مدت‌هاست که زنان کرمانی با پته‌دوزی، هنر400ساله این شهر وداع کرده و آن را به زنان افغان سپرده‌اند. کارشناسان صنایع دستی معتقدند عدم حمایت و گرانی مواد اولیه باعث شده پته سرنوشتی چون قالی کرمان پیدا کند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، ‌سمانه ساعدی، کارشناس پته کرمان معتقد است: پته به عنوان یکی از صنایع دستی (رودوزی ـ سوزن‌دوزی) کرمان، حاصل دستان هنرمند بانوان کرمانی است، اما در حال حاضر تولیدکنندگان آن را زنان افغان تشکیل می‌دهند. آنها به دلیل سرعت دوخت و دوز و قانع بودن به دستمزد کم بازار بی‌رونق پته را در دست گرفته اند.
کد خبر: ۴۰۹۶۹۲

وی افزود: پته کرمان اگر با این شیوه و روال ادامه پیدا کند قطعا به سرنوشت قالی کرمان دچار خواهد شد. جوان‌ها و زنان امروزی کرمان دیگر راغب به تولید پته نیستند چرا که مواد اولیه آن پشم بوده و تامین مواد اولیه بسیار گران است. از سوی دیگر دستمزدهای آن نیز بسیار ناچیز است. همین عوامل باعث شده که از تولید پته دوری کنند.

وی که یکی از تولیدکنندگان پته به شمار می‌رود درخصوص چگونگی حفظ این هنر ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی سعی کردیم کاربرد و طرح پته را تغییر دهیم؛ از آنجا که اندازه پته‌ها بسیار بزرگ است و هزینه‌های آن نیز بالا، ترجیح دادیم طرح‌ها را کوچک و با کاربردی کردن آن سعی کردیم زنان و جوانان امروزی را ترغیب به تولید پته کنیم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.به گفته ساعدی تا زمانی که پته به بازار داخلی شناسانده نشود و گروه‌های حمایت از زنان و تولیدات خانگی شکل نگیرد، پته و صنایع دستی بانوان توسعه پیدا نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها