آخرین اخبار لیبی

مخالفان قذافی در بندر زاویه

براساس گزارش ها، انقلابیون لیبی پس ازحدود سه ماه بار دیگر موفق شده‌اند با عقب‌راندن نیروهای طرفدار معمر قذافی، بخشی از بندر نفتی زاویه را که در 50 کیلومتری غربی طرابلس واقع است، تحت کنترل خود در آورند.
کد خبر: ۴۰۸۹۴۵

به گزارش آسوشیتدپرس، جمعه القماطی، سخنگوی شورای ملی لیبی اعلام کرد که انقلابیون مسلح  کنترل بخش غربی شهر زاویه را به دست گرفته‌اند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد نیروهای قذافی ناگزیر شده اند بخشی از بندر زاویه را مسدود کنند. این بندر شاهراه اصلی واردات کالاهایی نظیر مواد غذایی، سوخت و دارو از تونس به لیبی به شمار می‌رود.

براساس گزارش ها، جاده اصلی میان زاویه و طرابلس مملو از نیروهای امنیتی مسلح است و تنها اتومبیل هایی که در این جاده تردد می کنند،حامل سربازان معمر قذافی هستند.

مخالفان معمر قذافی اوایل ماه مارس، کنترل زاویه را به دست گرفتند، اما کمتر از دو هفته پس از آن نیروهای وفادار به دیکتاتور لیبی با حملات سنگین توپخانه‌ای مخالفان را ناگزیر به عقب نشینی از بندر زاویه کردند.

همچنین بر اثر حملات توپخانه ای نیروهای قذافی علیه شهر بندری مصراته در غرب لیبی دست‌کم 31 نفر کشته و یبش از 150 نفر زخمی شده‌اند.

حمله اخیر، شدیدترین بمباران مصراته از زمانی است که مخالفان دولت لیبی، کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

مصراته اصلی‌ترین پایگاه مخالفان سرهنگ قذافی در غرب لیبی و بزرگ‌ترین بندر این کشور است.

بر اساس گزارش‌ها، گلوله‌باران مصراته و حومه آن، از روز جمعه، دهم ژوئن، شروع شد و نیروهای حکومتی، این شهر را هدف حمله‌های توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

مصراته حدود 70 روز است که تحت محاصره نیروهای معمر قذافی قرار دارد و این نیروها از سه جهت، این شهر را تحت محاصره دارند، اما امکان تردد به آن از راه دریای مدیترانه وجود دارد.

در عین حال، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور گفته است که به معمر قذافی پیشنهاد داده است که در صورت تصمیمش برای خروج از لیبی، تضمین می‌کند تا به هر جایی که می‌خواهد، برود.

به گفته  اردوغان، سرهنگ قذافی پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

او همچنین توضیح نداد که چه تضمین‌هایی را برای ارائه به  قذافی مد نظر داشته است.

از سوی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو جلسه‌ای را برای بررسی گزارش مربوط به نقض حقوق بشر در لیبی تشکیل داده است.

در این گزارش آمده است که نیروهای طرفدار و نیز مخالفان سرهنگ قذافی مرتکب قتل، شکنجه و حمله به غیرنظامیان شده‌اند.

نماینده لیبی در این شورا گفت که حکومت این کشور قربانی نقض حقوق بشر توسط "مزدوران" خارجی شده است.

در عین حال، مقامات دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی گفته‌اند مدارکی به دست آمده است که نشان می‌دهد معمر قذافی دستور داده است برای تلافی حملات مخالفان، به صدها زن تجاوز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها