هوای تازه در روابط ایران و مصر

ظرفیت عظیم و ویژگی‌های جامعه مصر در منطقه و جهان اسلام و حرکت مردمی اخیر در این کشور همچنین وجود علاقه متقابل میان ملت‌های ایران و مصر و تاثیرات متقابل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، این روزها روابط ایران و مصر را در کانون توجه محافل سیاسی و خبری جهان قرار داده است.
کد خبر: ۴۰۶۶۴۱

30 سال انقطاع در روابط رسمی 2 کشور و فشارهای خارجی موجود بر طرف‌ مصری که در دوره مبارک و حتی بعد از آن برای جلوگیری از نزدیکی دو پتانسیل و ظرفیت بزرگ جهان اسلام یعنی ایران و مصر وجود داشته و دارد، شکل‌گیری دیپلماسی رسمی میان دو کشور را با مشکلاتی مواجه کرده که عبور و غلبه بر این مشکلات نیازمند کار جدی است.

خاصه آن که لابی صهیونیسم و دولت آمریکا هر یک به نوعی در پی ایجاد خدشه‌های تازه بر این روابط بوده و در چند روز گذشته شاهد پرونده‌سازی و طرح اتهام به یک دیپلمات ایرانی هم بودیم، ‌در حالی که آمریکا و غرب به مصادره و کنترل بیداری اسلامی مردم مصر کمر همت بسته‌اند و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم دیکتاتور مبارک، وزیر خارجه‌اش را به میدان تحریر و به میان مردم عاصی از استبداد و استعمار مصر می‌فرستد تا نعل وارونه زده و خود را طرفدار مردم نشان دهد؛ لازم است مسوولان ما نیز با بهره از زمینه‌های موجود به هر ترتیب و هرچه زودتر به روابط رسمی سر و سامانی بدهند، هر چند این کار ظرافت‌ها و شرایط خاص خود را دارد.

با وجود این در شرایطی که هنوز قفل‌ها از رابطه رسمی سیاسی کاملا برداشته نشده است، فراهم کردن زمینه ارتباط و پیوندهای بیشتر مردمی و نخبگان دو کشور ایران و مصر اقدامی در حوزه دیپلماسی عمومی، زیربنایی و موثر بر صحنه تحولات منطقه‌ای و بین‌‌المللی خواهد بود.

میزبانی ایران از هیات 50 نفره نخبگان مصری که با ابتکار و دعوت صداوسیمای جمهوری اسلامی صورت گرفته است، گامی بموقع در این مسیر است. حضور این هیات متنوع در تهران که از جوانان حاضر در میدان تحریر و انقلاب مصر تا علما و اندیشمندان مصری را در ترکیب خود دارد و دیدار و مذاکرات آنها و برخورد مستقیم‌شان با جامعه ایرانی، فرصتی فراهم می‌آورد تا فاصله تحمیلی موجود بین2 کشور که با خواست قدرت‌های فرامنطقه و اذناب منطقه‌ای آنها ایجاد شده بود ، در مسیر ترمیم قرار گیرد.

طبعا برقراری ارتباط آزاد و گسترده نخبگان 2 کشور می‌تواند قفل‌های زنگ‌زده و قدیمی قرار گرفته بر رابطه رسمی را نیز کنار زده و فصل و هوای تازه‌ای در روابط که سیاستمداران دوطرف پیشتر حرف آن را زده‌اند عملا رقم بزند، هرچند این فصل در نخستین روزهای خود قرار دارد، با وجود این، سفر هیات مذکور آغاز این فصل مبارک را نمایان ساخته است.

جلال برزگر
دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها