jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۴۰۹۷۴۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۰  |  ۱۹:۰۰

«موزه هنرهای معاصر تهران» یکی از مهم‌ترین و زیباترین موزه‌های شهر تهران و نخستین موزه هنرهای معاصر ایران است که یکی از جاذبه‌های هنر و معماری شهر تهران، برای هر گردشگری محسوب می‌شود. این موزه سال 1356 در مساحتی حدود 2000 متر مربع در غرب پارک لاله تهران (خیابان کارگر شمالی، پایین‌تر از خیابان فاطمی) ساخته شد. ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران از جمله معماری‌های زیبا و ماندگار تهران است که با اندیشه‌ای فلسفی و برگرفته ازسنت و مدرنیسم طراحی شده است. در طراحی آن از بادگیرهای مناطق کویری الهام گرفته شده است و از عناصری چون چهارسو، ‌گذرگاه، ‌معبر و هشتی در معماری آن استفاده شده که یادآور معماری سنتی ایران است.

این موزه شامل ۹ گالری، ‌بخش اداری،‌ کتابخانه، سینماتک، ‌گنجینه، کافه تریا و باغ مجسمه است.

طراحی فضای داخلی و نگارخانه‌های این موزه به‌گونه‌ای است که بازدیدکننده را گرداگرد ساختمان با یک شیب ملایم از طبقه بالا به سمت زیرزمین هدایت می‌کند و پس از بازدید از 9 گالری به هشتی موزه و اثری ازهنرمند ژاپنی «نوریوکی هاراگوچی» می‌رساند. این اثر معماری که با استفاده از فولاد و روغن سیاه به شکل مستطیل ساخته شده است، یادآور حوض در معماری خانه‌های ایرانی است و زیبایی خیره‌کننده آن تا اندازه‌ای است که هر بازدیدکننده کنجکاوی به دور از چشم نگهبانان، کاغذ کوچکی را درون آن پرتاب می‌کند تا به هویت اصلی این ماده پی ببرد. بنابراین اگر خرده کاغذهای سفیدی را روی سطح این حوض رازگونه دیدید، بدانید جزئی از اثر نیست، بلکه نشان‌دهنده میزان کنجکاوی بازدیدکنندگان بی‌توجه به مقررات موزه است! سرتان را که از روی حوض بلند کنید و نگاهی به بالا بیندازید با اثری هنری مواجه خواهید شد که «ماهی نارنجی» نام دارد و اثری است از «الکساندر کالدر» که از سقف آویزان شده و جلوه‌ای دوچندان به این فضا بخشیده است.علاوه بر اینها در اطراف ساختمان اصلی موزه هنرهای معاصر تهران باغ بزرگی قرار دارد که تعدادی از آثار مجسمه‌سازان مشهور ایرانی و خارجی در آن نگهداری می‌شود که از آن جمله می‌توان به آثار هنری مور، آلبرتو جاکومتی و هنرمند ایرانی، پرویز تناولی اشاره کرد.

گنجینه‌ای از هنر‌مدرن

موزه هنرهای معاصر تهران گذشته از معماری ماندگار و منحصربه‌فردش که چشم بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را به خود خیره کرده است، دارای یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن غرب در آسیاست که برخی از آثار آن شاهکارهای هنری دنیا محسوب می‌شود.

در این گنجینه که شامل بیش از 4 هزار اثر ایرانی و خارجی است آثاری از هنرمندان بزرگ جهان از جمله پابلو پیکاسو، جکسون پولاک، ژرژ روان، پل گوگن، آندره دورن، ژرژ براک، ونسان ونگوگ، خوان میرو، مارک شاگال، رنوار، ماکس ارنست، فرانسیس بیکن، ماگریت، لوترک، کاندینسکی، ادوارد مونه، اندی وارهول و... نگهداری می‌شود.

این گنجینه بی‌نظیر در سال‌های‌83 و 84 در نمایشگاهی با عنوان «جنبش هنر مدرن» برای نخستین‌بار به نمایش درآمد و استقبال بسیار زیاد علاقه مندان آثار هنری، هنرمندان، دانشجویان رشته هنر و گردشگران خارجی برای دیدن این گنجینه هنری غنی، مسوولان موزه را بر آن داشت تا به فکر نمایش دائمی این آثار در گالری‌های موزه بیفتند، چرا که موزه هنرهای معاصر تهران تا 2 سال پیش، علاوه بر گنجینه آثار هنری مدرن و معاصر داخلی و خارجی، به دلیل کمبود فضاهای نمایشگاهی، به عنوان محلی برای نمایش رخدادهای هنری ایران از جمله دوسالانه‌ها و جشنواره‌های رنگارنگ هنرهای تجسمی نیز به شمار می‌آمد. اما از سال گذشته به دنبال تصمیم مسوولان، قرار شد موزه هنرهای معاصر تهران رویکرد موزه‌ای خود را بازیابد و تنها محل نمایش آثار گنجینه‌ای باشد که تا حدودی در این مسیر حرکت کرده است.

تعامل با جهان هنر

با بیرون‌آوردن شاهکارهای هنرمندان مدرنیست و معاصر جهان از گنجینه موزه و نمایش آنها در قالب نمایشگاه‌های مختلف، که از سال‌‌83 آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است، به مرور مسوولان موزه به فکر تعامل با سایر موزه‌ها و مراکز هنری دنیا و امانت سپاری آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران افتادند؛ تا جایی که سال 89 به دنبال برقراری این تعاملات، 3 اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به کشورهای سوئیس، دانمارک و هلند ارسال شد.

«طبیعت بی‌جان و باسمه ژاپنی» اثر پل گوگن، یکی از آثار گرانبهای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است که سال گذشته برای نمایش در نمایشگاه بزرگ موزه هنرهای مدرن «لوئیزیانا»ی دانمارک به امانت فرستاده شد و پس از آن به همراه دیگر آثار نقاشان بزرگ جهان در بنیاد بیلر بازل سوئیس به نمایش گذاشته شد.

اما تابلوی «نقاش و مدلش» اثر پابلو پیکاسو سومین اثری بود که سال گذشته از سوی موزه هنرهای معاصر تهران به خارج از کشور امانت داده شد. تابلوی «نقاش و مدلش» برای شرکت در نمایشگاهی از آثار پیکاسو که به مناسبت یکصد سالگی موزه «کونستهاوس» زوریخ برپا شد، ‌به این کشور فرستاده شد. این اثر کوبیسمی سال 1927 خلق شده و یکی از مهم‌ترین آثار پیکاسو است که به گنجینه موزه هنرهای معاصرتهران تعلق دارد.

این آثار تنها نمونه‌هایی از آثار ارزشمند گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران است و پرداختن به اهمیت و ارزش تمامی این آثار نیازمند ساعت‌ها زمان و صدها صفحه کاغذ است که خارج از موضوع ماست.از آثار خارجی موزه که بگذریم، بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص دارد که این آثار نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در گنجینه ایرانی این موزه، آثاری از کمال‌الملک، کمال‌الدین بهزاد، احمد اسفندیاری، محمود جوادی‌پور، مسعود عربشاهی، غلامحسین نامی، محسن وزیری‌مقدم، کوروش شیشه‌گران، پرویز کلانتری، عباس سعیدی، بهمن محصص، صادق بریرانی، جعفر پتگر، محمد احصایی، علیرضا اسپهبدی، سهراب سپهری و... نگهداری می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران دارای کتابخانه‌ای تخصصی نیز هست که چند هزار عنوان کتاب فارسی و غیر فارسی در زمینه معماری، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، عکاسی، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری دارد و پژوهشگران و هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند از کتاب‌های این کتابخانه استفاده کنند.

فاطمه حامدی‌خواه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

مشغول صاحب‌خانه باش

مشغول صاحب‌خانه باش

آنهایی که دوم اسفند سال گذشته با همه ناامیدی‌ها و گلایه‌ها پای صندوق رای آمدند و چهره‌های جدیدی را به مجلس فرستادند، همه امید و خواسته شان این بود - و هنوز هم هست- که منتخبان جدید تشنه خدمت باشند،نه شیفته رانت خرید و فروش دلار و سکه و پوشک! آنها همچنین می‌خواستند نماینده‌های جدید نه‌تنها کاسب بازار خودرو نباشند، بلکه به جای دعوا بر سر رفتن یا نرفتن زنان به استادیوم و اصلاح دقیقه90 قانون انتخابات و گرفتار شدن در ترافیک طرح های سیاسی، فکر سفره هایی باشند که هر روز کوچک‌تر می‌شوند.

گفتگو

بیشتر
مادر و دخترانه!

گفتگو با بازیگران سریال «مادرانه» که این روزها از آی‌فیلم بازپخش می‌شود

مادر و دخترانه!

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر