور صیادی در آب‌های اروند فعالیت دارند و از این راه گذران زندگی می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی صیادان ایرانیان نیز اظهار کرد: بروز ریزگردها در مرحله اول تغذیه آبزیان را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین شاهد کاهش اکسیژن در آب، مزارع پرورش ماهی و میگو و در نهایت کاهش ذخایر آبی خواهیم بود.

وی افزود: با کم شدن اکسیژن در سطح آب، زاد و ولد کاهش می‌یابد و در نتیجه موجب کاهش سبد درآمدی صیادان می‌شوند و صیادان انگیزه‌ای برای فعالیت در این زمینه نخواهند داشت. مدیرعامل تعاونی صیادان ایرانیان ادامه داد: متاسفانه پیگیری‌های مسوولان در زمینه رفع مشکلات صیادان هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است و این قشر همچنان با مشکلات موجود از جمله کمبود سهمیه سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند.

تشکیل کمیته تخصصی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: کار در دریا اعم از دریانوردی و صیادی از مشاغل سخت و زیان‌آور است. سیدحسین دهدشتی با اشاره به‌ این‌که تاکنون رایزنی‌های مختلفی برای رفع مشکلات صیادان داشته است، افزود: هفته گذشته طرح استفساری یک فوریتی در خصوص محاسبه سنوات خدمتی به مجلس ارائه شد که دریانوردان نیز از این طرح منتفع خواهند شد.

نماینده مردم آبادان ادامه داد: صید و صیادی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ارتزاق عشایر غیور آبادان بوده که به‌دلیل سیاست‌های مقطعی و دیدگاه‌های غیرکارشناسی، رونق این صنعت به افول کشیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها