آلودگی هوا در 6 منطقه تهران در شرایط خطرناک قرار دارد

هوای تهران در شرایط اضطرار

هوای تهران روز گذشته با عبور از شرایط هشدار به مرحله اضطرار رسید. حالا دیگر به قول استاندار تهران فقط باید دست به دعا بلند کرد تا شاید ریزگردها دست از سر آسمان غبارگرفته شهرمان تهران بردارند. حالا دیگر وضعیت آلودگی هوای تهران آنقدر بحرانی شده است که مسوولان استانداری تهران بالاخره قانع شده‌اند باید کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا را تشکیل داد. در حالی که تا همین 2 روز قبل معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرده بود که فعلا آلودگی هوای تهران آنقدر نگران‌کننده نیست که نیازی به تعطیل کردن باشد، اما همین مقام مسوول روز‌گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از احتمال تعطیلی شهر تهران به دلیل افزایش آلودگی‌ها خبر داد.
کد خبر: ۴۰۹۶۱۶

این‌ که پس از روزها قرار گرفتن هوای تهران در شرایط هشدار بالاخره کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود و این ‌که حالا دیگر احتمال تعطیل شدن تهران در روزهای آینده دور از انتظار نیست، همگی بیانگر این واقعیت تلخ و نگران‌کننده است که وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌تر از چیزی‌ است که هم شهروندان تهرانی و هم مسوولان تصورش را می‌کنند. به گفته منابع مطلع ؛ نشست کار گروه مواقع اضطراری آلودگی هوا ساعت 81 دیروز آغاز شد اما تا ساعت 12 دیشب که این گزارش زیر چاپ رفت ، نتیجه این نشست و تصمیمات احتمالی آن به رسانه ها اعلام نشد.

6 منطقه تهران در وضعیت خطرناک

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران این روزها حامل خبرهای ناگواری برای تهرانی‌ها هستند، چرا که شاخص ذرات معلق طی روزهای اخیر فاصله معنی‌داری با حد استاندارد خود دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این‌ که غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 214 (P.S.I) و ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون با 203‌ (P.S.I) در شرایط اضطرار قرار دارد، می‌گوید: اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد ایستگاه‌های بهاران، اتوبان شهید محلاتی(آهنگ)‌، میدان فتح و آزادی به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10‌میکرون و ایستگاه‌های پارک سلامت و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط «خطرناک» قرار دارد.

یوسف رشیدی، وضعیت فعلی هوای تهران را ناشی از بی‌توجهی به هشدارهای 2 سال پیش دانسته و می‌گوید: تیرماه 2 سال قبل که برای نخستین بار گرد و غبار به تهران آمد، اعلام کردیم در سال‌های بعد اگر کاری انجام نشود، گرد‌و غبار پایتخت با شدت بیشتری رخ می‌دهد و هر سال موج گرد و غبار بیشتر می‌شود که این موضوع این روزها گریبانگیر تهران شده است.

وی با اشاره به این ‌که کنترل گرد و غبار خیلی راحت‌تر از آلودگی هوای تهران است در گفت‌وگو با ایسنا می‌‌افزاید: پارامترهای مختلفی در آلودگی هوای تهران اعم از منابع ساکن و متحرک دخیل‌اند که برای رفع آلودگی باید تمامی آنها را به حد مجاز و استاندارد کاهش داد، این در حالی است که گرد و غبار موجود در پایتخت دارای کانون‌های مشخصی است که می‌توان با مالچ‌پاشی یا درختکاری از بلند شدن گرد‌و‌خاک در آنها پیشگیری کرد و به نظر نمی‌رسد تکنولوژی و پیچیدگی خاصی در این خصوص وجود داشته باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، تعداد روزهای «سالم» امسال 35 روز، «ناسالم» 47 روز و «بسیار ناسالم» 3 روز بوده است که این آمار نشان می‌دهد تعداد روزهای «ناسالم» ما از روزهای «پاک و سالم» در پایتخت فراتر رفته است.

رشیدی این را هم می‌گوید که ورود آلاینده ذرات معلق به ریه موجب کاهش جذب اکسیژن در مرحله اول و پس از آن افزایش غلظت خون و در نتیجه حملات قلبی و تنفسی می‌شود، بنابراین ضروری است نه تنها سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان بلکه حتی افراد عادی نیز در این شرایط تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

کاهش ریزگردها ؛ شاید بزودی

با وجود افزایش نگرانی‌ها از وضعیت فعلی آلودگی هوا در تهران، مدیرکل هواشناسی استان تهران از احتمال کاهش فعالیت ریزگردها در تهران طی روزهای آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: پیک غلظت ریزگردها در تهران در روز یکشنبه بوده و از روز گذشته از غلظت گرد و غبار کاسته شده است؛ به طوری که دید افقی در تهران بتدریج طی روزهای آینده بهتر خواهد شد.محسن جباری با اشاره به این ‌که بررسی‌های انجام شده روی کانون‌های گرد و غبار نشان می‌دهد حداقل این کانون‌ها تا 48 ساعت آینده فعالیتی نخواهند داشت، پیش‌بینی کرد از غلظت ریزگردها به مرور کاسته شود.

آلودگی هوا سیاه‌نمایی نیست

وضعیت آلودگی هوای تهران هر روز بحرانی‌تر می‌شود، نمی‌توان بر سر جان و سلامت شهروندان کوتاه آمد و با شبهه سیاه‌نمایی سکوت کرد.

این گفته نماینده شهرداری تهران در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هواست که معتقد است: گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده و کار از دعا کردن گذشته است.

وحید نوروزی می‌گوید: بیش از 5 سال است که آقایان می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند تا مشکل آلودگی هوا و گرد و غبار حل شود، اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر این ‌که وضعیت آلودگی هوا در تهران به هیچ عنوان مساعد نیست و جان مردم، کودکان و بیماران قلبی و ریوی در خطر است، تصریح می‌کند: باید از طرح‌هایی مانند استفاده از کولر آبی، آب‌پاشی تهران و... دست برداریم و بسرعت با روش‌های علمی و دقیق نسبت به رفع آلودگی هوای پایتخت اقدام کنیم.

حالا دیگر آلودگی هوا هم مانند ترافیک، معضلی چندوجهی با متولیان متعدد است که همچون همیشه هر یک می‌کوشند تا دیگری را به کوتاهی و قصور در انجام وظایف خود متهم کنند.جلسه روز گذشته کمیته کاهش آلودگی هوا در حالی پس از مدت‌ها تاخیر تشکیل شد که معلوم نبود اگر خبر قرار گرفتن هوای تهران در شرایط هشدار مطرح نمی‌شد، اعضای کمیته کاهش آلودگی هوا چه هنگام ضرورت تشکیل جلسات دوره‌ای و منظم پیگیری وضعیت آلودگی هوای تهران را احساس می‌کردند.

هوای تهران در حالی این روزها شرایط بحرانی را سپری می‌کند که براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود این شرایط تا چند روز پیاپی در پایتخت ادامه داشته باشد و در این میان معلوم نیست شهروندان تهرانی تا به کی باید تاوان سهل‌انگاری‌ها و کم‌کاری‌های چندساله در پرونده قطور آلودگی هوای تهران را بپردازند؟

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها