انرژی خورشیدی به روستاهای لرستان برق رساند

برق‌رسانی به روستاهای صعب العبور استان لرستان با استفاده از انرژی خورشیدی در جایی که خبری از امکاناتی مانند راه دسترسی مناسب هم حتی نیست دستاوردی است که با تلاش مهندسان شرکت برق لرستان محقق شده است.
کد خبر: ۴۰۶۸۵۰

انرژی خورشیدی یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی است که از دیرباز به روش‌های گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان از برق‌رسانی به 4 روستا از طریق انرژی‌های خورشیدی خبر داد و اظهار کرد: از 21 روستای برقدار شده از طریق انرژی‌های نو در سطح کشور سهم لرستان 4 روستا بوده است.

به گزارش مهر محمد بحرینی تصریح کرد: با توجه به این‌که برق‌رسانی به این روستاها به دلیل صعب العبور بودن از طریق شبکه‌های هوایی و زمینی امکان‌پذیر نبوده با اجرای انرژی خورشیدی این امر میسر شده است.

وی یادآور شد: برق‌رسانی به 8 روستای دیگر از طریق انرژی‌های نو در دست اقدام است که به زودی به پایان می‌رسد.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر و مجری طرح‌های روستایی این شرکت نیز در بازدید از طرح‌های اجرا شده انرژی خورشیدی در روستاهای لرستان، اظهار کرد: در سطح کشور روستاهای معدودی وجود دارد که امکان احداث شبکه، نصب ترانسفورماتور و برقرار شدن آنها از طریق شبکه‌های زمینی به دلیل صعب‌العبور بودن و عدم وجود جاده ممکن نیست.

مصلحتی با بیان این‌که استان لرستان در زمره اولین استان‌هایی است که موفق‌شده از انرژی‌های نو در روستاها استفاده کند، یادآور شد: در حال حاضر 4 روستای دورافتاده و صعب‌العبور این استان با دارا بودن 40 خانوار به وسیله انرژی‌های نو برقدار شده‌اند.

وی همچنین به مزایای استفاده از این طرح اشاره کرد و یادآور شد: از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرحها می‌توان به مستمر بودن برق این مناطق، نداشتن اتفاقات و تعمیرات، نداشتن خاموشی، حذف هزینه‌های ایاب و ذهاب و در نتیجه کاهش هزینه‌های شرکت، کاهش مصرف برق در شبکه‌های سراسری، استفاده از انرژی رایگان، پاک بودن انرژی و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی اشاره کرد.

یک فعال زیست‌محیطی نیز با اشاره به مزایای استفاده از انرژی‌های خورشیدی گفت: انرژی خورشیدی یکی از پاک‌ترین انرژی‌های موجود است که کوچک‌ترین خطری برای محیط زیست نداشته و در سال‌های اخیر استفاده از آن در تمام کشورهای جهان روبه افزایش است.

محسن تیزهوش، معتقد است که انرژی در سال‌های اخیر به بحرانی بزرگ برای تمام کشورهای جهان مبدل شده و به این ترتیب آنها را مجبور کرده برای استفاده از یک انرژی پاک و سالم کمی خرج کنند.

وی با تاکید بر این‌که انرژی خورشیدی، جایگزین بسیار مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است، یادآور شد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کنترل عرضه و تقاضای انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده از مهم‌ترین دلایل انتخاب خورشید برای دریافت یک انرژی رایگان و دائمی است.

این فعال محیط زیست با بیان این‌که در اکثر روستاهای ایران مشکل برق‌رسانی هنوز هم از جدی‌ترین دغدغه‌هاست، گفت: در این میان برخی از مناطق ایران به این سمت پیش رفته اند و به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته‌اند به طوری که 4 روستای استان، برق مورد نیاز خود را از خورشید تامین کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها