سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار فرایندی سیاسی برای پایان دادن به جنگ در لیبی شدند

حمله هوایی ناتو به یک منطقه مسکونی در طرابلس

هواپیماهای ناتو در تازه‌ترین حملات خود در طرابلس صبح دیروز یک ساختمان مسکونی سه طبقه را در محله فقیرنشین سوق الجمعه هدف قرار دادند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، حداقل دو نفر در این بمباران هوایی جان خود را از دست داده‌اند. خالد الکعیم معاون وزیر امور خارجه لیبی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ به دنبال حمله هوایی نیروهای ناتو در شرق طرابلس، دست‌کم 7 غیرنظامی کشته شدند. الکعیم تاکید کرد: این حمله نشان دیگری از وحشی‌گری غربی‌ها در لیبی است. وی تصاویر کشته‌شدگان از جمله یک کودک را در این حمله هوایی به خبرنگاران نشان داد. موسی ابراهیم، سخنگوی دولت نیز گفت: نیروهای ناتو این منطقه مسکونی را مورد هدف قرار داده و باعث کشته شدن غیرنظامیان شدند.
کد خبر: ۴۱۰۸۲۱

ناتو هنوز درباره این حادثه واکنش نشان نداده است، ولی روز شنبه طی بیانیه‌ای به کشتار تصادفی و غیرعمدی غیرنظامیان در جریان حمله پنجشنبه گذشته خود در البریقه اعتراف کرد. ناتو در این بیانیه خاطرنشان کرد: ما از بابت تلفات انسانی و خساراتی که بر اثر این حمله به جان انقلابیون لیبی وارد آمده، بسیار متأسفیم. به گزارش منابع خبری، این اتفاق در منطقه‌ای به وقوع پیوست که در آن نیروهای دیکتاتور لیبی و مخالفان در حال درگیری بودند. در این حمله هوایی دست‌کم 16 نفر کشته شدند.

تلاش برای راه‌حل سیاسی

در بحبوحه درگیری‌های داخلی در لیبی سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار فرآیندی سیاسی برای پایان دادن به جنگ در این کشور شدند. به گزارش ایرنا، این سازمان‌ها که شنبه در قاهره تشکیل جلسه دادند تا در مورد لیبی بحث کنند، با انتشار بیانیه‌ای بر اهمیت تسریع برای آغاز فرآیندی سیاسی تاکید کردند که پاسخگوی آمال برحق مردم لیبی باشد. کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه عمرو موسی، دبیرکل فعلی اتحادیه عرب و ژان پینگ، رئیس اتحادیه آفریقا در این اجلاس حضور داشتند و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز با ارتباط ویدئویی مستقیم به آنها پیوست. در بخشی از این بیانیه آمده است: اجرای کامل قطعنامه‌های 1970 و 1973 شورای امنیت بسیار مهم است.

باید تمامی تدابیر لازم برای حمایت از غیرنظامیان در مقابل خشونت‌های نظام قذافی اتخاذ شود. اشتون پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: بحث امروز ما این است که چه حمایت و کمکی را به مردم لیبی ارائه کنیم تا بتوانند آینده مورد نظر خود را انتخاب کنند. اشتون تاکید کرد که اتحادیه اروپا از ملت لیبی حمایت می‌کند تا به سمت تحقق دموکراسی حرکت کند.

تحولات داخلی

از سوی دیگر،به دنبال درگیری‌های به وقوع پیوسته میان گردان‌های معمر قذافی و انقلابیون لیبی در شهر نالوت واقع در شمال غرب این کشور، دست‌کم 8 نفر کشته و 13 نفر دیگر زخمی شدند. انقلابیون لیبی اعلام کردند که چند دستگاه از تجهیزات نظامی نیروهای وابسته به قذافی را نابود کرده و بیش از 45 سرباز را نیز کشته‌اند.

در همین حال، علی الترهونی، مسوول نفت و امور مالی مجلس شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد منابع و ذخایر پولی و امکانات نظامی مخالفان این کشور که در حال مبارزه با نظام حاکم هستند در حال پایان یافتن است. وی افزود: کشورهای غربی به وعده‌های خود در خصوص ارائه کمک به مخالفان وفا نکردند. الترهونی تاکید کرد: تولید نفت خام در لیبی به دلیل وقوع خسارت‌های جنگی متوقف شده است؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم که تولید نفت همچنان ادامه داشته باشد و مخالفان با وجود تمام این سختی‌ها تسلیم نخواهند شد.

در خبری دیگر الکساندر شلینبرگ، سخنگوی دولت اتریش اعلام کرد که این کشور شورای انتقالی لیبی را به عنوان نماینده قانونی ملت لیبی به رسمیت می‌شناسد. وی گفت: اتریش این مساله را با سران اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در میان می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها