jamejamonline
استان ها عمومی کد خبر: ۴۰۹۳۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۰  |  ۱۶:۵۹

فرسایش خاک در کمین منطقه است

جولان راهسازی در جنگل های نورآباد ممسنی

راهسازی این روزها به جان جنگل های تنگه بوان شهرستان نورآباد ممسنی فارس افتاده تا نه تنها درختان بلوط 200 ساله زیادی قطع شود بلکه خطر فرسایش خاک را نیز متوجه منطقه کند.

به گزارش مهر، سطح وسیعی از استان فارس را عرصه های زیست محیطی و جنگلی پوشانده که این امر ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای این استان فراهم کرده است.

اما راهسازی همواره به عنوان بلای جان جنگل های استان و عرصه های زیست محیطی طی مدت اخیر شناخته می شده و آنجایی که خشکسالی شاید گزند کمتری را به این عرصه ها وارد کرده، این راهسازی است که به چنین عرصه هایی آسیب وارد کرده است.

راهسازی در پریشان، جنگل های دشت موک فیروزآباد و... ازجمله مواردی بود که خسارت های مختلفی به عرصه های مختلف فارس وارد کرده و امروز نیز خبر از جولان راهسازی در جنگل های تنگ بوان شهرستان نورآباد ممسنی فارس می رسد.

یک فعال محیط زیست در خصوص جنگل های تنگه بوان شهرستان نورآباد ممسنی گفت: این جنگل ها ادامه جنگل های زاگرس هستند که از پیرانشهر آغاز شده و تا جنوب ایران ادامه دارند.

علی اکبر کاظمینی با بیان اینکه جنگل های این محدوده از زیباترین و بکرترین جنگل های استان فارس به شمار می روند، بیان کرد: جنگل های بلوط در مناطق مختلفی از استان فارس از جمله سپیدان، نورآباد، کازرون، فیروزآباد و دیگر مناطق استان پراکنده شده و یک منطقه زیبای گردشگری را به وجود آورده اند.

وی بیان کرد: جنگل های زاگرس در استان فارس بسیار حائز اهمیت هستند زیرا هرچه به سمت جنوب نزدیک می شویم سیستم جغرافیایی کشور تغییر می کند زیرا جنگل های زاگرس در منطقه ایران توران قرار دارند و مناطق جنوب به سمت خوزستان سیستم آب و هوایی خلیجی- عمانی می شود.

دبیر موسسه 13 فروردین افزود: یکی از متنوعترین گونه های موجود در کشور که در منطقه ایران توران قرار دارد همان درختان بلوط هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه چنانچه این جنگل ها را از دست بدهیم به راحتی به دست نخواهیم آورد، تصریح کرد: جنگل های زاگرس در پنج هزار و 500 سال قبل تحت شرایط خاصی پس از تغییر آب و هوا و بارشهای زیاد از علفزارهای ساوان به وجود آمده و بعد از گذشت زمان به جنگل های بلوط تبدیل شده است.

کاظمینی با انتقاد از اداره راه و ترابری در خصوص مباحث مربوط به جاده سازی در این استان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تغییرات آب و هوایی که در کره زمین به وجود آمده باید تا حدامکان از تخریب جنگل ها جلوگیری کرد نه اینکه اداره راه و ترابری به عنوان توسعه و جاده سازی به راحتی عرصه های طبیعی استان را از بین ببرد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه در صورت از بین رفتن یک درخت و یا گونه در تنگه بوان نورآباد به راحتی نمی توان این موضوع را جبران کرد، خاطرنشان کرد: در منطقه شمال شرقی شهرستان نورآباد ممسنی تنگه ای به نام بوان وجود دارد که از طریق این تنگه جاده ای به سمت دشمن زیارِی، سپیدان و شیراز مشاهده می شود. مردم با توجه به آبهای فراوان در تنگه بوان در آنجا فعالیت دارند و در این محدوده باغهای زیادی از گردو، انار و... وجود دارد و مردم از طریق این جاده رفت آمد می کنند.

وی با اشاره به اینکه تنگه بوان یک منطقه زیبای گردشگری در استان فارس به شمار می رود، افزود: طی چند روز اخیر اداره راه و ترابری استان تحت عنوان توسعه بدون اخذ مجوز از سازمانهای منابع طبیعی و محیط زیست اقدام به جاده سازی در قسمت جنوبی این تنگه کرده و برای این عملیات تعداد زیادی از درختان بلوط را که قدمت بیش از 200 سال دارند را قطع کرده است.

کاظمینی افزود: این ارگان شیبی که از بالای کوه به سمت پائین دره می آید را قطع کرده و دیواره ها و تراشه هایی به وجود آورده که در صورت بارش باران فرسایش خاک در این منطقه صورت می گیرد. این اقدام راه و ترابری برای جاده سازی باعث شده درختان و ریشه های بلوط از بین بروند و شاهد فرسایش خاک در منطقه تنگ بوان خواهیم بود.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: اجرای پروژه راهسازی در حالی در منطقه تنگه بوان صورت گرفته که اداره راه و ترابری می توانست با ترمیم جاده قبلی که در شمال منطقه است از تخریب این جنگل زیبا و از یبن بردن درختان بلوط خودداری کند.

کاظمینی تاکید کرد: برای یک بار در استان فارس باید تصمیماتی گرفته شود که اداره راه و ترابری قبل از شروع تخریب ها برای اخذ مجوز از ادارات محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کند. این نوع توسعه در استان فارس باعث شده که آخرین بازمانده های جنگلهای زاگرس از بین برود و هیچ ارگانی پاسخگو نباشد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: