خداحافظی همیشگی با خاویار دریای خزر در راه است

کارشناسان شیلات با ابراز نگرانی از روند کنونی آلودگی دریای خزر و صید بی‌رویه صنعتی آن توسط کشورهای ساحلی معتقدند، سیر نزولی استحصال خاویار در کشور ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۴۰۸۹۱۸

براساس آمارهای موجود، در حالی که استان گلستان به عنوان قطب اصلی استحصال خاویار در دهه‌های گذشته سالانه 120 تن خاویار برداشت می‌کرد اما این رقم در سال‌های اخیر به 1700 کیلوگرم کاهش یافته است. جالب است بدانیم در دهه 70 کل خاویار استحصال شده در کشور 350 تن بود.

مدیرکل شیلات استان گلستان، صید بی‌رویه و قاچاق در آب‌های ساحلی گلستان، آلودگی‌های صنعتی و کشاورزی، صید صنعتی ماهیان خاویاری توسط کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد سد در بالادست رودخانه‌ها که منبع اصلی تخم‌ریزی ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین است، از مهم‌ترین عوامل از بین رفتن زایشگاه‌های ماهیان خاویاری ذکر می‌کند. قیمت هر کیلوگرم خاویار جهان بستگی به کیفیت آن بین 7 تا 10هزار دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. بلوگا بهترین خاویار جهان محسوب می‌شود که مربوط به ایران است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر پاسندی، مدیر کل شیلات استان گلستان می‌گوید: در حال حاضر بیش از 50 درصد کل خاویار استان‌های شمالی کشور، در استان گلستان تولید می‌شود و 1695 صیاد مجاز اقدام به صید انواع ماهیان خاویاری و استخوانی در این استان می‌کنند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه روند کنونی، استحصال از ماهیان خاویاری تا سال 1400 کاملا از بین برود و به صفر برسد و به تبع آن اشتغال صیادان مجاز نیز مورد تهدید قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها