اتفاق روز

خالق آوای ماندگار، داور جشنواره رم

ریاست هیات داوران جشنواره فیلم رم امسال نه کارگردانی ایتالیایی و نه بازیگری هالیوودی بلکه انیو موریکونه آهنگساز سرشناس ایتالیایی اهل شهر رم به عهده خواهد داشت. انیو موریکونه نامی است که همه علاقه‌مندان سینما و بویژه سینمای وسترن را به سال‌های دور برده و تداعی‌کننده نوای شنیدنی فیلم «خوب، بد، زشت» است. او که یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان فیلم در جهان محسوب می‌شود، تا به حال جوایز متعددی، از شیر طلایى جشنواره ونیز گرفته تا جایزه گلدن گلوب را کسب کرده است. تا سال ۲۰۰۷ جاى جایزه اسکار در کلکسیون افتخارات این آهنگساز بزرگ ایتالیایى خالى بود که این خلا نیز پر شد. در آن سال برای دومین بار در تاریخ 80 ساله مراسم اسکار، جایزه یک عمر فعالیت هنری به یک آهنگساز اهدا شد.
کد خبر: ۴۰۷۴۳۱

موریکونه که در طول 5 دهه فعالیتش در حوزه موسیقی، بیش از ۴۰۰ اثر برای فیلم و سریال‌های تلویزیونی خلق کرده، پیش از آن هم 5 بار نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین موسیقی فیلم شده بود، ولی هیچگاه موفق به دریافت آن نشد. یکی از ابتدایی‌ترین اصول برای موسیقی فیلم آن است که موسیقی نباید از فیلم برجسته‌تر باشد بلکه باید در خدمت آن قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های آثار موریکونه آن است که نه تنها آهنگ‌هایش در خدمت فیلم هستند بلکه بسیاری از آنها به عنوان موسیقی و جدا از سینما و فیلم گوشنواز هستند.

جشنواره فیلم رم بتازگی مورد انتقاد «جانکارلو گالان» وزیر فرهنگ جدید ایتالیا ـ که جشنواره فیلم ونیز را ترجیح می‌دهد ـ قرار گرفت، اما جانی آلمانو، شهردار رم همچنان یکی از طرفداران سرسخت این جشنواره است.

70 درصد از بودجه 25 میلیون دلاری جشنواره فیلم رم از محل اسپانسرهای خصوصی تامین می‌شود. در این میان، نهادهای عمومی مانند استانداری رم و شهرداری نیز رقمی در حدود 7/7 میلیون دلار به برگزاری جشنواره رم کمک می‌کنند. ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رم 27 اکتبر تا 4 نوامبر (5 تا 13 آبان) در پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود.

علی محزون / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها